ساختارهای مقید ذرات بنیادی -
نویسنده:
آرزو جهانشیر
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
152
نوبت چاپ:
1

این کتاب برای دانشجویانی نوشته شده است که از فیزیک نوین، نسبیت و کوانتوم اطلاعات عمیق و کاربردی نسبتاً خوبی دارند و یا دانش کافی در حد کتب کارشناسی فیزیک داشته باشند. این مجموعه در قالب نگاه اجمالی به طبقه بندی ذرات بنیادی، مروری گذرا به مبحث ذرات فرمیونی و بوزونی مقید دارد؛ که در سال های اخیر تحول عمیقی را در دنیای فیزیک و فنآوری های نوین داشته است. در این بین اشارهای به برخی مسائل و ابهامات نظری مفاهیم ذرات، رسانایی و ابررسانایی مواد خواهد شد که شروع شناخت رفتار ماده و دیدگاه موج ذره و نوسانات دائمی ماده را در برمی گیرد.

فضا زمان سرشار از ذرات ارتعاش یافته ای است که همانند سطح دریاچه تحت اثر نیرو، نوسان کرده و نیروی میدانی خود را منتقل می کنند. بنابراین، لحظة شکوفایی بینش، درک و آگاهی از جهان هستی، فضازمان و برهمکنش ذرات در این حالت است که ما بتوانیم رفتار ماده را با استناد بر خصوصیات ذرات سازندة آن شرح دهیم. زیرا رفتار یک سامانة فیزیکی چیزی جدای از رفتار تک

تک ذرات آن نیست. چه ویژگی منحصر به فردی در عالم ذرات بنیادی رخ می دهد که دو رفتار متفاوت را در دماهای بالا و پایین به رخ می کشند و یا در حالتی همانند ذره و در حالت دیگر موج گونه رفتار می کند.

توجه به مباحث ذرات و میدان ها از آزمایشات متعدد مایکل فارادی و جیمز ماکسول، در تحلیل میدان الکترومغناطیسی شکل گرفت. ذرات سازندة ماده و میدان حضور آنها موجودیتی واقعی قلمداد شد که در محیط پیوسته و بدون وقفه انتشار می یابند. این رفتارها جدای از رفتار ماده نیست. ماهیتی است که از دل نوسانات و رفتار فی الذاتة موجودات زیر اتمی استخراج می شود. این

رفتار پیرامون خود را در شرایط خاص انحناء می دهد، می تاباند و درهم می تند.

ما درون زیرسامانه ای منحصر به فرد از ذرات بنیادی هستیم که هنوز برایمان کاملاً شناخته نیست. ما در جهانی غوطه ور هستیم که پیوسته در ارتعاش هستیم و با نیروهای میدانی اطراف رفتارهای خاصی را نمایان می کنیم. ما به دنبال جادوی اسرارآمیزی هستیم که در نتیجة رفتار و چیدمان خاص ذرات به وجود می آید. چگونه می توان رفتار و عملکرد جادویی اسرارآمیز پیوند مقید و برهمکنش قوی را در دل ذرات بنیادی جستجو و توصیف کرد؟!

دیدگاه های نوین و متغیر رفتار مواد، در شرایط خاص مانند پیوندهای هادرونی، ابررسانایی، فرا ماده و غیره نشان می دهد که تا چه حد نظریة زیرساختی بررسی رفتار مواد متفاوت بوده و روز به روز درحال بازبینی و اکتشافات نوین است که قطعاً بررسی پیوند ذرات بنیادی یکی از ایده های توانا در درک عمیق برهمکنش فرمیون ها و بوزون ها خواهد بود. دقیقاً همان طور که هادرون ها و گلئون ها دنیای برهمکنش قوی را درنوردیده اند. دانش بشر در حوزة ساختارهای مقید و شبه مقید جدید بسیار جزئی است و نظرات ارائه شده پیوسته در حال تغییر است و نظریه پردازان این ایده نسبت به دستاوردهای نوین پیوندهای مقید، حد و حدود اثر رفتار ذرات، تعبیر و تفسیر و ساز و کار به قاعده و نتایج چشمگیر آن در تحول فنآوری های بروز بسیار کوشا هستند. در دنیای زیر اتمی و ذرات بنیادی جهان در قالبی از ذرات و میدان می گنجد و آگاهی انرژی دار ذرات، تمامی ماده را در برمی گیرد و رفتار ذرات معنا و حضوری متفاوت می یابند.

امید می رود مطالب بیانشده، مفهوم آگاهی ذرات بنیادی را در پیوند مقید و توصیف علت و معلول بودن حالات برهمکنش فرمیون ها و بوزون ها را در حالات مختلف به خوبی و سادگی توصیف کند.

در این نوشتار می آموزیم چگونه ساختار مقید ذرات را میتوان عمیق تر و بهتر درک کرد و همچنین وسعت آنچه هنوز برای بشر ناشناخته و ندانسته است را در دنیای بسیار کوچک ذرات آشکارا رصد کرده و کاوش نماید.

 

ديباچه/9

فصل1: ساختار ذرات بنیادی و جهان هستی/14

فصل2: پیوند مقید ذرات/

فصل3: طیف جرم ساختارهای مقید/71

مراجع/145

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه فيزيك

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved