مسائل معکوس ریاضی در مدل سازی آب‌های زیرزمینی -
نویسنده:
یونس طالعی ، هوشیار ایمانی کله سر
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
144
نوبت چاپ:
1

هدف اصلی در این کتاب، ارائه مدل ریاضی در قالب مسائل معکوس برای شناسایی منبع انتشار آلاینده در حوزه منابع آبی زیرزمینی می‌باشد که در حال حاضر یکی از موضوعات بروز تحقیقاتی در حوزه علوم پایه و مهندسی به‌ شمار می‌رود. اهمیت مدل‌ ریاضی در قالب مسائل معکوس برای شناسایی منابع ایجاد آلودگی در آب از آنجا ناشی می‌شود که تنها با برداشت چند اطلاعات داده‌ای از میزان غلظت آلاینده از چند نقطه می‌توان تابع شدت آلودگی منبع آلاینده را به صورت قابل قبولی بدون داشتن اطلاعات قبلي از موقعیت مکانی آن محاسبه کرد و موقیعت مکانی منبع انتشار آلودگی را تشخیص داد. باید در برابر خطرات آلودگی عمدی منابع و سیستم‌های تامین آب آشامیدنی و برای مقابله با حوادث مختلف احتمالی در رابطه با آلودگی آب به عوامل میکروبی، ویروسی و بیولوژیکی بیماری‌زا دستورالعمل‌های ویژه تنظیم و به نحو مناسب مثل تهیه پوسترهای خاص به مردم اطلاع رسانی كرد تا تلفات و خسارات حوادث احتمالی به حداقل کاهش یابد. از بین مردم بویژه کسانی که در اطراف منطقه استقرار تاسیسات آبی زندگی می‌کنند باید با گذاشتن دوره‌های آموزشی خاصي آن‌ها را نسبت به حوادث احتمالی در رابطه با منابع و سیستم‌های آب‌رسانی آگاه و حساس نمود تا با دیدن هر گونه حرکت مشکوکی بلافاصله آن را به مسئولین ذیربط گزارش نمایند.

هدف اصلي مطالب كتاب حاضر، ارائه راهکارهای علمی و محاسباتی در قالب مدل ریاضی برای مجهز شدن به سیستم‌های کنترل و اعلام خطر در جهت ارزیابی و شناسایی منبع آلودگی منابع آبی و میزان سلامت و امنیت آن‌ها می‌باشد. در حالت کلی، در راستای حملات بیوتروریستی به منابع آبی، چالش علمی در آشکارسازی این عوامل، راه‌های پیشگیری و کاهش آسیب پذیری شیوع بیماری ناشی از آلودگی آب در قالب مدل‌های ریاضی مورد بررسی قرار مي‌گيرد.

در فصل اول، به موضوع پدافند غیرعامل و نقش آن در مقابله با بیوتروریسم پرداخته می‌شود. در فصل دوم، مدل‌ ریاضی جریان آلاینده در حوزه منابع آبی در چهارچوب مسائل معکوس ریاضی معرفی شده و در ادامه تشخیص و ردیابی منبع انتشار آلاینده در قالب مدل ریاضی بیان شده است، علاوه بر این، در این فصل مدل‌بندی ریاضی- دینامیکی شیوع بیماری اپیدمی ناشی از آلودگی آب و نقش آموزش و رعایت اصول بهداشتی در کنترل بیماری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم، روش های پاکسازی منابع آبی بصورت کلی بحث شده و در فصل چهارم، مدل‌ ریاضی شناسایی منبع انتشار آلودگی در حوزه منابع آبی زیرزمینی در حالت‌های مختلف در نرم افزار متلب و میپل شبیه سازی شده است.

پیشگفتار/11

فصل1: آشنایی با پدافند غیرعامل زیستی/15

فصل2: کاربرد مسائل معکوس در حوزه منابع آبی/39

فصل3: مدیریت و پاک‌سازی آب زیرزمینی/99

فصل4: مدل ریاضی شناسایی منبع انتشار آلودگی/111

واژه‌نامه فارسی به انگلیسی/133

واژه‌نامه انگلیسی به فارسی/135

فهرست مراجع/137

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه رياضی و آمار

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved