مسئولیت مدنی مدیران در شرکت‌های سهامی -
نویسنده:
تیمور محمدی، علی رضا لطفی و ابراهیم نوشادی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
120
نوبت چاپ:
1

مدیران شرکت های سهامی، همانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت قصور در انجام امورات محوله، مسئول قلمداد شده و از ابعاد مختلفی می توان مسئولیت آنان را مورد واکاوی قرار داد و از این رو مسئله اصلی این اثر، آن است که مسئولیت مدنی مدیران در شرکت های سهامی بر چه مبنایی ارزیابی می شود، لذا این موضوع در حقوق کشورهای ایران، انگلیس و آمریکا به صورت توصیفی تحلیلی و تطبیقی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

در این کتاب تلاش شده است تا قوانین موجود در سه حقوق مطروحه، بر مبنای اینکه به چه نحوی با این موضوع برخورد می نمایند؟ مورد ارزیابی واقع گردد که در پاسخ به این مسئله مشخص می شود، مبنای مسئولیت مدیران در حقوق ایران با توجه به منشأ آن، فقهی و حقوقی بوده و بر مبنای قواعد فقهی لاضرر، اتلاف، تسبیب، احترام و احسان و در نظریات مطرح حقوقی نیز بر حسب نظریه تقصیر سنجیده می شود و در حقوق انگلیس و آمریکا که منشأ آن نظام حقوقی کامن لا و دکترین حقوقی است نیز، نظریه خطر و تقصیر توأمان مورد ملاک است.

کتاب حاضر می گوید که مسئولیت مدیران شرکت ها در هر سه کشور بر مبنای منشأ آن متفاوت اما در ماهیت قراردادی بودن و ضمانت اجرا که همان جبران خسارت است، با یکدیگر مشابه هستند که ابعاد حقوقی دیگر این موضوع همچون معیار مسئولیت و شرایط یا ارکان حاکم بر آن نیز، دارای تفاوت هایی است.

 

پیشگفتار/11

مقدمه/13

فصل اول: مفهوم شناسی و مبنانگری مسئولیت مدنی مدیران در شرکت های سهامی/ 15

فصل دوم: ماهیت و قلمرو تقنینی مسئولیت مدنی مدیران در شرکت های سهامی با تأکید بر رویه قضای/35

فصل سوم: شرایط و آثار مسئولیت مدنی مدیران در شرکت های سهامی/85

فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات/113

منابع/117

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی حقوق

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved