به‎نژادی و روش های نوین پرورش کیوی -
نویسنده:
پیمان شریفی، شهرام صداقت حور، سعید فیروزی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
340
نوبت چاپ:
1

این کتاب دارای اهمیت خاص خود است تا پژوهشگران بخش کشاورزی، از آن در پژوهش‌های خود؛ دانشجویان رشته‌های علوم و مهندسی باغبانی، در مطالعات مربوط به به‌نژادی و تولیدكنندگان كیوی برای افزایش تولید خود بتوانند بهره ببرند.

کتاب حاضر شامل سه بخش است كه هر كدام از بخش‌ها یك تا چند فصل دارند،  نویسندگان تلاش کرده اند با زبانی گویا و ساده، توضیحاتی درباره پرورش و نگهداری کیوی، كاربرد به‌نژادی در بهبود صفات مهم آن و همچنین‌ بهره‌گیری از مكانیزاسیون در مراحل مختلف كاشت، نگهداری، بهره‌برداری، بسته‌بندی و حتی رسیدن به دست مصرف‌كنده ارایه شود. بخش نخست کتاب كه شامل چهار فصل است، پرورش و نگهداری کیوی بررسی شده است. در فصل اول، درباره ویژگی‌های عمومی کیوی توضیحاتی بیان شده است. در فصل‌ دوم به احداث باغ کیوی پرداخته شده است كه مهمترین موضوعات آن عبارتند از: انتخاب و آماده‌سازی محل باغ، نیاز حرارتی، داربست و انواع آن، سیستم‌های آبیاری، واکنش کیوی به کمبود آب، هرس یا پیرایش و تربیت تاک کیوی، محافظت از سرمازدگی و یخبندان و کوددهی در هنگام احداث باغ كیوی. در فصل سوم علاوه بر کوددهی، آبیاری، گرده‌افشانی، تنک گل و میوه، پیرایش پوست و ریشه و هرس باردهی و تابستانی، به آفات و بیماری‌های کیوی نیز پرداخته شده است. فصل‌ چهارم نیز شامل مواردی از جمله برداشت، حمل، نگهداری و انبار کیوی است.

بخش دوم كتاب درباره بهنژادی کیوی است. از آنجا كه كتاب مرجعی برای بهنژادی درختان میوه در دسترس نیست، در فصل پنجم درباره به‌نژادی درختان میوه مطالبی بیان شده است. در این راستا اهلی شدن درختان میوه، روش‌های به‌نژادی درختان میوه شامل هیبریداسیون و انتخاب، اصلاح به کمک جهش، شیمر، پلی‌پلوئیدی و بیوتکنولوژی و اصلاح ییوه‌ها توضیح داده شده است. مطالب این فصل بر پایه سرفصل درس اصلاح درختان میوه است که می‌تواند برای دانشجویان مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی به‌عنوان منبع درسی در نظر گرفته شود. فصل ششم كتاب، آرایه‌شناسی جنس Actinidia است كه دربرگیرنده تاکسونومی، توزیع جغرافیایی و تکامل، اهلی‌سازی و تجارت کیوی و همه‌گیری Psa (بیماری شانکر باکتریایی کیوی ناشی از Pseudomonas spp.) است. در فصل هفتم، اهداف و روش‌های به‌نژادی کیوی توضیح داده شده است كه در آن به روش‌های به‌نژادی ارقام کیوی شامل آغاز بهنژادی، به‌نژادی با استفاده از جهش، انتخاب به کمک نشانگر (MAS)، توالی‌یابی ژنوم، اینتروگرسیون  ژن از وابستگان وحشی، ویرایش ژن و استفاده از کشت بافت و جنین پرداخته شده است. در ادامه مهمترین اهداف به‌نژادی در كیوی شامل بهبود عطر و طعم، بازارپسندی رنگ میوه و تنوع در رنگ، کیفیت انبارداری، فعالیت‌های متابولیکی مربوط به رسیدگی، کیفیت تغذیه‌ای، مقاومت به تنشهای زیستی و غیرزیستی، سازگاری پیوندک-پایه و ویژگیهای مربوط به فتوسنتز توضیح داده شده است.

بخش سوم كتاب درباره مکانیزاسیون تولید کیوی است كه مهمترین نكات، بهره‌گیری از ماشین‌آلات كشاورزی در مبارزه مکانیکی با علفهای هرز، سمپاشی باغات کیوی، کوددهی کیوی، هرس کیوی، برش کمربندی تنه، گرده‌افشانی مصنوعی و برداشت مکانیزه است. بهره‌گیری از پهپادها و واحدهای GPS، فناوری شمارش دیجیتال محصول، درجه‌بندی با اشعه نزدیک به مادون قرمز و دوربین و بستهبندی خودکار نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش می باشد.

پیشگفتار/19

بخش اول: پرورش و نگهداری کیوی/23

فصل اول: ویژگی‌های عمومی کیوی/23

فصل دوم: احداث باغ کیوی/35

فصل سوم: داشت باغ کیوی/81

فصل چهارم: برداشت، حمل، نگهداری و انبار کیوی/97

بخش دوم: بهنژادی کیوی/103

فصل پنجم: بهنژادی درختان میوه/103

فصل پنجم: بهنژادی درختان میوه/103

فصل ششم: تاکسونومی (آرایه‌شناسی) جنس ACTINIDIA/169

فصل هفتم: اهداف و روش‌های به‌نژادی کیوی/209

بخش سوم: مکانیزاسیون تولید کیوی/287

فصل هشتم: تجهیزات و ظرفیتهای موجود و چشماندازهای توسعه آن/287

منابع /313

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی کشاورزی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved