ماشین های الکتریکی شش فاز -
نویسنده:
جوناس جووزاس بوکسنایتیس
مترجم:
سید ابراهیم افجه‌ای، عقیل قاهری، مهدی ابوالقاسمی
سال نشر:
1402
صفحه:
126
نوبت چاپ:
1

در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی که ماشین­های الکتریکی DC در دسترس بودند، تصور عموم بر این بود که جریان متناوب که جهت و مقدار آن متغیر با زمان است، در صنعت قابل به ­کارگیری نیست و نیازی به استفاده از ژنراتورهای AC نیست. حتی دانشمند برجسته و شناخته شده­ای همچون مایکل فارادی نیز بر این باور بود. او پس از تقبل دو پروژه ناشناس در حوزه ژنراتورهای سنکرون، یکی با مدار مغناطیسی باز و دیگری با مدار مغناطیسی بسته، برای مدتی طولانی هیچ کار تحقیقاتی در این حوزه به چاپ نرساند. فارادی تصور می­کرد این پروژه ­ها بی ­ارزش هستند درحالی­که پروژه دوم نمونه اولیه یک ژنراتور سنکرون مدرن بود.

بااین­وجود، بسیاری از دانشمندان و مخترعین متوجه شدند که منابع تغذیه AC بسیار قابل اطمینان و ساده­ تر هستند. درنتیجه، با پایان قرن نوزدهم مطالعات و تحقیقات زیادی در حوزه سیستم­های AC تک­فاز، دوفاز و سه­ فاز صورت گرفتند. میدان مغناطیسی گردان یک سیم ­پیچ دوفاز برای اولین بار توسط دو دانشمند مستقل، فراری از ایتالیا و تسلا از یوگسلاوی سابق که بیشتر عمر خود را در ایالات متحده آمریکا گذراند، کشف شد. هر دو دانشمند نتایج تحقیقات خود را در سال 1888 منتشر کردند. یک نمونه موتور القایی دو فاز به ­منظور نمایش میدان مغناطیسی گردان ساخته شد. پس از این کشف، ادوات الکتریکی سه‌فاز به­ طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند. دولیوو دوبروفولسکی زمانی­که در شرکت AEG کار می­کرد در سال 1888 یک ژنراتور سه‌فاز، در سال 1889 یک موتور القایی قفسی و در سال 1890 یک ترانسفورماتور ساخته که استفاده از سیستم­ های سه‌فاز را سرعت بخشید. رشد سیستم­ های سه‌فاز در این مرحله متوقف نشد و در سال 1891 اولین خط انتقال سه‌فاز به طول 170 کیلومتر بهره ­برداری شد.

 برای مدتی طولانی همگی بر این باور بودند که سیستم­ های الکتریکی سه‌فاز قادر به برطرف کردن نیاز تمام مصرف­کنندگان انرژی الکتریکی هستند.   به همین خاطر حدود یک قرن طول کشید تا تحقیقات بر روی سیستم­ های الکتریکی چهارفاز، پنج‌فاز و شش‌فاز آغاز شوند. بااین‌وجود، نتایج رضایت­ بخشی از تحقیقات صورت گرفته بر روی این سیستم­‌ها حاصل نشد.

‫فصل ‪ :1‬مشخصات کلی سیم پیچی شش فاز ماشین های الکتریکی ‪AC‬‬

‫فصل‪ :2‬بررسی و ارزیابی ویژگی های الکترومغناطیسی سیم پیچی های ششفاز یک لایه‬

‫فصل‪ :3‬بررسی و ارزیابی ویژگی های الکترومغناطیسی سیم پیچی های شش فاز دولایه‬

‫فصل ‪ :4‬بررســی و ارزیابی ویژگی های الکترومغناطیسی سیم پیچی های شش فاز‬‫شکل داد‌ه شده دولایه شیار کسری‪

‫فصل ‪ :5‬بررسی و مقایسه پارامترهای انرژی موتورهای سه فاز و شش فاز قفسی‬


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved