تنش های محیطی غیرزنده (رشد و نمو گیاهی) -
نویسنده:
مهندس افسانه بدل زاده گللو – دکتر عبدالرزاق دانش شهرکی- مهندس حسین مختاری کرچگانی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
472
نوبت چاپ:
1

کتاب «تنش های محیطی غیرزنده(رشد و نمو گیاهی)» به قلم مهندس افسانه بدل زاده گللو، دکتر عبدالرزاق دانش شهرکی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و مهندس حسین مختاری کرچگانی در 472 صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: تنش های محیطی عامل بسیار مهمی در توزیع گونه های گیاهی در سطح کره زمین و کاهنده پتانسیل تولیدات گیاهی محسوب می شوند به طوری که در اثر تنش ها متوسط عملکرد گیاهان به کمتر از 10 تا 20 درصد پتانسیل واقعی آن ها می رسد. در قرون گذشته نیز به دلیل شناخت کم انسان از اثرات تنش ها و واکنش های گیاهان، تنها توجه تولید کنندگان محصولات کشاورزی به اثرات مستقیم تنش ها بر عملکرد نهایی و یا بر صدمه ظاهری به گیاهان و مرگ و میر آنان بود و کمتر به اثرات غیرمستقیم تنش ها و برهمکنش اثر همزمان چند تنش با گیاهان زراعی و باغی توجه می شده است. اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری و توجه دوباره انسان به حفظ محیط زیست، شناخت انواع تنش و اثرات آن ها بر گیاهان و در نهایت عملکرد نهایی در کانون توجهات پژوهشگران و تولید کنندگان قرار گرفته است. لذا هدف کتاب حاضر ارائه شناخت انواع تنش های محیطی و اثرات آن بر گیاهان دارویی و نیز درک سازوکار گیاهان در مواجهه با شرایط تنش به ویژه در مناطق پر تنش کشاورزی کشور می باشد.

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.

پیشگفتار

فصل اول: تعاریف و مفاهیم

فصل دوم: تنش نوری و اکسیداتیو

فصل سوم: تنش خشکی و غرقابی

 فصل چهارم: تنش شوری

فصل پنجم: تنش سرما

 فصل ششم: تنش های غیرزنده، جوانه زنی و نمو گیاه

 فصل هفتم: تنش های غیرزنده، آللوپاتی

فصل هشتم: تنش فلزات سنگین

 فصل نهم: اورانیوم، زنگ خطر تنش زیستی فلزات سنگین

فصل دهمفیزیولوژی تنش، پاسخ گیاهان

 فصل یازدهم: تنش های غیرزنده، به نژادی

منابع و مأخذ


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved