از روش شناسی تا روش تحقیق در علوم سیاسی .
نویسنده:
فرزاد جهان بین- مسعود مطلبی
مترجم:
.
سال نشر:
1403
صفحه:
324
نوبت چاپ:
1

مقدمه/ 15

بخش اول: روش‌شناسی/ 19

فصل اول: چیستی و مفهوم‌شناسی روش و روش‌شناسی/ 21

1-1. تعریف روش /21

1-2. کاربردهای اصطلاح روش/ 23

1-3. اهمیت روش و روش‌شناسی /25

1-4. هدف از مباحث روش‌شناسی /27

1-5. موضوع روش‌شناسی /27

1-6. تفاوت اساسی روش‌شناسی و روش تحقیق در علوم اجتماعی و سیاسی/ 28

فصل دوم: دیدگاه‌های شناختی روشی در علوم سیاسی /31

2-1. دیدگاه شناختی و روشی اثباتی (پوزیتیویسم)/34

2- 1-1. اصول و مبانی اثبات‌گرایی /35

2-1-1-1. اصول و مبانی هستی شناختی/ 35

2-1-1-2. اصول انسان شناختی/ 36

2-1-1-3. اصول معرفت شناختی/ 37

2-1-1-4. مبانی روش شناختی اثبات‌گرایی/ 39

2-1-2. تحقیق در سنت اثبات‌گرایی /43

2-1-3. روند تحولی و تکاملی اثبات‌گرایی/ 45

2-1-3-1. از علم تجربی تا اثبات‌گرایی/ 45

2-1-3-2. از اثبات‌گرایی به ابطالگرایی /54

2-1-4. ناقدان اثبات‌گرایی /71

2-2. دیدگاه شناختی روشی تفسیری یا هرمنوتیکی/ 76

2-2-1. ریشه‌شناسی /77

2-2-2. چیستی هرمنوتیک و مفاهیم بنیادین آن /78

2-2-3. هستی‌شناسی دیدگاه تفسیری /80

2-2-4. معرفت‌شناسی دیدگاه تفسیری /80

2-2-5. روش‌شناسی دیدگاه تفسیری/ 81

2-2-6. روند و گونه‌شناسی هرمنوتیک/82

2-2-7. کاربرد هرمنوتیک در سیاست /103

2-2-8. انتقادات وارده به روش‌شناسی هرمنوتیکی /105

2-3. دیدگاه شناختی و روشی انتقادی /106

2-3-1. هستی‌شناسی انتقادی/ 106

2-3-2. معرفت‌شناسی یا شناخت‌شناسی انتقادی/ 107

2-3-3. روش‌شناسی انتقادی /108

2-3-4. سیاست انتقادی مکتب فرانکفورت/ 113

فصل سوم: دیدگاه‌های شناختی روشی متآخر/ 119

3-1. دیدگاه شناختی روشی واقع‌گرایی انتقادی/ 119

3-1-1. چیستی و مفهوم‌شناسی رئالیسم یا واقع‌گرایی انتقادی/: 119

3-1-2. اصول رئالیسم انتقادی/ 125

3-1-3. هستی‌شناسی واقعیت‌گرایی انتقادی/126

3-1-4. معرفت‌شناسی واقع‌گرایی انتقادی/ 126

3-1-5. مقایسه واقع‌گرایی انتقادی با اثبات‌گرایی و پارادایم تفسیری /127

3-1-6. رویکرد رئالیسم انتقادی به متدولوژی تحقیق/ 127

3-2. دیدگاه شناختی روشی فمینیستی /128

3-2-1. چیستی و مفهوم‌شناسی فمینیسم /128

3-2-2. هستی‌شناسی فمینیسم /129

3-2-3. معرفت‌شناسی فمینیسم /131

3-2-4. روش‌شناسی فمنیستی/ 135

3-2-5. فمینیسم و پژوهش در علوم سیاسی /137

3-3. دیدگاه شناختی روشی سازه‌انگاری/ 138

3-3-1. چیستی و مفهوم‌شناسی/ 138

3-3-2. هستی‌شناسی سازه‌انگاری/ 141

3-3-3. معرفت‌شناسی سازه‌انگاری/ 144

3-3-4. روش‌های پژوهش در تحقیقات سازه‌انگارانه حوزه علوم سیاسی/ 146

بخش دوم: روش تحقیق/ 151

فصل چهارم: چیستی و مفهوم‌شناسی تحقیق /153

4-1. تعریف تحقیق و روش علمی تحقیق /153

4-2. ویژگى‌هاى تحقیق علمی /156

4-3. انواع تحقیق علمی/ 157

1-3. تحقیقات علمی بر‌اساس هدف /157

2-3. تحقیقات علمی بر‌اساس ماهیت و روش /161

1-2-3. تحقیق یا پژوهش تجربی/ 161

2-2-3. تحقیق یا پژوهش تاریخی/ 162

3-2-3. تحقیق یا پژوهش توصیفی/ 167

3-3. تحقیقات علمی بر‌اساس جمعآوری داده‌ها/ 187

1-3-3. تحقیق یا پژوهش کمی /187

2-3-3. تحقیق یا پژوهش کیفی/ 190

3-3-3. تحقیق یا پژوهش تلفیقی /196

فصل پنجم: مراحل انجام تحقیق /201

5-1. بیان مسأله/ 201

5-1-1. چگونگی بیان مسأله تحقیق /202

5-1-2.  اجزای بیان مسأله /206

5-1-3. چه تفاوتی بین دو بخش مقدمه و بیان مسأله وجود دارد؟ /206

5-2. پیشینه پژوهش /208

5-2-1. اهداف (چرایی) پیشینه پژوهش/ 209

5-2-2. اصول بررسی پیشینه پژوهش /210

5-2-3. انواع مرور نوشتار و پیشینه پژوهش/ 211

5-2-4. شناسایی منابع برای تدوین پیشینه پژوهش /212

5-2-5. شناسایی منابع پژوهشی مرتبط /213

5-2-6. ساختار و محتوای مرور پیشینه/ 214

5-2-7. زبان و سبک نگارش مرور پیشینه/ 215

5-3. اهمیت و ضرورت تحقیق/ 216

5-3-1. اهمیت تحقیق/ 216

5-3-2. ضرورت تحقیق/ 217

5-4. اهداف تحقیق /217

5-4-1.  اهداف اصلی /218

5-4-2.  اهداف فرعی/ 218

5-5. سؤال‌های تحقیق/ 219

5-6. فرضیه تحقیق/ 221

5-6-1. اصول فرضیه‌سازی /223

5-6-2. انواع فرضیه‌/224

5-6-3. روش تدوین فرضیه /226

5-7. متغیرهای تحقیق /226

5-7-1. تعریف متغیر تحقیق/ 226

5-7-2. انواع و اقسام متغیر تحقیق/ 227

5-7-2-1.  طبقه‌بندی متغیرها بر‌حسب نقش متغیر در تحقیق/ 227

5-7-2-2. طبقه‌بندی متغیرها بر‌حسب ماهیت متغیر/ 229

5-8. روش تحقیق /231

فصل ششم: ابزارگردآوری داده‌ها و اطلاعات/ 233

6-1. مطالعات کتابخانه‌ای یا اسنادی/ 233

6-2. مطالعات میدانی /234

6-2-1. پرسشنامه/ 234

6-2-1-1. طرح نظ‌رسنجی و طراحی پرسشنامه/ 236

6-2-1-2. انواع پرسشنامه /238

6-2-1-3. خصوصیات سوالات/ 244

6-2-1-4. ملاحظات هنگام طراحی پرسشنامه/ 245

6-2-1-5. محاسن و معایب پرسشنامه/ 247

6-2-2.  مصاحبه /249

6-2-2-1. شرایط انجام مصاحبه/ 250

6-2-2-2. انواع مصاحبه در یک تحقیق کیفی /250

6-2-3. مشاهده /253

6-2-3-1. کاربرد مشاهده /254

6-2-3-2. انواع مشاهده /255

6-2-3-3. مزایا و معایب روش مشاهده/ 258

6-2-3-4. تفاوت مشاهده در پژوهش‌های کمی و کیفی/ 259

6-2-3-5. کاربرد مشاهده در تحقیق کیفی /259

6-2-4. روش‌های ترکیبی/ 262

6-2-5. روش‌های صوتی و تصویری /262

فصل هفتم: راهنمای نگارش مقاله و پروپوزال/ 265

7-1. راهنمای نگارش مقاله /265

7-1-1. عنوان مقاله /265

7-1-2. نویسنده‌/‌نویسندگان و سازمان‌/‌ سازمان‌های وابسته/ 266

7-1-3. چکیده /267

7-1-4. واژگان کلیدی/ 268

7-1-5. مقدمه/270

7-1-6. مرور پیشینه‌ها(مرور انتقادی آثار) /272

7-1-7. چهارچوب نظری (مفهومی) /273

7-1-8. مواد و روش ها /274

7-1-9. تحلیل داده‌ها/ 276

7-1-10. بحث و نتیجه‌گیری/ 276

7-1-11. ملاحظات اخلاقی /277

7-1-12. حامی مالی /277

7-1-13. مشارکت نویسندگان/ 277

7-1-14. تعارض منافع /277

7-1-15. تشکر و قدردانی/ 278

7-1-16. منابع و مآخذ/ 278

7-2. راهنمای نگارش صحیح و اصولی پروپوزال /279

7-2-1. مشخص نمودن موضوع تحقیق/ 280

7-2-2. بیان مسأله /280

7-2-3. اهمیت و ضرورت تحقیق/ 281

7-2-4. پیشینه پژوهش/ 282

7-2-5. تعیین اهداف پژوهش /282

7-2-6. سوالات و فرضیه‌های پژوهش /283

7-2-7. تعریف مفاهیم و متغیرها/ 284

7-2-8. روش تحقیق/ 286

7-2-9. زمان‌بندی انجام تحقیق /287

فصل هشتم: اصول و شیوه ارجاع دهی /289

8-1. اهمیت ارجاع دهی(رفرنس) در تحقیق/ 289

8-2. شیوه ارجاع(رفرنس) دهی/ 290

8-2-1. قواعد استناد درون متن/ 293

8-2-2. قواعد فهرست نویسی/295

فهرست منابع /299

الف) منابع فارسی/ 299

ب) منابع عربی /305

ج) منابع انگلیسی/ 306

ضمائم /313

1. خلاصه اطلاعات طرح(پایان نامه یا رساله) /314

2. اطلاعات استاد راهنما و مشاوران/ 314

3. اطلاعات دانشجو/ 314

4. مشخصات موضوعی طرح /315

5. برآورد هزینه ها/ 316

6 . مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی – پژوهشی گروه/ 316

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم سیاسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved