مقدمه/ 15
بخش اول: روششناسی/ 19
فصل اول: چیستی و مفهومشناسی روش و روششناسی/ 21
1-1. تعریف روش /21
1-2. کاربردهای اصطلاح روش/ 23
1-3. اهمیت روش و روششناسی /25
1-4. هدف از مباحث روششناسی /27
1-5. موضوع روششناسی /27
1-6. تفاوت اساسی روششناسی و روش تحقیق در علوم اجتماعی و سیاسی/ 28
فصل دوم: دیدگاههای شناختی روشی در علوم سیاسی /31
2-1. دیدگاه شناختی و روشی اثباتی (پوزیتیویسم)/34
2- 1-1. اصول و مبانی اثباتگرایی /35
2-1-1-1. اصول و مبانی هستی شناختی/ 35
2-1-1-2. اصول انسان شناختی/ 36
2-1-1-3. اصول معرفت شناختی/ 37
2-1-1-4. مبانی روش شناختی اثباتگرایی/ 39
2-1-2. تحقیق در سنت اثباتگرایی /43
2-1-3. روند تحولی و تکاملی اثباتگرایی/ 45
2-1-3-1. از علم تجربی تا اثباتگرایی/ 45
2-1-3-2. از اثباتگرایی به ابطالگرایی /54
2-1-4. ناقدان اثباتگرایی /71
2-2. دیدگاه شناختی روشی تفسیری یا هرمنوتیکی/ 76
2-2-1. ریشهشناسی /77
2-2-2. چیستی هرمنوتیک و مفاهیم بنیادین آن /78
2-2-3. هستیشناسی دیدگاه تفسیری /80
2-2-4. معرفتشناسی دیدگاه تفسیری /80
2-2-5. روششناسی دیدگاه تفسیری/ 81
2-2-6. روند و گونهشناسی هرمنوتیک/82
2-2-7. کاربرد هرمنوتیک در سیاست /103
2-2-8. انتقادات وارده به روششناسی هرمنوتیکی /105
2-3. دیدگاه شناختی و روشی انتقادی /106
2-3-1. هستیشناسی انتقادی/ 106
2-3-2. معرفتشناسی یا شناختشناسی انتقادی/ 107
2-3-3. روششناسی انتقادی /108
2-3-4. سیاست انتقادی مکتب فرانکفورت/ 113
فصل سوم: دیدگاههای شناختی روشی متآخر/ 119
3-1. دیدگاه شناختی روشی واقعگرایی انتقادی/ 119
3-1-1. چیستی و مفهومشناسی رئالیسم یا واقعگرایی انتقادی/: 119
3-1-2. اصول رئالیسم انتقادی/ 125
3-1-3. هستیشناسی واقعیتگرایی انتقادی/126
3-1-4. معرفتشناسی واقعگرایی انتقادی/ 126
3-1-5. مقایسه واقعگرایی انتقادی با اثباتگرایی و پارادایم تفسیری /127
3-1-6. رویکرد رئالیسم انتقادی به متدولوژی تحقیق/ 127
3-2. دیدگاه شناختی روشی فمینیستی /128
3-2-1. چیستی و مفهومشناسی فمینیسم /128
3-2-2. هستیشناسی فمینیسم /129
3-2-3. معرفتشناسی فمینیسم /131
3-2-4. روششناسی فمنیستی/ 135
3-2-5. فمینیسم و پژوهش در علوم سیاسی /137
3-3. دیدگاه شناختی روشی سازهانگاری/ 138
3-3-1. چیستی و مفهومشناسی/ 138
3-3-2. هستیشناسی سازهانگاری/ 141
3-3-3. معرفتشناسی سازهانگاری/ 144
3-3-4. روشهای پژوهش در تحقیقات سازهانگارانه حوزه علوم سیاسی/ 146
بخش دوم: روش تحقیق/ 151
فصل چهارم: چیستی و مفهومشناسی تحقیق /153
4-1. تعریف تحقیق و روش علمی تحقیق /153
4-2. ویژگىهاى تحقیق علمی /156
4-3. انواع تحقیق علمی/ 157
1-3. تحقیقات علمی براساس هدف /157
2-3. تحقیقات علمی براساس ماهیت و روش /161
1-2-3. تحقیق یا پژوهش تجربی/ 161
2-2-3. تحقیق یا پژوهش تاریخی/ 162
3-2-3. تحقیق یا پژوهش توصیفی/ 167
3-3. تحقیقات علمی براساس جمعآوری دادهها/ 187
1-3-3. تحقیق یا پژوهش کمی /187
2-3-3. تحقیق یا پژوهش کیفی/ 190
3-3-3. تحقیق یا پژوهش تلفیقی /196
فصل پنجم: مراحل انجام تحقیق /201
5-1. بیان مسأله/ 201
5-1-1. چگونگی بیان مسأله تحقیق /202
5-1-2. اجزای بیان مسأله /206
5-1-3. چه تفاوتی بین دو بخش مقدمه و بیان مسأله وجود دارد؟ /206
5-2. پیشینه پژوهش /208
5-2-1. اهداف (چرایی) پیشینه پژوهش/ 209
5-2-2. اصول بررسی پیشینه پژوهش /210
5-2-3. انواع مرور نوشتار و پیشینه پژوهش/ 211
5-2-4. شناسایی منابع برای تدوین پیشینه پژوهش /212
5-2-5. شناسایی منابع پژوهشی مرتبط /213
5-2-6. ساختار و محتوای مرور پیشینه/ 214
5-2-7. زبان و سبک نگارش مرور پیشینه/ 215
5-3. اهمیت و ضرورت تحقیق/ 216
5-3-1. اهمیت تحقیق/ 216
5-3-2. ضرورت تحقیق/ 217
5-4. اهداف تحقیق /217
5-4-1. اهداف اصلی /218
5-4-2. اهداف فرعی/ 218
5-5. سؤالهای تحقیق/ 219
5-6. فرضیه تحقیق/ 221
5-6-1. اصول فرضیهسازی /223
5-6-2. انواع فرضیه/224
5-6-3. روش تدوین فرضیه /226
5-7. متغیرهای تحقیق /226
5-7-1. تعریف متغیر تحقیق/ 226
5-7-2. انواع و اقسام متغیر تحقیق/ 227
5-7-2-1. طبقهبندی متغیرها برحسب نقش متغیر در تحقیق/ 227
5-7-2-2. طبقهبندی متغیرها برحسب ماهیت متغیر/ 229
5-8. روش تحقیق /231
فصل ششم: ابزارگردآوری دادهها و اطلاعات/ 233
6-1. مطالعات کتابخانهای یا اسنادی/ 233
6-2. مطالعات میدانی /234
6-2-1. پرسشنامه/ 234
6-2-1-1. طرح نظرسنجی و طراحی پرسشنامه/ 236
6-2-1-2. انواع پرسشنامه /238
6-2-1-3. خصوصیات سوالات/ 244
6-2-1-4. ملاحظات هنگام طراحی پرسشنامه/ 245
6-2-1-5. محاسن و معایب پرسشنامه/ 247
6-2-2. مصاحبه /249
6-2-2-1. شرایط انجام مصاحبه/ 250
6-2-2-2. انواع مصاحبه در یک تحقیق کیفی /250
6-2-3. مشاهده /253
6-2-3-1. کاربرد مشاهده /254
6-2-3-2. انواع مشاهده /255
6-2-3-3. مزایا و معایب روش مشاهده/ 258
6-2-3-4. تفاوت مشاهده در پژوهشهای کمی و کیفی/ 259
6-2-3-5. کاربرد مشاهده در تحقیق کیفی /259
6-2-4. روشهای ترکیبی/ 262
6-2-5. روشهای صوتی و تصویری /262
فصل هفتم: راهنمای نگارش مقاله و پروپوزال/ 265
7-1. راهنمای نگارش مقاله /265
7-1-1. عنوان مقاله /265
7-1-2. نویسنده/نویسندگان و سازمان/ سازمانهای وابسته/ 266
7-1-3. چکیده /267
7-1-4. واژگان کلیدی/ 268
7-1-5. مقدمه/270
7-1-6. مرور پیشینهها(مرور انتقادی آثار) /272
7-1-7. چهارچوب نظری (مفهومی) /273
7-1-8. مواد و روش ها /274
7-1-9. تحلیل دادهها/ 276
7-1-10. بحث و نتیجهگیری/ 276
7-1-11. ملاحظات اخلاقی /277
7-1-12. حامی مالی /277
7-1-13. مشارکت نویسندگان/ 277
7-1-14. تعارض منافع /277
7-1-15. تشکر و قدردانی/ 278
7-1-16. منابع و مآخذ/ 278
7-2. راهنمای نگارش صحیح و اصولی پروپوزال /279
7-2-1. مشخص نمودن موضوع تحقیق/ 280
7-2-2. بیان مسأله /280
7-2-3. اهمیت و ضرورت تحقیق/ 281
7-2-4. پیشینه پژوهش/ 282
7-2-5. تعیین اهداف پژوهش /282
7-2-6. سوالات و فرضیههای پژوهش /283
7-2-7. تعریف مفاهیم و متغیرها/ 284
7-2-8. روش تحقیق/ 286
7-2-9. زمانبندی انجام تحقیق /287
فصل هشتم: اصول و شیوه ارجاع دهی /289
8-1. اهمیت ارجاع دهی(رفرنس) در تحقیق/ 289
8-2. شیوه ارجاع(رفرنس) دهی/ 290
8-2-1. قواعد استناد درون متن/ 293
8-2-2. قواعد فهرست نویسی/295
فهرست منابع /299
الف) منابع فارسی/ 299
ب) منابع عربی /305
ج) منابع انگلیسی/ 306
ضمائم /313
1. خلاصه اطلاعات طرح(پایان نامه یا رساله) /314
2. اطلاعات استاد راهنما و مشاوران/ 314
3. اطلاعات دانشجو/ 314
4. مشخصات موضوعی طرح /315
5. برآورد هزینه ها/ 316
6 . مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی – پژوهشی گروه/ 316
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم سیاسی
|