پیشگفتار مترجمان أ
پیشگفتار ب
دربارهی من ب
اهداف و محدودهی این کتاب ج
قدردانی و تشکر و
بخش1 سازماندهی فکر انسان 1
فصل 1 روانشناسی تفکر 3
اهداف 5
فکرکردن چیست؟ 5
تعریف پایه 5
تفاوت انواع تفکر 6
چالشهای فرآیند تفکر 9
انجام چند کار باهم (چند کارهای) 10
نظریه در دنیای واقعی 11
قواعد ابتکاری و سوگیریها 14
دانش ناقص یا نادرست 15
رویکردهای نظری به مطالعهی تفکر 17
رویکرد گِشتالت 18
رویکرد شناختی 21
نظریهی فرآیند دوگانه 23
سؤالاتی برای فکر کردن 27
فصل2 روانشناسی شباهت 29
اهداف 30
شباهت چیست؟ 30
شباهت و تفکر 32
تشخیص اشیاء 32
بازیابی حافظه 33
حل مسئله 35
استدلال استقرایی 37
ارزیابی شباهت 39
تمرین رتبهبندی 39
تمرین انتخاب اجباری 41
تمرین دستهبندی 42
خلاصه 43
رویکردهای نظری به شباهت 43
مدل هندسی 44
فرضیهی حداقلی 50
فرضیهی تقارن 51
فرضیهی نابرابری مثلثی 52
مدل تضاد 54
مدل تحولی 55
شباهت و یادگیری 57
شباهت بین یادگیری و بازیابی 57
شباهت بین اعضای دستهبندی 59
نظریه در دنیای واقعی 62
خلاصه 63
سؤالاتی برای فکر کردن 65
فصل3 دانش و حافظه 67
اهداف 68
چگونه حافظه بر تفکر تأثیر میگذارد؟ 68
حافظه چگونه کار میکند؟ 74
رمزگذاری 75
ذخیرهسازی حافظه 76
بازیابی حافظه 77
انواع حافظه 77
حافظهی کوتاهمدت و بلندمدت 79
حافظهی اظهاری و غیر اظهاری 83
حافظهی معنایی: حافظه برای حقایق 84
حافظهی اپیزودیک 89
هدفمندی 90
حافظهی با تلاش و بدون تلاش 91
حافظهی ضمنی و صریح 92
انتظارات و تأثیرات پردازش 92
انتظارات می توانند بر یادآوری تأثیر بگذارند 92
نظریه در دنیای واقعی 94
سطوح پردازش 96
خطاهای حافظه 98
هفت گناه 98
تمرین DRM 101
ندیدن تغییرات 102
حافظه و عملکرد تخصصی 105
نظریهی الگوهای فکری یا رفتاری 107
خلاصه 113
سؤالاتی برای فکر کردن 114
فصل4 مفاهیم و دستهبندیها 115
اهداف 117
مفاهیم و دستهبندیها چیستند؟ 117
چرا مردم چیزها را طبقهبندی میکنند؟ 122
تعمیم محرک 122
کارایی 123
مفاهیم طبیعی هستند 124
عملکردهای مفاهیم 125
نحوهی واکنش 125
پیشبینیها و استنتاجها 128
ارتباط 128
حل مسائل 129
نظریه در دنیای واقعی 130
نظریههای بازنمایی مفهومی 132
دیدگاه کلاسیک 133
مشکلات دیدگاه کلاسیک 134
سلسلهمراتب و سطح پایه 137
دیدگاههای احتمالی 141
نظریهی پروتوتایپ (نمونهی اولیه) 144
دیدگاه نمونهگرا 149
دیدگاه اصل کُلی 153
خلاصه 156
سؤالاتی برای فکر کردن 157
فصل5 زبان و فکر 159
اهداف 160
زبان و ارتباط 161
زبان چیست؟ 163
درک زبان بهعنوان شناخت 166
ابهام در زبان 168
استنتاجهای زبانی 169
حافظه 172
تشبیه و استعاره 174
استعارهی مفهومی 175
نظریه در دنیای واقعی 177
استعارههای شناختی جهانی 181
جبر زبانی و قضاوت زبانی 182
ادعای جسورانهی وُرف 183
ادراک رنگ 184
نامگذاری اشیاء رایج 188
اسمهای قابل شمارش و غیرقابل شمارش 190
تفاوتهای زبانی در ادراک زمان 191
خلاصه 194
سؤالاتی برای فکر کردن 196
بخش2 تفکر و استدلال 197
فصل6 استنتاج و استقرا 199
اهداف 200
نقش استقرا در تفکر 200
استنتاجها و نتایج 200
تعمیم 201
چگونه استقرا کار میکند 203
مشکل استقرا از دیدگاه هیوم 203
مکانیسمهای یادگیری پایه 205
تعمیم محرک 206
مسئلهی گودمن دربارهی استقرا 209
جاافتادگی و گونههای طبیعی 211
استقرای مقولهای 214
ساختار یک تمرین استقرایی 214
شباهت فرضیه 217
معمولیت پیشفرض 218
تنوع پیشفرض 220
مغالطهی فراگیر 221
عوامل علّی 223
همخوانی دسته 226
گزارشهای نظری استنتاج دستهای 228
مدل شباهت-پوشش 228
نظریهی پوشش ویژگی 229
استنتاج در سناریوهای دنیای واقعی 230
قواعد مُعَرِف گرایی 232
خلاصه 237
سؤالاتی برای فکر کردن 239
فصل 7 استدلال قیاسی 241
اهداف 242
استدلال قیاسی و استقرایی 242
ساختار یک وظیفهی منطقی 245
استدلال قیاسی میتواند غیرغریزی به نظر برسد. 246
نظریه در دنیای واقعی 251
استدلال طبقهبندی شده 252
تأیید کلی 254
تأیید جزئی 255
تأیید کلی منفی 257
تأیید جزئی منفی 258
خطاهای زمینهای در استدلال طبقهبندی شده 260
استدلال شرطی 265
روش تصدیق: تأیید فرض 266
قیاس دفع: انکار نتیجه 267
انکار فرض 267
تأیید نتیجه 269
تمرین انتخاب کارت 269
سوگیری تأییدی 270
تمرین انتخاب کارت واسون 272
تمرین انتخاب تکلیفی 274
اثرات زمینهای 277
خلاصه 279
سؤالاتی برای تفکر 280
ضمیمه: راهحل مسئلهی دو در 280
فصل 8 زمینه، انگیزه و حالت روحی 283
اهداف 285
نظریهی فرایند دوگانه 286
سیستم 1 287
سیستم 2 291
مثالی در عمل 292
شواهد تجربی برای نظریهی فرایند دوگانه 294
نظریه در دنیای واقعی 298
انگیزه و تفکر 303
تمرکز تنظیمی 304
تطابق تنظیمی 306
اثرات تطابق و تمرکز تنظیمی بر تفکر 306
اثرات خلق و خو بر تفکر 310
اثرات خلق و خوی منفی 311
خلق و خوی مثبت 315
منابع شناختی 318
فرسایش توان و تصمیمگیری 318
نگرانی های مربوط به فرسایش توان و تصمیمگیری 320
خلاصه 321
سؤالاتی برای فکر کردن 322
بخش3 تفکر در عمل : تصمیمگیری، حل مسئله و تخصص 323
فصل 9 تصمیمگیری 325
اهداف 327
تصمیمگیری 327
مراحل تصمیمگیری 327
سختی ها و چالش ها 329
درک احتمال 331
نظریههای احتمال 331
نحوهی محاسبهی احتمال 334
مثال در عمل 335
احتمالات مستقل 336
اثرات استقلال 339
یادداشت 341
خطرات تجمعی 342
رویدادهای شانسی و قانون اعداد بزرگ 344
نرخهای پایه 345
رویکردهای منطقی برای تصمیمگیری 349
مقادیر مورد انتظار 349
سوگیریها و مشکلات رویکرد منطقی 351
رویکردهای نظری در دنیای واقعی 354
اجتناب از ضرر 356
نظریهی دورنما (چشم انداز) 358
اثرات دانش در تصمیمگیری 360
تصمیمگیری مبتنی بر دلیل 361
پشیمانی 362
رضایتبخشی 363
خلاصه 364
سؤالاتی برای فکر کردن 365
فصل 10 حل مسأله 367
اهداف 368
توضیحات کلی 369
بخش هایی از یک مشکل 373
مشکلات خوب تعریفشده و مشکلات بد تعریفشده 373
مثالهای مسئلهی خوب تعریفشده 374
مثالهای مسئلهی بد تعریفشده 375
بازنمایی مشکل 375
مثالهای تغییر بازنمایی 376
مثال مسئلهی «پرنده و قطار» توسط پُزنر (1973) 376
مراحل حل مسئله 379
مطالعهی روانشناختی حل مسئله 381
الگوریتم های حل مسئله و قواعد ابتکاری 384
الگوریتم ها در قواعد اکتشافی 385
جستجوی جامع 386
تپه نوردی 387
تحلیل وسیله-هدف 391
از آخر به اول آمدن 394
اهمیت بازنمایی مسأله 396
انتخاب یک بازنمایی مناسب 396
تثبیت کارکردی 398
نظریه در دنیای واقعی 400
دانش و قیاس 402
مشکلات بینش 406
خلاقیت 408
خلاقیت در اطراف ما وجود دارد. 409
خلاقیت چیست؟ 410
تفکر خلاق 412
تفکر جانبی و عمودی 413
خروجی خلاقانه 414
اندازهگیری خلاقیت 416
خلاصه 417
سؤالاتی برای فکر کردن 419
فصل 11 تخصص و تفکر تخصصی 421
اهداف 422
تعریف تخصص 423
تخصص چیست؟ 423
کارشناسان بسیار آموزش دیده اند. 424
کارشناسان مانند متخصصان فکر می کنند. 424
نقش تمرین سنجیده 425
قانون 10000 ساعت 426
نقد قانون 10000 ساعت 429
تأثیرات تخصص بر شناخت 431
حافظه 432
نظریه در دنیای واقعی 432
اثرات ادراکی و شناختی 439
شباهت 443
طبقه بندی 447
مشکلات تخصص 455
تخصص در تشخیص پزشکی 456
ویژگی های استدلال پزشکی خبره 458
کپسوله سازی دانش 459
تأثیر پژوهش بر آموزش پزشکی 463
خلاصه 464
سؤالاتی برای فکر کردن 465
واژه نامه 467
منابع و مآخذ 505
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی صنایع
|