روانشناسی تفکر - استدلال، تصمیم‌گیری و حل مسئله
نویسنده:
John Pau Minda
مترجم:
محمدرضا پارسانژاد و ،محمدحسین عروجی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
سال نشر:
1403
صفحه:
535
نوبت چاپ:
1

پیش‌گفتار مترجمان أ

پیش‌گفتار ب

درباره‌ی من ب

اهداف و محدوده‌ی این کتاب ج

قدردانی و تشکر و

بخش1  سازماندهی فکر انسان 1

فصل 1  روانشناسی تفکر 3

اهداف 5

فکر‌کردن  چیست؟ 5

تعریف پایه 5

تفاوت انواع تفکر 6

چالش‌های فرآیند تفکر 9

انجام چند کار باهم (چند کاره‌ای) 10

نظریه در دنیای واقعی 11

قواعد ابتکاری و سوگیری‌ها 14

دانش ناقص یا نادرست 15

رویکردهای نظری به مطالعه‌ی تفکر 17

رویکرد گِشتالت 18

رویکرد شناختی 21

نظریهی فرآیند دوگانه 23

سؤالاتی برای فکر کردن 27

فصل2  روانشناسی شباهت 29

اهداف 30

شباهت چیست؟ 30

شباهت و تفکر 32

تشخیص اشیاء 32

بازیابی حافظه 33

حل مسئله 35

استدلال استقرایی 37

ارزیابی شباهت 39

تمرین رتبه‌بندی 39

تمرین انتخاب اجباری 41

تمرین دسته‌بندی 42

خلاصه 43

رویکردهای نظری به شباهت 43

مدل هندسی 44

فرضیه‌ی حداقلی 50

فرضیه‌ی تقارن 51

فرضیه‌ی نابرابری مثلثی 52

مدل تضاد 54

مدل تحولی 55

شباهت و یادگیری 57

شباهت بین یادگیری و بازیابی 57

شباهت بین اعضای دسته‌بندی 59

نظریه در دنیای واقعی 62

خلاصه 63

سؤالاتی برای فکر کردن 65

فصل3  دانش و حافظه 67

اهداف 68

چگونه حافظه بر تفکر تأثیر می‌گذارد؟ 68

حافظه چگونه کار می‌کند؟ 74

رمزگذاری 75

ذخیره‌سازی حافظه 76

بازیابی حافظه 77

انواع حافظه 77

حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت 79

حافظه‌ی اظهاری و غیر اظهاری 83

حافظه‌ی معنایی: حافظه برای حقایق 84

حافظه‌ی اپیزودیک 89

هدف‌مندی 90

حافظه‌ی با تلاش و بدون تلاش 91

حافظه‌ی ضمنی و صریح 92

انتظارات و تأثیرات پردازش 92

انتظارات می توانند بر یادآوری تأثیر بگذارند 92

نظریه در دنیای واقعی 94

سطوح پردازش 96

خطاهای حافظه 98

هفت گناه 98

تمرین  DRM 101

ندیدن تغییرات 102

حافظه و عملکرد تخصصی 105

نظریه‌ی الگوهای فکری یا رفتاری 107

خلاصه 113

سؤالاتی برای فکر کردن 114

فصل4  مفاهیم و دسته‌بندی‌ها 115

اهداف 117

مفاهیم و دسته‌بندی‌ها چیستند؟ 117

چرا مردم چیزها را طبقه‌بندی می‌کنند؟ 122

تعمیم محرک 122

کارایی 123

مفاهیم طبیعی هستند 124

عملکردهای مفاهیم 125

نحوه‌ی واکنش 125

پیش‌بینی‌ها و استنتاج‌ها 128

ارتباط 128

حل مسائل 129

نظریه در دنیای واقعی 130

نظریه‌های بازنمایی مفهومی 132

دیدگاه کلاسیک 133

مشکلات دیدگاه کلاسیک 134

سلسله‌مراتب و سطح پایه 137

دیدگاه‌های احتمالی 141

نظریهی پروتوتایپ (نمونه‌ی اولیه) 144

دیدگاه نمونه‌گرا 149

دیدگاه اصل کُلی 153

خلاصه 156

سؤالاتی برای فکر کردن 157

فصل5  زبان و فکر 159

اهداف 160

زبان و ارتباط 161

زبان چیست؟ 163

درک زبان به‌عنوان شناخت 166

ابهام در زبان 168

استنتاج‌های زبانی 169

حافظه 172

تشبیه و استعاره 174

استعاره‌ی مفهومی 175

نظریه در دنیای واقعی 177

استعاره‌های شناختی جهانی 181

جبر زبانی و قضاوت زبانی 182

ادعای جسورانه‌ی وُرف 183

ادراک رنگ 184

نام‌گذاری اشیاء رایج 188

اسم‌های قابل شمارش و غیرقابل شمارش 190

تفاوت‌های زبانی در ادراک زمان 191

خلاصه 194

سؤالاتی برای فکر کردن 196

بخش2  تفکر و استدلال 197

فصل6   استنتاج و استقرا 199

اهداف 200

نقش استقرا در تفکر 200

استنتاج‌ها و نتایج 200

تعمیم 201

چگونه استقرا کار می‌کند 203

مشکل استقرا از دیدگاه هیوم 203

مکانیسم‌های یادگیری پایه 205

تعمیم محرک 206

مسئله‌ی گودمن درباره‌ی استقرا 209

جاافتادگی و گونه‌های طبیعی 211

استقرای مقوله‌ای 214

ساختار یک تمرین استقرایی 214

شباهت فرضیه 217

معمولیت پیش‌فرض 218

تنوع پیش‌فرض 220

مغالطه‌ی فراگیر 221

عوامل علّی 223

همخوانی دسته 226

گزارش‌های نظری استنتاج دسته‌ای 228

مدل شباهت-پوشش 228

نظریه‌ی پوشش ویژگی 229

استنتاج در سناریوهای دنیای واقعی 230

قواعد مُعَرِف گرایی 232

خلاصه 237

سؤالاتی برای فکر کردن 239

فصل 7   استدلال قیاسی 241

اهداف 242

استدلال قیاسی و استقرایی 242

ساختار یک وظیفهی منطقی 245

استدلال قیاسی می‌تواند غیرغریزی به نظر برسد. 246

نظریه در دنیای واقعی 251

استدلال طبقه‌بندی شده 252

تأیید کلی 254

تأیید جزئی 255

تأیید کلی منفی 257

تأیید جزئی منفی 258

خطاهای زمینه‌ای در استدلال طبقه‌بندی شده 260

استدلال شرطی 265

روش تصدیق: تأیید فرض 266

قیاس دفع: انکار نتیجه 267

انکار فرض 267

تأیید نتیجه 269

تمرین انتخاب کارت 269

سوگیری تأییدی 270

تمرین انتخاب کارت واسون 272

تمرین انتخاب تکلیفی 274

اثرات زمینه‌ای 277

خلاصه 279

سؤالاتی برای تفکر 280

ضمیمه: راه‌حل مسئله‌ی دو در 280

فصل 8   زمینه، انگیزه و حالت روحی 283

اهداف 285

نظریه‌ی فرایند دوگانه 286

سیستم 1 287

سیستم 2 291

مثالی در عمل 292

شواهد تجربی برای نظریه‌ی فرایند دوگانه 294

نظریه در دنیای واقعی 298

انگیزه و تفکر 303

تمرکز تنظیمی 304

تطابق تنظیمی 306

اثرات تطابق و تمرکز تنظیمی بر تفکر 306

اثرات خلق و خو بر تفکر 310

اثرات خلق و خوی منفی 311

خلق و خوی مثبت 315

منابع شناختی 318

فرسایش توان و تصمیم‌گیری 318

نگرانی های مربوط به فرسایش توان و تصمیم‌گیری 320

خلاصه 321

سؤالاتی برای فکر کردن 322

بخش3  تفکر در عمل : تصمیم‌گیری، حل مسئله و تخصص 323

فصل 9  تصمیم‌گیری 325

اهداف 327

تصمیم‌گیری 327

مراحل تصمیم‌گیری 327

سختی ها و چالش ها 329

درک احتمال 331

نظریه‌های احتمال 331

نحوه‌ی محاسبه‌ی احتمال 334

مثال در عمل 335

احتمالات مستقل 336

اثرات استقلال 339

یادداشت 341

خطرات تجمعی 342

رویدادهای شانسی و قانون اعداد بزرگ 344

نرخ‌های پایه 345

رویکردهای منطقی برای تصمیم‌گیری 349

مقادیر مورد انتظار 349

سوگیری‌ها و مشکلات رویکرد منطقی 351

رویکردهای نظری در دنیای واقعی 354

اجتناب از ضرر 356

نظریه‌ی دورنما (چشم انداز) 358

اثرات دانش در تصمیم‌گیری 360

تصمیم‌گیری مبتنی بر دلیل 361

پشیمانی 362

رضایت‌بخشی 363

خلاصه 364

سؤالاتی برای فکر کردن 365

فصل 10  حل مسأله 367

اهداف 368

توضیحات کلی 369

بخش هایی از یک مشکل 373

مشکلات خوب تعریف‌شده و مشکلات بد تعریف‌شده 373

مثال‌های مسئله‌ی خوب تعریف‌شده 374

مثال‌های مسئله‌ی بد تعریف‌شده 375

بازنمایی مشکل 375

مثال‌های تغییر بازنمایی 376

مثال مسئله‌ی «پرنده و قطار» توسط پُزنر (1973) 376

مراحل حل مسئله 379

مطالعه‌ی روانشناختی حل مسئله 381

الگوریتم های حل مسئله و قواعد ابتکاری 384

الگوریتم ها در قواعد اکتشافی 385

جستجوی جامع 386

تپه نوردی 387

تحلیل وسیله-هدف 391

از آخر به اول آمدن 394

اهمیت بازنمایی مسأله 396

انتخاب یک بازنمایی مناسب 396

تثبیت کارکردی 398

نظریه در دنیای واقعی 400

دانش و قیاس 402

مشکلات بینش 406

خلاقیت 408

خلاقیت در اطراف ما وجود دارد. 409

خلاقیت چیست؟ 410

تفکر خلاق 412

تفکر جانبی و عمودی 413

خروجی خلاقانه 414

اندازه‌گیری خلاقیت 416

خلاصه 417

سؤالاتی برای فکر کردن 419

فصل 11  تخصص و تفکر تخصصی 421

اهداف 422

تعریف تخصص 423

تخصص چیست؟ 423

کارشناسان بسیار آموزش دیده اند. 424

کارشناسان مانند متخصصان فکر می کنند. 424

نقش تمرین سنجیده 425

قانون 10000 ساعت 426

نقد قانون 10000 ساعت 429

تأثیرات تخصص بر شناخت 431

حافظه 432

نظریه در دنیای واقعی 432

اثرات ادراکی و شناختی 439

شباهت 443

طبقه بندی 447

مشکلات تخصص 455

تخصص در تشخیص پزشکی 456

ویژگی های استدلال پزشکی خبره 458

کپسوله سازی دانش 459

تأثیر پژوهش بر آموزش پزشکی 463

خلاصه 464

سؤالاتی برای فکر کردن 465

واژه نامه 467

منابع و مآخذ 505

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved