مقدمۀ مولفین 7
بخش اوّل: تحولات فردی در کار و زندگی 21
فصل 1: روانشناسی مربیگری شخصی و زندگی 23
مقدمه 23
پیشگامان و نظریههای مؤثر در مربیگری زندگی 24
اصول و پایههای فلسفی مربیگری زندگی 26
تعریف و درک اصالت در مسیر مربیگری 27
پویاییهای رابطهای و مهارتهای ارتباطی در مربیگری 27
تحلیل فرضیات: شالودههای نظری پشتیبان مربیگری موفق 29
گفتوگوی سقراطی: ابزاری برای کشف و تعمق در مربیگری زندگی 30
استراتژیها و تمرینات عملی در مسیر مربیگری زندگی 31
کاوش در ارزشها و معانی: راهنمای تعیین چشمانداز و هدفگذاری در مربیگری 31
پایهریزی ارتباط مؤثر و قراردادهای حرفهای در مربیگری 32
تفکیک نقشها و مرزها در مربیگری و درمان 33
چالشهای مربیگری در فضای خاکستری 35
پایان دادن به جلسههای مربیگری 37
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را از مربیگری زندگی دارند؟ 38
بحث و گفتوگو 44
برای مطالعۀ بیشتر 44
منابع 44
فصل 2: مربیگری توسعهای در تحولات زندگی 49
مقدمه 49
پایههای نظری مربیگری توسعهای: تأثیر نظریۀ توسعۀ طول عمر 50
نقاط عطف زندگی: تحولات مهم و یادگیری از تجربیات 51
تأثیر عوامل اجتماعی و نسلی بر تحولات شخصی 51
نگاهی مثبت به پیری: قدرت رشد و تحول در سنین بالاتر 52
مروری بر نظریههای اساسی و کلیدی در مربیگری توسعهای 53
درک و احترام به تنوع و تجربیات نسلی 56
اجرای مربیگری توسعهای: رویکردها و تکنیکها 58
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 65
بحث و گفتوگو 70
برای مطالعۀ بیشتر 70
منابع 70
فصل 3: یادگیری بزرگسالان بهعنوان رویکردی در مربیگری 73
مقدمه 73
پایههای نظری یادگیری بزرگسالان: مفاهیم اساسی و کاربرد آنها 74
مدل یادگیری تجربی تطبیقی دیوید کولب 76
نظریۀ انتگرال کِن ویلبر 79
مدل مربیگری تجربی یکپارچه لوید چَپمن 81
نقش یادگیری بزرگسالان در شکلگیری هویت و تأثیر مربیگری 84
تأکید بر اهمیت روابط در یادگیری: دیدگاههای مارک کان در مربیگری 85
تمرینهای عملی برای استقرار مدلهای مؤثر در مربیگری 89
مرحله اوّل: بنیانگذاری ارتباط مؤثر با مراجع 90
مرحله دوم: کاوش وضعیت فعلی و تجربیات مراجع 91
مرحله سوم: عمقبخشی به بررسی و مشاهده تأملی 92
مرحله چهارم: تمرکز بر آینده و اهداف مطلوب 93
مرحله پنجم: آزمایشهای عملی و کاربردی یادگیری 94
مرحله ششم: ارزیابی و بازنگری نهایی 95
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 95
بحث و گفتوگو 97
برای مطالعۀ بیشتر 97
منابع 98
فصل 4: مربیگری مسیر شغلی 101
مقدمه 101
گسترش و تحول در مربیگری مسیر شغلی: روندها و نوآوریها 102
نظریههای کلیدی در مربیگری مسیر شغلی: اصول و کاربردها 104
فراتر از سنت: چالشهای موجود در نظریههای شغلی 105
بازآفرینی نظریههای شغلی: رویکردهای نوین و جامع 109
نظریه مرحله زندگی: تأثیرات زندگی شخصی بر مسیر شغلی 110
نقش اعتمادبهنفس در توسعۀ مسیر شغلی: رویکردها و استراتژیها 113
درک پیچیدگیها و فرصتهای تصادفی در مربیگری مسیر شغلی 114
سازگاری و تابآوری در توسعۀ مسیر شغلی 115
استراتژیها و تمرینات عملی در مسیر مربیگری مسیر شغلی 117
چالشها و راهکارهای مربیگری در بحرانهای شغلی: از فشار تا پیشرفت 117
پیوند و همراستایی: اساس ارتباط مؤثر در مربیگری مسیر شغلی 118
بررسی نظریههای پیشرو در مربیگری شغلی 123
کاربرد عملی و استراتژیهای مربیگری مسیر شغلی 125
رویکردهای مدیریتی در توسعۀ مسیر شغلی 125
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را از مربیگری مسیر شغلی دارند؟ 127
خلاصه 130
بحث و گفتوگو 130
برای مطالعۀ بیشتر 131
منابع 131
فصل 5: مربیگری استرس، تابآوری، سلامت و بهزیستی 135
مقدمه 135
رویکردهای نوین در مربیگری برای مقابله با استرس و ارتقای سلامت روان 136
پایههای نظری: فهم استرس، تابآوری، سلامت و بهزیستی 136
استرس 137
تابآوری 137
سلامت و بهزیستی 137
دیدگاههای نظری در مربیگری 138
مدلهای فرانظری تغییر 138
رویکرد راهحلمحور 139
چارچوبهای هدفگذاری، خودکارآمدی و حل مسئله 140
نظریههای عقلانیِ احساسی و شناختی - رفتاری 141
روانشناسی مثبتگرا 145
روانشناسی سازگار با محیطزیست 145
کارگاه عملی: تقویت مهارتهای مربیگری 146
راهبردها 147
روند معمولی جلسهها 148
تکنیکها 148
ابزارهای اندازهگیری 149
ذهنآگاهی 150
تکنیکهای مصاحبه انگیزشی 150
رویکرد راهحلمحور 151
رویکرد رفتاری شناختی 152
رویکرد چندوجهی 155
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 157
بحث و گفتوگو 162
برای مطالعۀ بیشتر 163
منابع 163
بخش دوم مربیگری، پیچیدگی و مداخلات در سطح سیستم 171
فصل 6: مربیگری در لبۀ آشوب 173
مقدمه 173
اصول و مبانی نظری پیچیدگی: کلیدهای فهم و کاربرد 175
کاوش در تصاویر مبتنی بر پیچیدگی 179
فضای فاز و حالت در مربیگری: بررسی دینامیکهای تعاملی و تحول 180
تعامل مؤثر در محیط پیچیده: راهبردها و تکنیکها 181
نقش جاذبهها در رویکردهای پیچیدگی: کشف و کاربرد 182
سازگاری در محیطهای پیچیده: استراتژیها برای موفقیت مربیگری 183
حساسیت به شرایط اوّلیه: تأثیر آن در مربیگری و توسعۀ شخصی 184
فهم و کاربرد لبۀ آشوب: نوآوری در موقعیتهای پیچیده و نامشخص 185
فراکتالها و مربیگری: درک پدیدههای مکرر و چندسطحی 186
اجرای رویکرد پیچیدگی: تاکتیکها و استراتژیهای عملی در مربیگری 187
مربیگری بهعنوان همآفرینی: توسعۀ مشارکتی و ابتکار در فرآیند مربیگری 188
قدرت داستانگویی در مربیگری: تجربیات واقعی و تحولات درونی 190
مربیگری تأملی و پویا: پرورش تفکر عمیق و انعطافپذیری در عمل 191
کدام مراجعان بیشترین بهرهبرداری را دارند؟ 194
بحث و گفتوگو 197
برای مطالعۀ بیشتر 198
منابع 198
فصل 7: توسعه مربیگری در سازمانها 201
مقدمه 201
توسعۀ مداخلات مربیگری و فرهنگ مربیگری در سازمانها 202
نظریه و مفاهیم پایه 204
طراحی شغل و کار 205
کار در ابهام و پیچیدگی 207
رهبری 209
مربیگری سازمانها در عمل 211
چرا: دلایل و انگیزهها 212
چگونه: روشها و استراتژیهای مؤثر 215
ساختارهای اساسی و فرآیندهای کلیدی در توسعۀ فرهنگ مربیگری 215
تقویت همکاری و حمایت: بنیانگذاری اتحاد در فرهنگ مربیگری 215
راهبردهای مربیگری: ترغیب در مقابل اجبار 216
تدوین قراردادهای مربیگری: اصول و کاربردها 216
همآفرینی در مربیگری: ترویج یادگیری و مشارکت در سازمانها 217
بنیانهای یادگیری در مربیگری: ایجاد و تقویت زیرساختهای سازمانی 217
ارزیابی تأثیرات مربیگری 218
نقش متخصصان در بهینهسازی مداخلات مربیگری 218
چه چیز: تحلیل عناصر کلیدی 219
مربیگری بهعنوان یک خدمت 219
مربیگری بهعنوان یک سبک 220
زیرساختهای مربیگری 221
کدام مراجعان بیشترین بهرهبرداری را دارند؟ 222
بحث و گفتوگو 227
برای مطالعۀ بیشتر 227
منابع 228
فصل 8: مربیگری رهبری و مدیر اجرایی 235
مقدمه 235
گذر از گذشته به حال: تحول در مربیگری رهبری و مدیریت اجرایی 236
پایههای نظری مربیگری رهبری: فرآیند، تحول و نتیجه 237
داستانِ در حال تغییر رهبریِ «خوب»: تحول مفهوم رهبری 237
انتظارهای جدید از رهبران مدرن: مسئولیتها و الزامات نوین 240
اهمیت مهارتهای ارتباطی در رهبری: بنیان تأثیرگذاری و اعتماد 240
مهارتهای تغییر در رهبری: ابتکار، نوآوری و پاسخگویی 241
تنوع و رهبری: توسعۀ تفکر جهانی و فرهنگی 242
پیشرفت در مربیگری رهبری: استفاده از مدلها و رویکردهای روانشناختی 243
مروری بر دامنههای کلیدی مربیگری رهبری و اجرایی: ابزارهای نوآورانه برای رهبران 245
بررسی درونفردی در مربیگری: توسعۀ فردی و انعکاس شخصی 246
دینامیکهای بینفردی: استراتژیها برای ایجاد ارتباطات مؤثر 247
کاربرد سیستمها در مربیگری: مدیریت پیچیدگیهای سازمانی 248
کاربردهای عملی در مربیگری رهبری: رویکردها و تاکتیکها 249
رویکرد کلنگر یا یکپارچه در مربیگری: تلفیق مهارتها برای رهبری مؤثر 249
ایجاد اتحاد کاری قوی در مربیگری رهبری 251
مدیریت مرزهای سیستمی: اصول قراردادی در مربیگری رهبری 252
انعطافپذیری در فرمت و رسانههای مربیگری: تطبیق با شرایط مختلف 253
کدام مراجعان بیشترین بهرهبرداری را دارند؟ 254
بحث و گفتوگو 259
برای مطالعۀ بیشتر 259
منابع 260
فصل 9: مربیگری تیم 267
مقدمه 267
پیشرفتها در مربیگری تیم: از نظریه تا عمل 267
اصول بنیادی مربیگری تیم: نظریهها و کاربردها 269
ساختار و پایهریزی برای مربیگری تیمهای مؤثر 269
توسعۀ تیم و مربیگری: مراحل و دینامیکهای مهم 271
رهبری در مربیگری تیم: ادغام رهبری و دینامیکهای تیم 273
کاربرد مربیگری تیم براساس نقاط قوت: روشها و استراتژیها 274
کشف 277
رویا 278
طراحی 279
سرنوشت 280
کدام مراجعان از مربیگری تیم بیشترین بهرهبرداری را دارند؟ 281
جمعبندی 287
بحث و گفتوگو 290
برای مطالعۀ بیشتر 290
منابع 290
بخش سوم: رویکردهای خاص و کاربردی در مربیگری 295
فصل 10: مربیگری زنان 297
مقدمه 297
زنان در کسبوکار: تغییرات و چالشها 298
سقف شیشهای 299
فرهنگ مردسالار در محیط کار 300
استریوتایپهای جنسیتی در محیط کار: تأثیر آن بر زنان کارآفرین 301
الگوهای نقش و تأثیر آنها بر رشد کارآفرینان زن 302
شناخت تفاوتهای جنسیتی: کلیدی برای مربیگری موفق 303
زنان و پرورش دادن 304
خودتبلیغی 305
سبک ارتباطی 306
الگوهای ارتباطی ناکارآمد 308
صریح و بلند صحبت کردن 310
سبک رهبری 311
چندوظیفهای بودن 312
پاسخ به فشارهای نقش 313
مربیگری بدون سرزنش 314
نتایج و پیشنهادها: ایجاد محیط کاری عادلانهتر و فراگیرتر 315
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 317
بحث و گفتوگو 319
منابع 319
فصل 11: مربیگری نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) 325
مقدمه 325
ارتباط نقص توجه - بیشفعالی با کارآفرینی 327
رویکردهای اساسی در مربیگری نقص توجه - بیشفعالی 328
نظریۀ تغییر خودخواسته 328
نظریۀ روانشناسی شناختی - رفتاری 329
سطوح یادگیری بلوم 329
توسعۀ مدل مربیگری نقص توجه - بیشفعالی 330
چارچوب CEA :مربیگری ، آموزش، اقدام 330
بدون شفافیت، تغییر امکانپذیر نیست! 332
گام اوّل: ارزیابی 332
گام دوم: شفافسازی آینده ترجیحی و خودِ ایدهآل 333
گام سوم: شناسایی نقاط قوت 333
گام چهارم: شناسایی نقاط بهبودپذیر 333
گام پنجم: آموزش مهارتها – کاهش سختی تغییر بهوسیله مهارتها (زایش نورونی) 333
گام ششم: برنامهریزی – کلید دستیابی به اهداف با برنامهریزی دقیق و واقعبینانه 334
گام هفتم: ذهنآگاهی – کاهش چالشها و تسهیل مسیر تغییر 335
گام هشتم: مربیگری مهارتهای اجتماعی – تقویت شبکۀ حمایتی برای تغییر پایدار 335
گام نهم: خودنظارتی: گامهای کوچک بهسوی استقلال 336
گام دهم: بازخورد سازنده و تحلیل: گام حیاتی درونیسازی تغییر 337
مزایای مدل مربیگری نقص توجه - بیشفعالی در مقایسه با سایر رویکردها 337
مربیگری نقص توجه - بیشفعالی: رویکردی شخصیسازیشده برای توانمندسازی کارآفرینان 338
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 340
بحث و گفتوگو 343
منابع 343
فصل 12: مربیگری برای تغییر باورها 347
مقدمه 347
مربیگری برای غلبه بر باورهای محدودکننده: از نظریه تا عمل 349
یادگیری: بازنگری فعال در مدلهای ذهنی 350
مربیگری و هدایت مغز: ترکیب علوم اعصاب و نظریۀ شناختی - رفتاری 351
بازسازی شناختی: راهکاری برای تغییر مدلهای ذهنی 352
مدل «به خودت اعتماد کن» 352
نکاتی برای استفاده بهتر از مدل «به خودت اعتماد کن» 355
کدام مراجعان بهترین بهرهبرداری را دارند؟ 356
بحث و گفتوگو 359
منابع 360
واژهنامه 363
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|