درک مشکلات رفتاری کودکان مانند: پرخاشگری، کتک زدن، آب دهان پرتاب کردن، دشنام دادن و فرار کردن به ویژه در سال های اولیه کودکی ساده، آسان و بسیار رایج است. این مشکلات زمانی تشدید می شود که کودک توانایی زبانی کافی برای بیان خواسته های خود را ندارد یا نمی تواند تاخیر در ارضای نیازها را تحمل کند. در واقع بسیاری از مهارتهایی که ما میخواهیم کودکان بیاموزند زمانی تسهیل میشوند که کودک از لحاظ زبانی به توانایی کافی رسیده باشد. درک منتظر ماندن، رعایت نوبت و تفاوت سلیقه ها و خواسته ها تا حد زیادی به توانایی کودکان در استفاده از زبان برای درک دیگران و مدیریت رفتارشان بستگی دارد. مهمتر از همه این است که کودکان می توانند به طور فزاینده ای از مهارتهای فکری خود برای مدیریت رفتار خویش در زمان ناامیدی یا مواجهه با مشکلات استفاده کنند. پس دراین مواقع مهم این است رفتاری که ما از کودکان می خواهیم را به عنوان چیزی در نظر بگیریم که آنها هنوز یاد نگرفته اند.
1. مقدمه: آشنایی با مشکلات رفتاری رایج در کودکان خردسال
1. فصل اول: ساختن یک رابطه مثبت: اجازه دهیم تا کودکان متوجه شوند چقدر برای ما مهم هستند.
1. فصل دوم :پاداش و تحسین رفتار مثبت کودکان
1. فصل سوم : چگونه در ارائه دستورات بهتر عمل کنیم؟
1. فصل چهارم: نادیده گرفتن رفتارهای مشکلساز
1. فصل پنجم :مدیریت رفتارهای مشکلساز
1. فصل ششم: آموزش رفتارهایجدید به کودکان
1. فصل هفتم: ارتقاء مهارتهای زبانی در کودک
1. فصل هشتم: خلاصه تمامی فصول
1. فصل نهم: مشکلات رایج و تجربه شده توسط خانوادههایواقعی: فرزندپروری مثبت در عمل
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
روانشناسی |