لجبازی و نافرمانی مقابله ای در کودکان -
نویسنده:
فاطمه بابایی مطلق
مترجم:
-
سال نشر:
1404
صفحه:
170
نوبت چاپ:
1

امروزه بهداشت روان کودکان به یکی از حساس‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در روان‌شناسی معاصر بدل شده است. قرن‌ها سلامت روان افراد بزرگسال مورد توجه ویژه بوده است و تمرکز علمی و بالینی بر مسائل روان‌شناختی کودکان پدیده‌ای نوظهور است که تاریخ آن را می‌توان تا اوایل قرن بیستم دنبال کرد. در طول دهه‌های اخیر، با پیشرفت چشمگیر دانش روان‌پزشکی و روان‌شناسی رشد، رفته رفته راهنماهای تشخیصی همچون DSM جایگاهی مستقل برای شناسایی و طبقه‌بندی اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان اختصاص داده‌اند. این تحول موجب شده است که الگوهای ناسازگارانه و ناهنجاری‌های رفتاری کودکان، همچون اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای، با حساسیت و دقت بیشتری شناسایی و تحلیل شوند.

پیشرفت‌های علمی، ابزارهای ارزیابی و مداخلات روان‌شناختی متنوع، امروزه افق‌های جدیدی را در فهم بهتر کودکی و مداخله مؤثر در اختلالات آن گشوده‌اند. یافته‌های حاصل از پژوهش‌های روزآمد، هم به اصلاح و به‌روزرسانی طبقه‌بندی‌های پیشین منجر شده و هم دسته‌بندی‌های جدیدی را در اختلالات روانی ایجاد کرده‌اند. یکی از این طبقه‌بندی‌ها، اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای است؛ اختلالی که نخستین بار در دهه 1960 میلادی مطرح و در ویرایش سوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به‌عنوان یک طبقه مستقل رفتاری معرفی شد. این اختلال به‌ دلیل علائمی چون نافرمانی مکرر، تحریک‌پذیری، خشم، سرپیچی از دستورات منطقی بزرگسالان و تعارض با والدین و معلمان، نه‌تنها زندگی فردی و اجتماعی کودک را مختل می‌سازد بلکه فشار روانی قابل‌توجهی را نیز بر خانواده، به‌ویژه مادران، وارد می‌کند.

 کتاب حاضر بر پایه پژوهشی میدانی و تجربی شکل گرفته است که با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری، یعنی فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی و فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب، بر کاهش تنیدگی والدگری و پریشانی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای طراحی و اجرا شده است. تمرکز اصلی این اثر، نه فقط معرفی این اختلال، بلکه بررسی ابعاد روان‌شناختی تجربه مادران، شناخت منابع استرس و ارائه راهکارهای علمی برای کاهش این فشارها از طریق آموزش والدگری مؤثر است.

این کتاب می‌تواند برای والدین، به‌ویژه مادرانی که با رفتارهای دشوار کودکان خود مواجه‌اند، راهنمایی علمی و عملی باشد.

همچین مشاوران کودک و نوجوان، روان‌شناسان بالینی، کارشناسان مشاوره خانواده، مربیان مراکز پیش‌دبستانی و مهد کودک‌ها، دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره ومدیران آموزشی در آموزش و پرورش از مخاطبان اصلی آن به‌شمار می‌آیند. افزون بر آن، سازمان‌های خدمات روان‌شناختی، مراکز سلامت روان کودک و نهادهای سیاست‌گذار درحوزه  خانواده و ترییت فرزند نیز می‌توانند از دستاوردهای این اثر در تدوین برنامه‌های آموزشی و درمانی بهره‌مند شوند.

فصل اول: مقدمه‌ای بر لجبازی و نافرمانی مقابله‌ای در کودکان

فصل دوم: ویژگی­‌ها و ابعاد اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله‌ای

فصل سوم: چارچوب­‌های تبیینی و نظریات رفتار مقابله ای

فصل چهارم: اجرای یک پژوهش رفتاری

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی
علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved