سواد رسانه‌ای در لرستان ، مطالعه توانمندی فعالان و اصحاب رسانه استان -
نویسنده:
آزیتا یوسفیان زارع
مترجم:
-
سال نشر:
1404
صفحه:
132
نوبت چاپ:
1

امروزه با گسترش تکنولوژی ارتباطی و به تبع آن وسیعتر شدن وقایعی که مخاطبان تشنه به آن نیاز دارند، واقعیات نیز دچار تحول و وسعت نظر و دارای ابعاد گوناگون شده‌اند و هر مخاطبی دوست دارد از زاویه خاص خود به آن بنگرد. این نیاز مخاطبان امروزی با حجم وسیع نظرات و با افزایش ابعاد حوادث باعث شده که اخبار نیز زوایای مختلفی به خود بگیرند و واقعیات  نیز تحت تاثیر اخبار شکل خود را تغییر دهند.

محتوای رسانه‌ها منبع قدرتمند معنا درباره جهان اجتماعی است. گرچه محتوای رسانه‌ها با واقعیت اجتماعی یکسان نیست، اما ضرورت دارد تا به این نکته پرداخته شود که محتوای رسانهها چگونه واقعیات درگیر در روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بازنمایی می‌کنند.

فراگیری استفاده از رسانه‌های فرامرزی در کشور و به کارگیری گسترده صاحبان رسانه‌های رقیب از تاکتیکهای مختلف، به منظور القای پیام به مخاطب و جلوه دادن واقعیت همانطوری که خود میخواهند نه همانطوری که هست، با هدف تخریب فرهنگ و هویت ملی و لزوم مهندسی فرهنگی، ضروری است  و باید گام‌هایی عملیاتی و اجرایی مؤثری در این راستا برداشته شود.

  ارتقای سواد رسانهای و بویژه بهبود دیدگاه انتقادی فعالان و اصحاب رسانه اعم از دبیران و خبرنگاران یکی از راهکارهای مؤثر جلوگیری از تاثیرات مخرب جنگ رسانهای است. لذا با در اختیار داشتن مبانی لازم و شناخت نقاط قوت و ضعف شرایط کنونی میتوان برای ارتقای سواد رسانهای فعالان و اصحاب رسانه ، اعم از دبیران و خبرنگاران تصمیمات بهتر و تاثیرگذارتری اتخاذ کرد تا با آمادگی نسبت به موضوعاتی چون ساختگی بودن پیامها، نهفته‌ بودن ارزشها و عقایدی خاص در هر پیام و تاثیرگذاری روابط قدرت در فرایند تولید و ارسال پیام، با منابع خبری مواجه شوند.

 اگرچه سواد رسانه‌ای اختصاص به یک قشر خاصی ندارد و باید همه افراد جامعه و در تمامی سطوح آن را بیاموزند اما ضرورت به دست آوردن توانمندی‌های لازم برای خبرنگاران و دبیران خبر به منظور مقابله با تلاش‌های بیگانگان، بیش از پیش احساس می‌شود. در جامعه‌ای که دبیران و خبرنگاران سواد رسانه‌ای بالایی دارند، می‌دانند که چگونه از رسانه‌ها برای تولید و تکمیل خبر استفاده و نیازهای اطلاعاتی خود را برطرف کنند. سواد رسانه‌ای از سردرگمی و بی‌هدفی یا تدافعی عمل کردن آنان جلوگیری می‌کند.

فصل اول: آشنایی با سواد رسانهای

 مهارت سواد رسانه‌ای          

 تعریف  عملیاتی مهارت سواد رسانه‌ای

 کیفیت تولید خبری

 فصل دوم: رسانه­ها و سواد رسان­ای

 نگاهی به تاریخچه روزنامه نگاری در ایران و جهان

 نقش رسانه­ها در آگاهی بخشی

 نگاهی به  رادیو

 نگاهی به تلویزیون

 نگاهی به ماهواره

 نگاهی به اینترنت

 نگاهی به شبکه‌های اجتماعی

 رسانه‌های‌ نوین‌ و گستره‌ همگانی‌

 تاریخچه سواد رسانه‌ای

 تعاریف سواد رسانه‌ای

 اصول سواد رسانه‌ای

 عناصر سازنده سواد رسانه‌ای

 ویژگی‌های سواد رسانه‌ای

 سواد رسانه­ای در جامعه

 پیامدهای سواد رسانه‌ای

 رویکردهای سواد رسانه‌ای

 سواد رسانه ای از منظر صاحب نظران

 سواد رسانه‌ای فرآیندی چند بعدی

 مولفه های کلیدی در سواد رسانهای

 نظریه‌های رسانه در تعامل با سواد رسانه‌ای       

 توسعه سواد رسانه‌ای          

 موانع توسعه سواد رسانه‌ای

 فرآیند اجتماعی‌کردن و کارکرد رسانه‌ها در انتقال هنجارها و ارزش‌ها

 نقش فناوری‌های روز بر سازمان‌های رسانه‌ای

 فصل سوم:بررسی سطح سواد رسانه­ای در لرستان

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی رسانه
رسانه

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved