قصه گویی دیجیتال (ثبت زندگی ها، ساختن اجتماعات)
نویسنده:
جو لمبرت- بروک هسلر
مترجم:
زینب(لاله) خسروی
سال نشر:
1404
صفحه:
318
نوبت چاپ:
1

کتاب حاضر نشان میدهد که چگونه در بسترهای بسیار متفاوت، هر فرد علاقه مندی میتواند داستانی اصیل از تجربه زیسته خود را روایت کند و معنی رویدادها و انتخابهای خود را، بهویژه بخشهای پنهان آن را آشکار سازد و به اینترتیب، به بینشی نو دست یابد. این روند قدرت زیادی به قصهگو میبخشد و افراد زیادی را متأثر میکند. نمونه قصههای دیجیتالی ساختهشده با الگوی بنیاد قصه نشان میدهد که در دنیای امروز که از الگوهای پیشساخته اشباع شده است، چگونه روایتهای ساده و اصیل همچنان قدرتمند پدیدار میشوند.

 

دیباچۀ مترجم    19
چرا باید کتابی درباره قصه‎ گویی دیجیتالی مطالعه کرد؟    19
قصه‎ گویی دیجیتال در ایران    22
قصه‎ گویی دیجیتال    25
پیش گفتار    29
قدردانی    37
راهنمای استفاده از این کتاب    41
فصل اول: قصه در میان طوفان کشمکش‎ ها    43
جنبش به پختگی می‎ رسد    46
پیدا کردن خانه    47
کارکرد قصه    49
زیست ‎شناسی قصه    51
قرن هالیوود و اسطورۀ امریکایی    53
قصه‎های معمولی ما به سفرهای خارق‎العاده تبدیل می‎شوند    56
قصه‎گویی در دوران سلطۀ رسانه    60
تجدید چارچوب اسطوره‎های شخصی    62
فصل دوم: قصه‎های زندگی ما    65
غرق شدن در اطلاعات    69
قصه ‎زدایی    70
ویراستار    72
عادت مشتری خوب    73
انواع قصه ‎های شخصی    74
قصه دربارۀ یک فرد مهم    75
قصۀ شخصیت‎ها    75
قصه‎ هایی با موضوع بزرگداشت و یادبود    75
قصه ‎ای دربارۀ رویدادهای زندگی    76
قصه‎ های ماجراجویانه    76
قصه ‎های دستاورد    76
قصه‎ ای دربارۀ مکانی در زندگی    77
قصه‎ ای دربارۀ آنچه انجام می‎دهم    78
و دیگر انواع قصه‎های شخصی    78
قصۀ شفا یافتن    78
قصه‎ های عاشقانه    79
قصه‎ های کشف کردن    79
قصه‎ های رویایی    79
قصه‎ هایی دربارۀ بزرگ شدن    79
آنجا ننشین    80
میان‎پردۀ اوّل: افسانۀ تانیا    81
بازخورد جو لمبرت    82
فصل سوم: مسیر پیموده ‎شده    85
تکامل قصه ‎گویی دیجیتال    87
قصه، ترانه‎های محلّی و سنت آمریکایی در بزرگداشت آن‎ها که زیسته‎اند    89
تگزاسی‎ها در طی این تحول تعمید یافتند    92
زندگی و زندگی روی آب    93
مرد فضایی کلورادو در خروجی سان‎فرانسیسکو از بزرگراه خارج شد    96
یک خروجی‎ به‎نام هالیوود: 1993 در مؤسسۀ فیلم آمریکایی    100
الهامات و تحولات    102
سفر سیرک از رستورانی کنار جاده شروع شد    104
قصه‎ گویی دیجیتال وارد دانشگاه می‎شود    106
مرگ و تصمیم، سلامتی و شفا    107
تعهد    109
فصل چهارم: جهان قصه ‎گویی دیجیتال    111
تعریف قصه ‎گویی دیجیتال    114
1. خود‎افشاگری    114
2. زاویه دید فردی یا راوی اوّل شخص    114
۳. تجربی    114
4. قصه‎ ها بیشتر برپایۀ عکس هستند تا اینکه مبتنی بر تصاویر متحرک (فیلم یا انیمیشن) باشند.    115
5. موسیقی و افکت صوتی    115
6. محدودیت در زمان و طراحی    115
7. هدف    115
طبقه ‎بندی عملکرد رسانه    116
رویکردها به محتوا در قصه ‎گویی دیجیتال    125
من به ‎عنوان قصه    126
قصۀ من    127
قصۀ ما    128
قصۀ آن‎ها    129
بدون قصه    130
رویکردهای روند تولید در قصه‎ گویی دیجیتال    130
انیمیشن و قصه‎گویی دیجیتال    131
صداتصویر - عکاسی برای قصه‎ گویی دیجیتال    132
رسانۀ جوانان و انجمن ویدئو پداگوژی    132
قصه ‎گویی صوتی    133
تاریخ شفاهی/انسان‎شناسی/تاریخ محلّی    134
موبایل و قصه ‎گویی فرارسانه‎ای    135
میان‎پردۀ دوم    137
قصۀ وینا    137
بازخورد دنیل وینسنکر    139
فصل پنجم: هفت گام قصه‎ گویی دیجیتال    143
مرحلۀ اوّل: بینش خود را از آن خود کنید.    146
روایت یک قصۀ سازمانی    150
مرحلۀ دوم: مالک احساسات خود باشید    152
مرحلۀ سوم: یافتن لحظۀ مناسب    155
مرحلۀ چهارم: دیدن قصۀ خود    158
مرحلۀ پنجم: شنیدن قصۀ خود    162
یادداشتی دربارۀ کپی‎رایت    165
مرحلۀ ششم: سرهم کردن قصه    165
مرحلۀ هفتم: به اشتراک گذاشتن قصه    170
جمع‎ بندی نهایی    173
فصل ششم: حلقۀ داستان    175
تسهیل گری کارگاه ‎های قصه‎ گویی دیجیتال    177
سمفونی به اشتراک گذاشتن زندگی‎ها    178
یک قصه    178
رویکردهای تسهیلگری    180
یک معجزۀ کوچک    183
چارچوب روند کارگاه‎ها از پیش محدود نشده است    184
مقدمات    186
الگوی آموزشی هفت گام    187
حلقۀ داستان    189
مرور متن و اتودهای اوّلیۀ تصویر    192
ضبط صدا    193
یادداشتی درباره فناوری    194
آموزش نرم‎ افزار و تولیدات    195
تولید فیلم    198
1) انتقال داده به کامیپوتر    198
2) آماده کردن رسانه    198
3) تدوین ‎اولیۀ ویدئو    198
4) جلوه‎ های ویژه، عنوان‎ بندی، ترکیب صداهای مختلف    198
اجرای نهایی    199
اعتماد مقدس    200

فصل هفتم: خطاب به دانشجویان: قصه‎ گویی دیجیتال را آغاز کنید    201
فعالیت: وضعیت ‎های ذهنی و روش‎ها    203
آیا در اینجا با یک الگو مواجه هستیم؟    204
ذهنیت 1: همه چیز جالب است    204
ذهنیت 2: تفکر انتقادی    205
ذهنیت 3: یادگیری امری اجتماعی است    206
ذهنیت 4: فرآیند قصه ‎گویی انسان را به قصه‎ گوی بهتری تبدیل می‎کند    207
ذهنیت 5: هر قصه ‎ای مهم است    208
1) درباره‎اش فکرکنید    208
2) احساسش کنید    208
3) آن را به نمایش بگذارید    208
4) آن را ببینید    208
5) آن را بشنوید    209
5) آن را ترکیب کنید    209
6) قصه ‎خود را به اشتراک بگذارید    209
میان‎پردۀ سه: قصۀ المییا    209
بخش اوّل    209
بخش دوم    210
بازخورد بوروکو    211
فصل هشتم: رویکردهای پردازش متن    215
آشنایی با فرآیندها و روش ‎ها    217
دوستان ما، کارت‎های نمایۀ 4 × 6    218
تمرین نوشتن    219
قصه ‎هایی از تصاویر    221
ورود به صحنه    222
مطالعات شخصیت و قصۀ شخصی    224
مصاحبه کردن    226
تکنیک‎های مصاحبه    227
راهنمایی برای مصاحبه‎کنندگان    227
گسست‎های آگاهی    228
درنهایت، چند کلمه دربارۀ سبک    229
تأملات نویسنده درباره قصه با زاویۀ دید اوّل شخص    230
فصل نهم: نگاهی دوباره به قصه‎گویی دیجیتال در دوران تلفن ‎های همراه هوشمند    233
بخشی از تاریخ    235
دستور کار قصه ‎گویی با ios    236
روز اوّل    236
روز دوم    237
رویکردهای عمومی به پروژه و برنامۀ درسی    238
ترکیب گوشی همراه با مدل‎های سنتی    239
الگوی حلقۀ داستان پیاده‎روی    240
مستندسازی مکان به‎ عنوان نوعی یادگیری خدمات‎محور    241
تحصیلات خارج از کشور    243
قصه‎ گویی دیجیتال با موبایل و خبرنگاری مشارکتی    243
ابزارها    244
اپلیکیشن‎های iOS    244
iMovie    244
Splice    245
Pinnacles Studio and Pinnacles Studio Pro    245
LumaFusion    246
WeVideo    246
Android Apps    247
PowerDirector Video    247
Wevideo    247
KineMaster-Pro Video Edito     249
میان‎پردۀ چهارم: قصۀ آرچی    250
متن    250
بازخورد نیکولین    252
فصل دهم: نقشۀ قصه – استوری‎برد    255
دستورالعملی برای فاجعه    258
ساختن یک استوری‎برد    261
چند روش برای ساخت استوری‎بورد    263
فصل یازدهم: طراحی در دوران دیجیتال    265
کار با تصاویر دیجیتال، صداها و ویدئوها    267
اندیشیدن همانند یک طراح    268
«پسر کامورویی» رابرت کروشو    270
متن راب    271
تبدیل یک عکس به چند عکس    272
کار کردن با فریم یکسان    274
ضرب‎آهنگ تصویری    275
استفادۀ صریح از تصاویر    278
تکنیک پن و بزرگ‎نمایی    279
ماراتن بارسلونا - طراحی به‎عنوان بداهه‎سرایی    279
متن رابرتو ( برگردان از ایتالیایی)    280
فضاسازی دیداری    283
یادداشت نهایی    288
میان‎پردۀ پنجم: قصۀ نیلی    288
بازخورد رانی    289
فصل دوازدهم: انتشار، اخلاق حرفه‎ای و سیاست‎های مشارکت    293
«آسیب نزن»    295
غول هنوز در چراغ است    298
انفجارعملکردهای رسانۀ مشارکتی    300
چارچوب اخلاقی مستندسازی و چشم‎انداز خدمات انسانی    301
چرا در دنیایی که «خودت انجامش بده» جریان غالب است، مسائل اخلاقی همچنان مهم است؟    303
فصل سیزدهم: کاربرد‎های قصه‎گویی دیجیتال    305
روایت قصۀ یک سازمان    307
ترویج یا اغوا برای کنشگری    308
عمل‎گرایی بازتابی    309
دربارۀ خدمات انسانی و سلامت    310
ارتباط بین‎نسلی    311
ناتوانی    312
برنامه‎های جوانان    313
هویت و تفاوت    315
کنشگری اجتماعی    316
مهاجرت و پناهندگان    318
توسعۀ بین‎المللی    319
طراحی برنامۀ درسی برای کودکان تا ۱۲ سال (مقطع ابتدایی) و مقاطع بالاتر تحصیلی    320
سناریوی برنامه‎ریزی/تفکر برای آینده    321
ارزیابی حرفه‎ای    322
تیم‎سازی    324
خبرنگاری    325
آموزش فناوری    326
مکان و برنامه‎ریزی    327
گفت‎وگو، خرد محلّی و عدالت محیط‎زیستی    327
قصه و فضاسازی: کتابخانه‎ها و موزه‎ها    328
آیندۀ قصه‎گویی دیجیتال    328
میان‎پردۀ ششم: قصۀ زاهد    330
بازخورد الیسون میرس    332
فصل چهاردهم: سکوت سخن می‎گوید    335
مصاحبه با امی هیل    337
فصل پانزدهم: گوش سپردن به تغییرات    355
قصه‎هایی از انجمن سلامتی بومیان آلاسکا: مصاحبه با لورا رولس    357
فصل شانزدهم: انسانی کردن مراقبت در خدمات درمانی    377
در دهۀ گذشته، یکگفت‎وگویی با دکتر پیپ هاردی و تونی سامندر    379
فصل هفدهم: تحول در حوزۀ آموزش با کارگاه‎های قصه‎گویی    401
در دهۀ گذشته، یک گفت‎وگویی با دکتر بروک هسلر    403
ضمیمه: سکوت سخن می‎گوید    427
راهنمای اخلاقی در این حوزه    429
مقدمه    429
بخش اوّل: قوانین پایه    430
بخش دوم: اخلاق و کارگاه قصه‎گویی دیجیتال    431
۱ مراقبت    431
2 ارتباطات    433
3. ساختارها    434
4 به‎سوی آینده    435
بخش سوم: چارچوب اخلاقی برای زمان نمایش قصه‎های دیجیتال بعد از کارگاه    436
5 محافظت    436
6 مالکیت    438
7 ارتباطات و شفافیت    439
ضمیمه: فهرستی از حقوق قصه‎گوی دیجیتال    441
کارگاه    443
به اشتراک گذاشتن قصۀ دیجیتال بعد از کارگاه    444
کتاب‎شناسی    447
درباره قصه‎گویی دیجیتال    449
قصه‎گویی، قصه و گفت‎وگوی عمومی    450
نویسندگی خلاق و زندگی‎نامه‎نویسی    451
مشاوره، فرآیندهای گروهی و تسهیلگری    452
دیزاین، رسانه و اپلیکیشن‎ها    452
قصه‎گویی و آموزش    453
نظریه‎های شناختی، روانشناسی و روایت    454
قصه‎گویی در زمینه سازمان‎دهی و شرکت‎ها    455
هنر‎های مشارکتی    456
منابع عمومی    456
اصطلاحات تخصصی    459
فهرست اسامی خاص    462

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی ادبیات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved