نیمه دوم قرن بیستم با ملی کردن صنعت نفت در ایران آغاز شد و متعاقب آن در موارد متعددی دولتهای آسیائی و آفریقایی مبادرت به ملی کردن منابع خود نمودند، دولتهای سرمایهگذار که غالباً از طریق شرکتهای چندملیتی در کشورهای صاحب منابع طبیعی حضور داشتند خود را متضرر اصلی این نوع اعمال حاکمیت تصور میکردند که این مسئله زمینه بروز اختلافات فیمابین طرفین گردید، سرمایهگذاران در جهت احیای حقوقی که به تصور خود ازدسترفته میدیدند و حل اختلافات فیمابین متوسل به داوری بینالمللی شدند که بر این اساس شاهد رویکردهای متعددی در خصوص اعمال اصل حاکمیت دائمی دولتها بر منابع طبیعی توسط داوران هستیم. با نگاهی به سوابق تحولات این موضوع درخواهیم یافت که این عرصه همواره محل جنگ و گریز مستمر طرفین قرارداد بوده و وکلا و مشاورین آنها از توسل به انواع استدلالها و نظریهپردازیها در راستای حفظ منافع هر طرف فروگذار ننمودهاند که نتیجه آن تحول و یا تعدیل در معیارهای موجود در نتیجه اعمال اصل حاکمیت دائمی دولتهادولتها بر منابع طبیعیشان بود. پژوهش حاضر که تحت عنوان «تحول مفهوم حاکمیت بر منابع طبیعی در رویه داوری بینالمللی حوزه انرژی» نامگرفته حاصل مطالعات چندساله اخیر راقم سطور بوده است.
فصل اول:تاریخچه سرمایهگذاری بینالمللی و مقابله دولتهای میزبان در دفاع از حاکمیت بر منابع طبیعی 3
فصل دوم: حقوق بینالملل و شناسایی حق حاکمیت دائمی دولت ها و ملتها بر منابع طبیعی 83
بخش دوم:قانون ماهوی و شکلی حاکم بر داوری بینالمللی سرمایهگذاری و تأثیر آن بر مفهوم حاکمیت بر منابع طبیعی 133
فصل اول: تبیین شرط داوری و قانون حاکم در رویه داوری بینالمللی 139
فصل دوم: آثار اعمال حاکمیت بر منابع طبیعی، مبتنی بر مشروعیت عمل در پرتو رویه داوری بینالمللی 213
| دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
| كشاورزي و منابع طبیعی |
منابع طبیعی
منابع طبیعی |