حکمرانی سیستم‌های آموزشی غیرمتمرکز تغییر نظام‌مند درکشورهای جنوب شرقی اروپا
نویسنده:
پیتر رادو
مترجم:
حمید زینلی، امیر شجاعی، هادی یزدان پرست
سال نشر:
1404
صفحه:
375
نوبت چاپ:
1

کتاب پیش رو یکی از کتاب‌هایی است که به تجربه عملیاتی تمرکززدایی در سیستم آموزشی کشورها پرداخته است و سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران از مطالعه آن بی‌نیاز نیستند. ترجمه این کتاب به این دلیل اهمیت داشت که تجربه‌های عملیاتی مشخصی را در حوزه تمرکززدایی نظام آموزشی در منطقه‌ای خاص (جنوب شرق اروپا) مستند کرده است و می‌تواند درس‌ها و بصیرت‌های ملموسی برای سیاست‌گذاران و علاقه‌مندان در کشور ما فراهم آورد. از طرفی هر کشوری ساختار سیاسی و بوم ویژه خود را دارد و در این کتاب نیز تأکید شده که تقریباً هیچ دو کشوری مسیر مشابهی را در تمرکززدایی طی نکرده‌اند. بااین‌حال کتاب حاضر که حاصل تلاش کارشناسان آموزشی کشورهای جنوب شرق اروپا است درس‌های بسیاری برای کشورهایی دارد که به دنبال تحول ساختاری در سیستم آموزشی هستند و به خوانندگان کمک می‌کند چنین مسیر پر پیچ و خمی را با چشم‌ بسته طی نکنند.

 

این کتاب از لحاظ محتوایی بسیار فشرده است و به موضوعات مختلف کارشناسی مربوط به مدیریت و سیاست‌گذاری آموزش و پرورش پرداخته است. قاعدتاً نگاه صفر و یکی به چنین کتابی خواننده را دچار اشتباه می‌کند و پیشاپیش می‌توان قضاوت کرد که نسخه‌ای نهایی و آرمانی را نمی‌توان از تجربیات دیگر کشورها انتظار داشت و هر کشوری باید ساختار آموزشی مطلوب خود را بر اساس اقتضائات و نیازهای خود طراحی کند. هدف از انتخاب و ترجمه این کتاب آشنایی سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران با تجارب مکتوب کارشناسان این کشورها است و نه لزوماً توصیه مسیری که پیموده‌اند. این کشورها برای ارتقا و تحول نظام آموزشی خود تلاش‌های موفق و ناموفق بسیاری را از سر گذرانده‌اند و مطالعه تجارب ایشان فرصتی برای اندیشیدن پیرامون تحول در آموزش و پرورش کشور عزیزمان از دریچه حکمرانی و سیاست‌گذاری است.

 

 

بخش اول: تمرکززدایی درآموزش

 

فصل اول: سیستم­های حکمرانی متمرکز

 

فصل دوم: دلایل تمرکززدایی

 

فصل سوم: تمرکززدایی: تعاریف، طبقه‌بندی­ها و عملکردها

 

فصل چهارم: جنبه افقی تمرکززدایی: نقش سطوح مختلف

 

بخش دوم: ارائه خدمات آموزشی

 

فصل پنجم: مفاهیم کلیدی بازنگری‌شده

 

فصل ششم: یادگیری و تدریس

 

فصل هفتم: ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی: مدارس

 

فصل هشتم: مدارس فعال

 

بخش سوم: پنج وجه تمرکززدایی درآموزش و پرورش

 

فصل نهم: چهارچوب کلی مدیریت غیرمتمرکز

 

فصل دهم: مدیریت دروندادها: تمرکززدایی مالی و مدیریت منابع انسانی

 

فصل یازدهم: تمرکززدایی در برنامه درسی

 

فصل دوازدهم: ارزیابی کیفیت در سیستم‌های غیرمتمرکز

 

فصل سیزدهم: خدمات حرفه ای

 

بخش چهارم: پیامدهای تمرکززدایی: سیاست­گذاری

 

فصل چهاردهم:حکمرانی و سیاست آموزشی

 

فصل پانزدهم: سیاست گذاری در آموزش و پرورش

 

فصل شانزدهم: اجرا و ارزیابی سیاست

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved