بهبود محيط كسب و كار امروزه به عنوان يك راهبرد اقتصادي شناخته شده است. اين راهبرد مكمل راهبرد خصوصي سازي است و برخي نيز حتي بر اين باورند كه رفع موانع بخش خصوصي يا همان بهبود محيط كسب و كار بايد جايگزين خصوصي سازي شود.
بسياري از كشورهاي پيشرفته و در حال رشد اقدامات مؤثري در زمينه نيل به بهبود محيط كسب و كار و فراهم نمودن زمينه خصوصي سازي از طريق استفاده از عوامل موثر واحدهاي اقتصادي به عمل آورده اند.
كشور چنين بدون خصوصي سازي شركت هاي دولتي و تنها با فراهم نمودن محيط مناسب كسب و كار توانست از يك اقتصاد دولتي به سمت يك اقتصاد مبتني بر بازار حركت كند و 500 ميليون انسان را از فقر مطلق نجات دهد. اين تجربه در كنار تجارب ناموفق خصوصي سازي، نهادها و سازمانهاي بين المللي و از جمله بانك جهاني را بر آن داشت تا در يك چرخش آشكار توجه خود را معطوف به بهبود محيط كسب و كار و رفع موانع رشد بخش خصوصي كنند.
در ابلاغيه سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي نير بر بهبود محيط كسب و كار تأكيد شده اما تاكنون مورد توجه جدي قرار نگرفته و براي اجران آن ساز و كاري عملي طراحي نشده است. در كتاب حاضر علاوه بر ارايه راهكارهايي براي بهبود محيط كسب و كار، با استفاده از گزارش سال 2008، مشكلات فضاي كسب و كار ايران را با 178 كشور جهان مقايسه كرده است. همچنين در اين كتاب مباحث ساختن شاخص هاي جديد براي مقررات كسب و كار، شروع كسب و كار، استخدام و اخراج كاركنان، اجراي قراردادها، كسب اعتبار، خاتمه بخشيدن به كسب وكار و شيوه قانونگذاري مورد بررسي قرار گرفته است.
كتاب «سنجش و بهبود محيط كسب و كار» در 296 صفحه و به قيمت 35 هزار ريال براي آنان كه در راه بهبود شرايط محيط كسب و كار و فراهم آوردن زمينه هاي رشد بخش خصوصي گام بر مي دارند، مفيد است.
عنوان صفحه
مقدمه مؤلف.................................................................................................. 1
مقدمه: مرور اجمالي.......................................................................................23
كشورهاي فقير بيش از همه براي كسب و كار قانون وضع مي كنند.............................. 27
قانوگذاري بيشتر، پيامدهاي ناگواري به همراه دارد............................................... 31
در تعيين مقررات كسب و كار، پيروي از الگوي واحد مناسب است............................. 34
تجربه اصلاحات........................................................................................... 36
فصل اول: ساختن شاخص هاي جديد براي مقررات كسب و كار................................ 45
روش شناسي «كسب و كار»........................................................................... 49
ويژگي ها و مفروضات................................................................................... 49
عناوين ديگر............................................................................................. 55
شاخصهاي ديگر در اين حوزه پر مشغله............................................................. 60
نظرسنجي از متخصصان............................................................................... 67
مطالعات پيمايشي شركتها............................................................................. 71
شاخصهاي مجموعي مطمئن تر است................................................................. 75
يادداشتها.................................................................................................. 77
فصل سوم: استخدام و اخراج كاركنان......................................................... ......109
مقررات اشتغال چيست؟............................................................................... 112
انعطاف پذيري استخدام............................................................................... 113
شرايط اشتغال........................................................................................... 115
انعطاف پذيري در اخراج................................................................................ 118
تفاوتهاي چشمگير در نحوه عمل...................................................................... 120
مقررات شغلي چه تأثيري دارد؟.................................................................... 126
چه چيز را بايد اصلاح كرد؟......................................................................... 130
يادداشت ها............................................................................................. 132
فصل چهارم: اجراي قراردادها...................................................................... 135
سهولت اجراي قراردادها............................................................................ 137
كدام دادگاه ها مقبوليت اجتماعي دارند؟........................................................ 147
چگونه مي توان تفاوت كارآمدي دادگاهها را توضيح داد؟..................................... 151
چه چيز را بايد اصلاح كرد؟......................................................................... 154
ايجاد سيستم هاي اطلاعاتي و آماري قضايي...................................................... 154
حل و فصل پرونده هاي امور حسبي در خارج از دادگاه........................................ 155
ساده سازي مراحل و رويه هاي قضايي........................................................... 156
تأسيس دادگاههاي تخصصي....................................................................... 158
يادداشتها............................................................................................ 163
فصل پنجم: كسب اعتبار....................................................................... 167
تشريك اطلاعات اعتباري....................................................................... 170
قواعد و مقررات مربوط به تشريك عمومي اطلاعات اعتباري............................. 173
مقررات تشريك اطلاعات اعتباري خصوصي................................................ 176
حقوق قانوني اعتبار دهندگان............................................................... 180
تشريح الگوهاي حمايت از اعتبار دهنده.................................................. 185
آثار حمايت از اعتبار دهنده بر بازارهاي اعتباري چيست؟............................. 187
تسهيل در تشريك اطلاعات................................................................ 190
حقوق قانوني براي به كارگيري و تضمين وثيقه ها.................................... 193
يادداشت ها................................................................................ 196
فصل ششم: خاتمه بخشيدن به كسب و كار.......................................... 199
هدف از ورشكستگي چيست؟......................................................... 201
هدف اول: به حداكثر رساندن ارزش............................................. 202
هدف دوم: نجات دادن يك فعاليت قابل تداوم.................................. 207
هدف سوم: رعايت ترتيب و حق تقدم در رسيدگي به دعاوي و ثبات آن.... 210
فوايد ورشكستگي نصيب چه كساني مي شود؟................................... 212
آثار قوانين خوب ورشكستگي....................................................... 215
چه چيزي بايد اصلاح شود؟.......................................................... 218
انتخاب نهادهاي شايسته............................................................ 218
درگير كردن سهامداران در فرآيند ورشكستگي............................... 220
تربيت قضات و مسئولين اجرايي ورشكستگي.................................. 222
يادداشت ها.......................................................................... 223
فصل هفتم: شيوه قانونگذاري................................................. 225
قانونگذاري در جهان تنوع فراوان دارد...................................... 226
قانونگذاري بيش از حد، عواقب ناخوشايندي دارد....................... 231
كشورهاي ثروتمند، در وضع قوانين شغلي، رويه اي با ثبات ........... 234
دستاورد اين يافته ها براي نظريه اقتصادي چيست؟.................... 238
اصول قانونگذاري خوب....................................................... 243
ساده سازي و اصلاح قوانين در بازارهاي رقابتي.......................... 244
تمركز بر ارتقاي حقوق مالكيت............................................... 245
استفاده بيشتر از فناوري..................................................... 246
كاهش درگيري دادگاه در امور مربوط به.................................... 247
فرآيند مستمر اصلاحات........................................... ............247
يادداشت ها.................................................................... 249
شيوه سنجش محيط كسب و كار رتبه ايران در سال 2008......... 251
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|