آموزش رياضی ويژه کودکان عادی و ديرآموز
نویسنده:
دکتر غلامرضا حاجی حسينی نژاد - سوسن بالغی زاده
مترجم:
سال نشر:
1387
صفحه:
160
نوبت چاپ:
1

در عصري كه زندگي مي كنيم كه رشد تكنولوژي و تحولات ناشي، سريع تر از آن است كه بتوانيم آن را پيش بيني كنيم. تغييرات و تحولات حاصل از رشد اطلاعات و تكنولوژي بر همه عرصه ها ازجمله كشاورزي، صنعت، ارتش، علوم پزشكي و ... تأثير شگرفي داشته است، اما به نظر مي رسد رشد اطلاعات، نظام هاي تعليم و تربيت جوامع را بيش از ديگر عرصه ها به چالش كشيده است. درواقع در اين ميان نظام هاي تعليم و تربيت جوامع، در مقايسه با ديگر عرصه ها بهره برداري لازم را از پيشرفت هاي تكنولوژيكي نكرده است.

در اين كتاب سعي شده است تا با بهره گيري از جديدترين رويكردهاي تعليم و تربيت درباب تفاوت هاي فردي كودكان، راهكارهايي عملي متناسب با شرايط و نظام حاكم بر تعليم و تربيت جامعه ارائه شود.

چهارچوب نظري كتاب حاضر برگرفته از «پروژه اسپكتروم» است. اين پروژه بسيار مهم حاصل ده سال مطالعه و تحقيق دانشمندان دانشگاه هاروارد بر روي كودكان است كه «هاروارد گاردنر» باني نظريه هوش هاي چندگانه و «ديويد هنري فيلدمن» باني نظريه غيرعمومي رشد آن را هدايت كردند.

فصل اول اين كتاب به معرفي پروژه اسپكتروم و مباني نظري برگرفته شده از آن، شرح تفاوت هاي شناختي كودكان و چگونگي به كارگيري و معرفي كتاب مي پردازد و در فصل دوم فعاليت هايي براي آموزش رياضي، باتوجه به رويكرد اسپكتروم و شاخص هاي NCTM، طراحي شده است.

كتاب حاضر در 160 صفحه و به قيمت 20 هزار ريال دراختيار علاقه مندان قرار دارد.

 

عنوان................................................................................................................. صفحه

 

فصل اول: كليات

عدم توجه به تفاوت هاي فردي كودكان، زنگ خطري براي نظام هاي تعليم و تربيت.............. 13

پروژه اسپكتروم...................................................................................................... 18

نظريه غيرعمومي رشد كودكان (نان يونيورسال)........................................................... 20

نظريه هوش هاي چندگانه....................................................................................... 24

اسپكتروم و رويكرد آموزشي ماريا مونته سوري............................................................ 26

پروژه اسپكتروم، رويكرد ساخت گرايي و آموزش براساس فعاليتهاي مبتني بر پروژه.............. 28

تجربياتي از اجراي پروژه اسپكتروم در مدارس ابتدايي.................................................... 30

ساختن پلي براي ارتباط دادن فعاليت هاي اسپكتروم به برنامه درسي مدرسه................... 36

نكاتي در مورد چگونگي استفاده از فعاليت هاي اين مجموعه از كتب............................... 41

 

فصل دوم: فعاليتهاي آموزش رياضي

چشم اندازي به فعاليت هاي رياضي.......................................................................... 45

استانداردهاي NCTMو............................................................................................. 45

 

استدلال عددي

روش ماريا مونته سوري.......................................................................................... 53

محاسن و معايب روش مونته سوري.......................................................................... 55

اعداد و شمارش (ويژه كودكان پيش دبستاني)............................................................. 55

شمارش با دندان ها............................................................................................... 58

سرشماري در كلاس............................................................................................... 60

ارزش مكاني ارقام.................................................................................................. 61

تقويم.................................................................................................................. 64

اعداد زوج و فرد...................................................................................................... 65

بازي با كارت......................................................................................................... 67

كدام كارت ها مجموعشان پنج است؟........................................................................ 68

الگوها در 100 قسمت............................................................................................. 71

جدول ضرب و مضارب اعداد....................................................................................... 72

كسر.................................................................................................................... 77

اعداد متقارن......................................................................................................... 80

پرتاب تاس............................................................................................................ 83

بازي با دايناسور (ويژه كودكان پيش دبستاني)............................................................. 85

 

استدلال بصري

آموزش خطوط افقي، عمودي و مورب (ويژه كودكان پيش دبستاني)................................. 95

آموزش جهت هاي چپ و راست (ويژه كودكان پيش دبستاني)........................................ 97

آموزش اشكال اصلي هندسي (ويژه كودكان پيش دبستاني).......................................... 100

تخمين زدن........................................................................................................... 108

اندازه گيري........................................................................................................... 109

كمتري، بيشتري (ويژه كودكان پيش دبستاني)............................................................ 112

اندازه گيري مساحت (1)، (ويژه كودكان پيش دبستاني)................................................ 113

اندازه گيري مساحت (2)، (ويژه كودكان دبستاني)........................................................ 113

مساحت مربع و مستطيل........................................................................................ 115

اندازه گيري وزن..................................................................................................... 116

اندازه گيري حجم................................................................................................... 116

محيط دايره........................................................................................................... 117

انشاء و هندسه..................................................................................................... 118

نمودار كلوچه اي ارتباط مساحت و حجم..................................................................... 120

ساختمان سازي.................................................................................................... 122

صفحه مختصات..................................................................................................... 123

باهم اشكال هندسي بسازيم.................................................................................. 124

طراحي و ساخت اشكال هندسي (1)........................................................................ 125

طراحي و ساخت اشكال هندسي (2)........................................................................ 130

پنتومينو............................................................................................................... 136

آموزش زاويه با حركات بدني..................................................................................... 141

شعاع و قطر دايره................................................................................................... 142

فاصله نقطه از خط.................................................................................................. 143

ساخت اشكال با حركات بدني (ويژه كودكان پيش دبستاني و سال اول دبستان)................ 144

آموزش ساعت با تكنيك قصه گويي (ويژه كودكان پيش دبستاني و سال اول دبستان).......... 146

 

حل مسائل منطقي

مغازه نان فروشي.................................................................................................. 149

 

فعاليت هاي منزل

چند دقيقه به وقت شام باقي مانده است؟.................................................................. 150

قد شما چه اندازه است؟......................................................................................... 153

بيسكويت و رياضي................................................................................................. 154

فهرست منابع فارسي............................................................................................ 157

فهرست منابع لاتين................................................................................................ 159

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه رياضی و آمار

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved