سازمان ياددهنده الگويی برای رهبری دانشگاه امروز
نویسنده:
حسين زارع - سعيد رجايی پور - مهدی جمشيديان - حسين مولوی
مترجم:
سال نشر:
1387
صفحه:
1000
نوبت چاپ:
1

گسترش سريع فناوري، دسترسي همگاني به اطلاعات، فرو ريختن مرزهاي جغرافياي دانش و پديده جهاني شدن از يك سو و افزايش چشمگير تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي و رشد بي رويه موسسات آموزش عالي در كشور از سوي ديگر باعث شده است كه دانشگاهها نيز مانند ساير مؤسسات و سازمانهاي صنعتي و تجاري براي مقابله با بحران ها، ناملايمات و تهديدها و همچنين حفظ بهاي خويش و دوام در اين دنياي پر رقابت امروزي نياز به يادگيري را احساس و درك كنند.

كتاب حاضر در 4 فصل تنظيم شده است و بخش هايي با عناوين ساختار دانشگاه ها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران، نظريه هاي رهبري، رهبري از ديدگاه تيچي و ايجاد سازمان ياد دهنده را مورد بررسي قرار مي دهد.

اين كتاب با ويژگي هاي خاصي از نظير بررسي ساختار و رسالت دانشگاه ها، سير تكاملي آموزش عالي در ايران و اسلام، تحولات تاريخي نظريه هاي رهبري و معرفي سازمان ياد دهنده، مؤلفه هاي آن و چگونگي تشكيل و ايجاد سازمان ياد دهنده مي تواند براي استادان و دانشجويان رشته هاي مديريت، مديران اجرايي مراكز آموزش عالي، مديران سازمان هاي تجاري – صنعتي و همه علاقه مندان به مطالعات مديريت و رهبري و نظريه هاي مديريتي مورد استفاده قرار گيرد.

كتاب « سازمان ياد دهنده» در 184 صفحه و به قيمت 2200 تومان به چاپ رسيده است.

 

عنوان                                                                                                                           صفحه

 

پيشگفتار........................................................................................................................... 3

مقدمه............................................................................................................................... 9

فصل اول: ساختار دانشگاهها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران

    دانشگاه به عنوان يك سيستم............................................................................................ 14

    مديريت دانشگاه.............................................................................................................. 19

    سطوح سازمان................................................................................................................ 22

    رسالت دانشگاه............................................................................................................... 23

چالش هاي فراروي آموزش عالي............................................................................................. 26

     دانشگاه نوين................................................................................................................. 31

سير تاريخي آموزش عالي در ايران.......................................................................................... 34

    ايران باستان................................................................................................................... 34

    ظهور اسلام.................................................................................................................... 36

    پيدايش آموزش عالي به سبك غربي در ايران......................................................................... 40

    تأسيس وزارت علوم ........................................................................................................ 43

    انقلاب اسلامي............................................................................................................... 45

 

 

فصل دوم: نظريه هاي رهبري

 

تئوري هاي پيشين رهبري..................................................................................................... 49

    مفهوم و ماهيت رهبري..................................................................................................... 50

    نظريه هاي رهبري............................................................................................................ 54

    ديدگاه مبتني بر ويژگي هاي شخصي.................................................................................. 54

    ديدگاه مبتني بر رفتار رهبري.............................................................................................. 56

    ديدگاه اقتضايي در رهبري.................................................................................................. 58

ويژگي رهبران اثر بخش......................................................................................................... 62

    ديدگاههاي نو در رهبري..................................................................................................... 64

    يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................................................. 66

    مفاهيم اساسي سازمان ياد گيرنده.................................................................................... 69

 

فصل سوم: رهبري از ديدگاه تيچي

 

نياز به رهبري...................................................................................................................... 79

آموزش رهبران..................................................................................................................... 80

سازمان ياد دهنده................................................................................................................ 82

همسويي........................................................................................................................... 86

جمع آوري دانش.................................................................................................................. 87

همزماني............................................................................................................................ 88

حداكثر استفاده از زمان......................................................................................................... 90

چالش جديد براي همه.......................................................................................................... 91

مقصد................................................................................................................................ 91

نياز به سرعت..................................................................................................................... 93

نياز به اندازه........................................................................................................................ 93

دانش به عنوان يك سرمايه مهم.............................................................................................. 94

 

فصل چهارم: ايجاد سازمان ياد دهنده

 

ويژگيهاي ساخت سازمان ياددهنده.......................................................................................... 97

    الگوي ذهني سازمان ياد دهنده.......................................................................................... 98

    الگوي ذهني يادگيري رهبر................................................................................................. 99

    ياددهي در عمليات روزانه انجام مي شود............................................................................. 100

    زيرساخت سازمان ياد دهنده.............................................................................................. 101

چرخه ياددهي..................................................................................................................... 105

    هنر رهبري : معلمان خوب و بد........................................................................................... 105

ديدگاه قابل ياددهي.............................................................................................................. 109

    رهبري كردن ياددهي است................................................................................................ 110

    ارزشهاي ديدگاه قابل ياددهي............................................................................................. 112

    تدوين ديدگاه قابل ياددهي................................................................................................. 113

ايده ها

    رهبران ايده ها را توليد مي كنند.......................................................................................... 119

ارزشها............................................................................................................................... 121

    نقش ارزشها و رهبري سازمان........................................................................................... 124

    ارزشهاي شخصي رهبران.................................................................................................. 125

    توسعه ارزشهاي شخصي ................................................................................................. 126

    ارزشهاي شخصي در رهبري.............................................................................................. 127

    تصميم گيري سازماني...................................................................................................... 129

    ايجاد ارزشهاي سازماني................................................................................................... 130

    الگودهي........................................................................................................................ 131

    ارزشها در سازمان ياددهنده............................................................................................... 132

    تغيير ارزشها.................................................................................................................... 134

    زندگي با ارزشها.............................................................................................................. 135

انرژي................................................................................................................................. 136

    مكانيسم هاي عمل......................................................................................................... 137

    گذرهاي خلاق................................................................................................................. 138

    منابع انرژي مديران........................................................................................................... 143

قاطعيت در تصميم گيري........................................................................................................ 144

    حقيقت و جرئت............................................................................................................... 146

    توسعه قاطعيت................................................................................................................ 148

    پيشينه علمي ................................................................................................................ 149

    نتيجه گيري..................................................................................................................... 154

الگوي پيشنهادي ايجاد دانشگاه ياد دهنده................................................................................ 157

منابع فارسي...................................................................................................................... 162

منابع انگليسي................................................................................................................... 165

فهرست واژگان..................................................................................................................... 174

انگليسي به فارسي............................................................................................................. 178

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved