مطالعات فرهنگي در ايران حوزه جديد و ناشناخته اي است. در عين حال پرسش از چيستي مطالعات فرهنگي پرسشي بي سرانجام است، زيرا طرفدارانش اشكالي متعدد و تصاويري متنوع از آن عرضه كرده اند. مطالعات فرهنگي در ايران حوزه اي جديد و گشوده است از اين رو نويسندگان مجموعه حاضر ادعاي كاوش در همه قلمروها و جنبه هاي آن را ندارند، بلكه هدف مورد توافق نويسندگان گشودن دريچه اي از مطالعات فرهنگي به روي علاقه مندان است.
مطالعات فرهنگي، مصرف فرهنگي و زندگي روزمره عنوان مجموعه مقالاتي است كه در سمينارها همايش هاي جهاددانشگاهي در طول سالهاي گذشته فراهم آمده است. هدف اين سمينارها آشنايي با مباحث مطالعات فرهنگي و كاربست آن در جامعه ايران بود. نويسندگان تمامي مقالات را بازنگري كرده اند و گاه تغييراتي اساسي اعمال كرده اند. برخي نويسندگان ترجيح داده اند تا مقالات حالت خطا براي خود را حفظ كند و برخي ديگر سعي كردند تا سبكي نوشتاري بدان ببخشند. فصل مطالعات فرهنگي و قلمروهاي پيش رو به معرفي كلي و مناقشات موجود در حوزه مطالعات فرهنگي اختصاص يافته است. در بخش دوم بر مصرف فرهنگي تأكيد شده است و در فصل نهايي زندگي روزمره در جامعه ايران مورد كاوش قرار مي گيرد.
كتاب «مطالعات فرهنگي، مصرف فرهنگي و زندگي روزمره در ايران» در 356 صفحه و به قيمت 52 هزار ريال در اختيار علاقه مندان قرار دارد.
فصل اول: مطالعات فرهنگي و قلمروهاي پيشرو
درآمدي بر مطالعات فرهنگي / محمد رضايي.............................................................................. 3
جايگاه رسانه هاي جمعي در مطالعات فرهنگي/مهدي منتظر قائم...................................................... 25
از تجدد تا مابعدالتجدد، از جامعه شناسي تا مطالعات فرهنگي/ حسين كچويان...................................... 35
دو جهاني شدن ها و دو فضايي شدن فرهنگ: .../ سعيد رضا عاملي.................................................. 43
چرخش فرهنگي در انديشه اجتماعي معاصر/ موسي عنبري............................................................ 59
نظريه هاي خريد از جامعه شناسي تا مطالعات فرهنگي/ عباس كاظمي............................................. ....77
جامعه شناسي فرهنگي بورديو/ غلامعباس توسلي........................................................................ 99
ايدئولوژي و گفتمان در مطالعات فرهنگي/ وحيد طلوعي................................................................ 107
فصل دوم: مصرف خانگي
سه پارادايم در مطالعات مصرف فرهنگي/ عباس كاظمي................................................................... 143
بدن و فرهنگ مصرفي/ علي اصغر سعيدي..................................................................................... 163
مصرف تلويزيوني: باز توليد هژموني يا مقاومت نشانه اي/ محمدرضايي................................................... 183
مصرف رسانه اي زنان/ اعظم راودراد......................................................................................... 203
مصرف فرهنگي آرايش در ميان زنان/ نفيسه حميدي و مهدي فرجي................................................... 223
جنس، واقعيت و مكانيزم شكل گيري انديشه/ حميد عبداللهيان......................................................... 245
فصل سوم: زندگي روزمره ايراني
زندگي روزمره و كافي شاپ/ تقي آزادرمكي................................................................................... 277
زندگي روزمره در مركز خريد گلستان/ عباس كاظمي........................................................................ 291
جوك و فرهنگ خنده/ جبار رحماني............................................................................................... 309
ديوار نوشته ها و مقاومت در زندگي روزمره/ روح اله نصرتي............................................................... 325
منابع و مأخذ............................................................................................................................ 341
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|