مدیریت کارایی بخشی و اثربخشی در انجمن های علمی دانشجویی
نویسنده:
افشين متقی دستنايی - احسان خاوندکار - بابک ابراهيمی
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
131
نوبت چاپ:
1

مهم‌ترین هدف مدیریت نظام علمی کشور توسعه نمادها و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه است. در این راستا توجه به دانشگاه‌‌ها به‌عنوان بازوهایی نظام آموزش عالی در جهت دستیابی به اهداف توسعه نظام علمی در کشور از اهمیتی اساسی برخوردار است.مفهوم توسعه به لحاظ کارکردی حاوی کنش‌های همزمان و پیچیده تمایزپذیری و یکپارچگی می‌باشد.

انجمن‌های علمی – دانشجویی در راستای ارتقای تعادلات و افزایشی سطح مبادلات علمی و فناورانه میان دانشجویان و نظام آموزش عالی کشور، شکل گرفته‌اند.

درصورت توجه صرف مدیریت توانمندسازی در انجمن‌های علمی دانشجویی و عدم پیگیری چارچوب‌های مدیریتی کارایی‌بخشی و اثربخش‌سازی دراین انجمن‌ها، توانایی انجمن‌های علمی دانشجویی در دستیابی به اهداف تعیین شده، با چالش روبرو خواهد شد.

کتاب حاضر در چهارفصل تدوین شده است که در واقع تلاشی در جهت تئوریزه کردن مفاهیم مدیریتی در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی است. فصل اول این کتاب به بررسی جایگاه واقعی انجمن‌های علمی در نظام مدیریت آموزش عالی اختصاص دارد.

در فصل دوم این مجموعه، نتایج حاصل از پژوهش میدانی صورت پذیرفته با هدف سنجش میزان موفقیت مدیریت کارایی‌بخشی و اثربخش‌سازی ارائه شده است. متناسب با نتایج، تحلیل‌های فراخور هر بحث ارائه شده و راهکارهای اصلاحی مورد پیشنهاد واقع شده است. در فصل سوم نیز نتیجه مطالعه موردی بر روی یک الگوی موفق رابطه فعالیت‌های علمی دانشجویی با مرکز رشد فناوری موردبحث قرار گرفته است و در فصل آخر، مدل مفهومی مدیریت همزمان توانمندسازی، کارایی‌بخشی و اثربخش‌سازی به‌منظور استقرار در انجمن‌های علمی پیشنهاد شده است.

کتاب حاضر در 130 صفحه و به‌قیمت 13 هزار ریال دراختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

عنوان................................................................................................................. صفحه

 

پیشگفتار............................................................................................................. 11

فصل 1: جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی در نظام مدیریت آموزش عالی..................... 13

فصل 2: بررسی میزان موفقیت مدیریت کارآیی بخشی و اثربخشی سازی در انجمن‌های علمی

دانشجویی........................................................................................................... 29

مطالعه‌ی علاقه‌مندی‌های فعالیت دانشجویان در دانشگاهها........................................... 33

مطالعه‌ی شرایط استقرار و فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی.............................. 41

مطالعه‌ی میزان گرایش دانشجویان به انجمن‌های علمی دانشجویی................................ 47

مطالعه‌ی چارچوب‌های فعالیت تشکیلاتی در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی............... 54

مطالعه‌ی ساختار مطلوب انجمن‌های علمی دانشجویی................................................ 60

مطالعه‌ی گرایشات دانشجویان به فعالیت در حوزه‌های علمی در دانشگاهها...................... 63

مطالعه‌ی چالش‌های مخاطب‌گزینی و کارکردی انجمن‌های علمی دانشجویی.................... 73

 

فصل 3: الگوی ارتباطی فعالیت‌های علمی دانشجویی با مرکز رشد فناوری؛ مطالعه‌ی مرکز رشد

فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز) – مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان........... 83

مطالعات صورت پذیرفته در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)...................... 85

وضعیت فعلی و آتی هسته‌ها و واحدهای فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد........................... 87

مدل شبکه‌سازی با رویکرد تأسیس مرکز رشد حقیقی/مجازی........................................ 87

جایگاه قانونی پارک‌ها و مراکز رشد............................................................................ 88

بهره‌برداری از رویکردهای جدید در توسعه‌ی پارک‌ها و مراکز رشد...................................... 89

جایگاه مرکز رشد و فعالیت علمی دانشجویی در مدل منطقی کریدور علم و فناوری............. 91

مدل فیزیکی ارتباطات مرکز رشد............................................................................... 92

مدل سایبرنتیکی توسعه از طریق مرکز رشد................................................................ 94

الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز) بر پایه مدل سایبرنتیکی... 96

محور یادگیری الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)................ 98

محور نوآوری الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز).................. 99

محور تجزیه الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)................... 101

محور جذابیت الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)................. 101

محور تعهد و کارآیی الگوی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)..................... 102

محور درآمد الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز).................... 102

محور انتقال تجربه الگوی عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات زنجان (فاز)........... 104

فصل 4: تبیین چارچوب مدیریت انجمن‌های علمی دانشجویی (با تأکید بر مدیریت کارایی بخشی

و اثربخشی‌سازی)................................................................................................. 107

اتخاذ رویکردهای رهبری و ارتباطات در انجمن‌های علمی دانشجویی................................ 118

مدل مدیریتی همزمان انجمن‌های علمی دانشجویی.................................................... 124

منابع................................................................................................................... 129

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved