تفكر كودكان روانشناسي رشد شناختي
نویسنده:
رابرت زيگلر و مارتا واگنر آليبالی
مترجم:
سيد کمال خرازی
سال نشر:
1386
صفحه:
248
نوبت چاپ:
1

«تفکر» شامل فرایندهای عالی ذهنی از جمله حل مسأله، استدلال، خلاقیت، مفهوم‌پردازی، برنامه‌ریزی و هم‌چنین فرایندهای اساسی است.

کودکان در محیطی اجتماعی و درکنار انسان‌های دیگر رشد می‌کنند و در طول رشد شناختی خود درباره دنیای اجتماعی، رابطه میان خودشان و سایر افراد، ذهن انسان‌ها، قواعد و طبقه‌بندی‌های اجتماعی می‌آموزند. روابط اجتماعی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر رفتار کودکان، آنچه درباره‌اش فکر می‌کنند و نحوه تفکر آنها دارد.

کتاب حاضر که توسط دو تن از اساتید و محققان برجسته روان‌شناسی شناختی، در سال 2005 انتشار یافته است، حاوی آخرین نظریه‌های علمی در زمینه روان‌شناسی رشد شناختی می‌باشد.

این کتاب به کمک متون و روش‌های جدید تحقیقی و با استفاده از فناوری‌های جدید توسعه یافته است.

روان‌شناسی رشدشناختی از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند موجب دگرگونی نظام آموزش و پرورش، نحوه فرزندپروری توسط والدین و نقش رسانه‌های گروهی، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان شود.

براساس یافته‌های جدید روان‌شناسی شناختی کودکان انسان‌های پرظرفیتی تلقی می‌شوند که می‌تواند همچون یک محقق بزرگسال به درک و یادگیری بپردازند و نظام آموزشی ما باید به‌نحوی باشد که حداکثر بهره‌برداری از استعدادها و توانایی‌های ایشان به‌عمل آید.

کتاب حاضر درواقع تلخیصی از کتاب تفکر کودکان است برای درس روان‌شناسی رشدشناختی کودک درسطح کارشناسی ارشد تهیه شده است. از آنجا که اصل کتاب بسیار مفصل است دراین کتاب سعی بر تلخیص مفاهیم و مسایل کلیدی شده است که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضروری به‌نظر می‌رسد.

این کتاب در 12 فصل به مسائلی چون مقدمه‌ای بر تفکر کودکان، نظریه رشد پیاژه، نظریه‌های پردازش اطلاعاتی رشد، نظریه‌های اجتماعی-فرهنگی رشد، رشد ادراکی، رشد زبان، رشد حافظه، رشد مفهومی، رشد شناخت اجتماعی، حل مسئله، رشد مهارت‌های تحصیلی و نتیجه‌گیری حال و چالش‌های آینده می‌پردازد.

کتاب «تفکر کودکان» به همراه منابع در 245 صفحه و به قیمت 3200 تومان منتشر شده است.

عنوان                                                                                                                    صفحه

مقدمه مترجم-------------------------------------------------------------------------------------- 5

فصل 1ـ مقدمه­اي بر تفكر كودكان------------------------------------------------------------------- 7

فصل 2ـ نظريه رشد پياژه--------------------------------------------------------------------------- 17

فصل 3ـ نظريه­هاي پردازش اطلاعاتي رشد--------------------------------------------------------- 33

فصل 4ـ نظريه­هاي اجتماعي ـ فرهنگي رشد------------------------------------------------------ 49

فصل 5ـ رشد ادراكي-------------------------------------------------------------------------------- 61

فصل 6ـ رشد زبان---------------------------------------------------------------------------------- 85

فصل 7ـ رشد حافظه ------------------------------------------------------------------------------- 99

فصل 8ـ رشد مفهومي----------------------------------------------------------------------------- 123

فصل 9ـ رشد شناخت اجتماعي------------------------------------------------------------------- 143

فصل 10ـ حل مسئله------------------------------------------------------------------------------- 161

فصل 11ـ رشد مهارت­هاي تحصيلي---------------------------------------------------------------- 179

فصل 12ـ نتيجه­گيري حال و چالش­هاي آينده------------------------------------------------------- 193

منابع----------------------------------------------------------------------------------------------- 215

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved