نقش مهمي كه آموزش و پرورش در رفتار فردي و اجتماعي دارد و تأثيري كه در فرايند رشد اقتصادي مي گذارد،سبب شده تا شاخه جديدي در علم اقتصاد،تحت عنوان «اقتصاد آموزش و پرورش»توسعه يابد و به خاطر نياز هاي روز افزون جامعه به آموزش از پيشرفت قابل ملاحظه اي باشد. رشد سريع جمعيت و تقاضاي روز افزون براي آموزش،موجب شده تا جامعه منابع قابل توجهي را به اين بخش اختصاص دهد.
از آنجا كه آموزش و پرورش توانايي هاي متعددي را به نيروي كار انتقال مي دهد،موجب افزايش قدرت توليد و بازدهي كار جوانان مي شود. امروزه افراد ،خانواده ها و دولت ها تمايل زيادي به سرمايه گذاري در اين بخش از خود نشان مي دهند. چرا كه آموزش و پرورش از يك سو قابليت هاي نيروي انساني را ارتقا مي بخشد و در شكوفا ساختن استعدادها نقش موثري دارد و از سوي ديگر نيروي كار براي استفاده بهتر از تكنولوژي برتر توليد آماده و مهيا مي سازد.
علت ديگر اهميت يافتن اقتصاد آموزش و پرورش در اين است كه تقريبا در تمام جوامع دنيا افرادي كه از تحصيلات بيشتري برخوردارند در شرايط مساوي از درآمد بالاتري بهره مند مي شوند. بدين ترتيب هزينه هايي كه افراد جهت تحصيلات اضافي تقبل مي نمايد در حقيقت سرمايه گذاري خصوصي است كه توسط آن،قدرت ايجاد درآمد خود را در آينده ارتقا مي بخشد.
رشد همه جانبه اقتصاد آموزش در اين روزها به خاطر آن است كه دولت ها و جامعه علاقه دارند كه از تخصيص بهينه منابع در بخش آموزش خاطر جمع باشند و اطمينان حاصل كنند كه منابع اختصاص يافته به اين بخش از كارايي قابل توجهي برخوردار است. در كتاب حاضر سعي شده است تا به زباني ساده مسايل عمده اقتصاد آموزش و پرورش را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.
آموزش و پرورش از طريق تحولاتي كه در رفتار فردي به وجود مي آورد در رشد و پويايي فرهنگ جامعه تاثير عميقي مي گذارد. در حقيقت ميزان مشاركت مردم در فعاليت هاي اقتصادي ،اجتماعي و سياسي كه در تحول جامعه نقش اساسي دارد وابسته به سطح آموزش و پرورش آنان است.
كتاب حاضر در 12 فصل ،با عناوين،مروري بر اهميت آموزش در ادبيات اقتصادي،نظريه سرمايه انساني،آموزش و پرورش ،مصرف يا سرمايه گذاري،فوايد اقتصادي آموزش و پرورش،هزينه هاي آموزش و پرورش،بازده اقتصادي آموزش و پرورش،تقاضاي خصوصي و اجتماعي براي آموزش عالي،تأمين مالي آموزش،كيفيت آموزش و پرورش،كارايي داخلي در آموزش و آموزش و پرورش و توزيع درامد به چاپ رسيده است.
كتاب«اقتصاد آموزش و پرورش» در 304 صفحه،با شمارگان 5 هزار نسخه و به قيمت 2700 تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.
عنوان صفحه
فصل اول: مروري بر اهميت آموزش در ادبيات اقتصادي..................................................... 17
1ـ مقدمه............................................................................................................... 18
2ـ ديدگاههاي اقتصاد دانان كلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................... 18
3ـديدگاههاي اقتصاددانان نئوكلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................. 22
4ـ ديدگاه هاي اقتصاد دانان معاصر درباره اهميت اقتصادي آموزش...................................... 25
5ـ خلاصه فصل ....................................................................................................... 31
6ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 33
7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 34
منابع مورد استفاده................................................................................................. 35
فصل دوم: نظريه سرمايه انساني................................................................................ 37
1ـ مقدمه............................................................................................................... 38
2ـ تعريف و مفهوم سرمايه انساني.............................................................................. 39
3ـ اهميت و ضرورت سرمايه گذاري در سرمايه انساني.................................................... 42
4ـ سرمايه گذاري در سرمايه انساني........................................................................... 46
5ـ تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش و پرورش...................................................... 47
6ـ تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش ضمن خدمت................................................ 49
7ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 59
8ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 60
9ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 60
منابع مورد استفاده................................................................................................. 61
فصل سوم: آموزش و پرورش، مصرف يا سرمايه گذاري..................................................... 63
1ـ مقدمه............................................................................................................... 64
2ـ آموزش، كالاي مصرفي يا كالاي سرمايهاي؟............................................................... 66
3ـ آموزش، كالاي عمومي يا خصوصي.......................................................................... 77
4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 85
5ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 88
6ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 88
منابع مورد استفاده................................................................................................. 89
فصل چهارم: فوايد اقتصادي آموزش و پرورش................................................................. 91
1ـ مقدمه............................................................................................................... 92
2ـ شناخت و طبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش.................................................. 93
3ـ تحليلي اقتصادي از فوايد خصوصي آموزش و پرورش ................................................... 99
4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 107
5ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 108
6ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 108
منابع مورد استفاده ................................................................................................ 109
فصل پنجم: هزينه هاي آموزش و پرورش....................................................................... 111
1ـ مقدمه............................................................................................................... 112
2ـ هزينههاي صريح خدمات آموزشي........................................................................... 113
3ـ هزينه هاي ضمني توليد خدمات آموزشي................................................................. 124
4ـ رشد فزاينده هزينه هاي آموزش و پرورش.................................................................. 133
5ـ چه كساني بايد هزينههاي آموزشي را بپردازند؟........................................................ 136
6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 141
7ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 143
8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 143
منابع مورد استفاده................................................................................................. 144
فصل ششم: بازده اقتصادي آموزش و پرورش................................................................. 147
1ـ مقدمه............................................................................................................... 148
2ـ بازده خصوصي آموزش.......................................................................................... 149
3ـ بازده اجتماعي آموزش.......................................................................................... 159
4ـ تعديل نرخ بازده ................................................................................................... 161
5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 167
6ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 168
7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 168
منابع مورد استفاده................................................................................................. 169
فصل هفتم: تقاضاي خصوصي براي آموزش عالي.......................................................... 173
1ـ مقدمه .............................................................................................................. 174
2ـ بازار نيروي كار تحصيل كرده.................................................................................... 174
3ـ بازده اقتصادي سرمايه گذاري در آموزش عالي........................................................... 177
4ـ عوامل موثر در تقاضا براي آموزش عالي.................................................................... 183
5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 188
6ـ مفاهيم نو واژههاي كليدي..................................................................................... 189
7ـ سوالاتي براي بحث ............................................................................................. 190
منابع مورد استفاده................................................................................................. 191
فصل هشتم: تقاضاي اجتماعي براي آموزش عالي........................................................ 193
1ـ مقدمه............................................................................................................... 194
2ـ اثر ويژگيهاي فردي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش................................................. 196
3ـ اثر عوامل محيطي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش................................................... 200
4ـ اثر عرضه امكانات آموزشي بر تقاضاي اجتماعي......................................................... 201
5ـ اثر شرايط اجتماعي جامعه بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش........................................ 204
6ـ خلاصه فصل ....................................................................................................... 208
7ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 209
8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 209
منابع مورد استفاده................................................................................................. 211
فصل نهم: تامين مالي آموزش................................................................................... 213
1ـ مقدمه............................................................................................................... 214
2ـ آيا خدمات آموزشي به اندازه كافي ارائه ميشوند؟..................................................... 215
3ـ آيا خدمات آموزشي ارائه شده از كارآئي لازم برخوردارند؟............................................. 217
4ـ آيا در ارائه خدمات آموزشي عدالت اجتماعي مورد توجه قرار ميگيرد؟............................ 220
5ـ تأمين مالي آموزش از طريق مشاركت هاي مردمي.................................................... 225
6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 227
7ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي .................................................................................. 229
8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 229
منابع مورد استفاده................................................................................................. 230
فصل دهم: كيفيت آموزش و پرورش............................................................................. 233
1ـ مقدمه............................................................................................................... 234
2ـ كيفيت دانش آموز................................................................................................ 235
3ـ كيفيت معلم....................................................................................................... 240
4ـ كيفيت امكانات و تجهيزات آموزشي......................................................................... 246
5ـ كيفيت حمايت و پشتيباني نظام اداري..................................................................... 248
6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 249
7ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 251
8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 251
منابع مورد استفاده................................................................................................. 252
فصل يازدهم: كارآئي داخلي در آموزش........................................................................ 253
1ـ مقدمه............................................................................................................... 254
2ـ مفهوم كارآئي داخلي در آموزش............................................................................. 255
3ـ تحليل اثر بخشي هزينهها در آموزش....................................................................... 259
4ـ تحليل نهاده ـ ستانده در آموزش.............................................................................. 262
5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 272
6ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 273
7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 274
منابع مورد استفاده................................................................................................. 274
فصل دوازدهم: آموزش و پرورش و توزيع در آمد............................................................... 277
1ـ مقدمه............................................................................................................... 278
2ـ مفاهيم اساسي در نظريه توزيع در آمد شخصي........................................................ 279
3ـ نظريههاي توزيع در آمد شخصي.............................................................................. 287
4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 300
5ـ مفاهيم نو و واژههاي كليدي................................................................................... 302
6ـ سئوالاتي براي بحث............................................................................................. 302
فهرست منابع و ماخذ............................................................................................... 303
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
|