اقتصاد آموزش و پرورش
نویسنده:
دکتر مصطفی عمادزاده
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
304
نوبت چاپ:
27

نقش مهمي كه آموزش و پرورش در رفتار فردي و اجتماعي دارد و تأثيري كه در فرايند رشد اقتصادي مي گذارد،سبب شده تا شاخه جديدي در علم اقتصاد،تحت عنوان «اقتصاد آموزش و پرورش»توسعه يابد و به خاطر نياز هاي روز افزون جامعه به آموزش از پيشرفت قابل ملاحظه اي باشد. رشد سريع جمعيت و تقاضاي روز افزون براي آموزش،موجب شده تا جامعه منابع قابل توجهي را به اين بخش اختصاص دهد.

از آنجا كه آموزش و پرورش توانايي هاي متعددي را به نيروي كار انتقال مي دهد،موجب افزايش قدرت توليد و بازدهي كار جوانان مي شود. امروزه افراد ،خانواده ها و دولت ها تمايل زيادي به سرمايه گذاري در اين بخش از خود نشان مي دهند. چرا كه آموزش و پرورش از يك سو قابليت هاي نيروي انساني را ارتقا مي بخشد و در شكوفا ساختن استعدادها نقش موثري دارد و از سوي ديگر نيروي كار براي استفاده بهتر از تكنولوژي برتر توليد آماده و مهيا مي سازد.

علت ديگر اهميت يافتن اقتصاد آموزش و پرورش در اين است كه تقريبا در تمام جوامع دنيا افرادي كه از تحصيلات بيشتري برخوردارند در شرايط مساوي از درآمد بالاتري بهره مند مي شوند. بدين ترتيب هزينه هايي كه افراد جهت تحصيلات اضافي تقبل مي نمايد در حقيقت سرمايه گذاري خصوصي است كه توسط آن،قدرت ايجاد درآمد خود را در آينده ارتقا مي بخشد.

رشد همه جانبه اقتصاد آموزش در اين روزها به خاطر آن است كه دولت ها و جامعه علاقه دارند كه از تخصيص بهينه منابع در بخش آموزش خاطر جمع باشند و اطمينان حاصل كنند كه منابع اختصاص يافته به اين بخش از كارايي قابل توجهي برخوردار است. در كتاب حاضر سعي شده است تا به زباني ساده مسايل عمده اقتصاد آموزش و پرورش را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.

آموزش و پرورش از طريق تحولاتي كه در رفتار فردي به وجود مي آورد در رشد و پويايي فرهنگ جامعه تاثير عميقي مي گذارد. در حقيقت ميزان مشاركت مردم در فعاليت هاي اقتصادي ،اجتماعي و سياسي كه در تحول جامعه نقش اساسي دارد وابسته به سطح آموزش و پرورش آنان است.

كتاب حاضر در 12 فصل ،با عناوين،مروري بر اهميت آموزش در ادبيات اقتصادي،نظريه سرمايه انساني،آموزش و پرورش ،مصرف يا سرمايه گذاري،فوايد اقتصادي آموزش و پرورش،هزينه هاي آموزش و پرورش،بازده اقتصادي آموزش و پرورش،تقاضاي خصوصي و اجتماعي براي آموزش عالي،تأمين مالي آموزش،كيفيت آموزش و پرورش،كارايي داخلي در آموزش و آموزش و پرورش و توزيع درامد به چاپ رسيده است.

كتاب«اقتصاد آموزش و پرورش» در 304 صفحه،با شمارگان 5 هزار نسخه و به قيمت 2700 تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.

عنوان                                                                                                                    صفحه

فصل اول: مروري بر اهميت آموزش در ادبيات اقتصادي..................................................... 17

1ـ مقدمه............................................................................................................... 18

2ـ ديدگاه‌هاي اقتصاد دانان كلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................... 18

3ـديدگاه‌هاي اقتصاددانان نئوكلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................. 22

4ـ ديدگاه هاي اقتصاد دانان معاصر درباره اهميت اقتصادي آموزش...................................... 25

5ـ خلاصه فصل ....................................................................................................... 31

6ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 33

7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 34

منابع مورد استفاده................................................................................................. 35

فصل دوم: نظريه سرمايه انساني................................................................................ 37

1ـ مقدمه............................................................................................................... 38

2ـ تعريف و مفهوم سرمايه انساني.............................................................................. 39

3ـ اهميت و ضرورت سرمايه گذاري در سرمايه انساني.................................................... 42

4ـ سرمايه گذاري در سرمايه انساني........................................................................... 46

5ـ تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش و پرورش...................................................... 47

6ـ تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش ضمن خدمت................................................ 49

7ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 59

8ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 60

9ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 60

منابع مورد استفاده................................................................................................. 61

فصل سوم: آموزش و پرورش، مصرف يا سرمايه گذاري..................................................... 63

1ـ مقدمه............................................................................................................... 64

2ـ آموزش، كالاي مصرفي يا كالاي سرمايه‌اي؟............................................................... 66

3ـ آموزش، كالاي عمومي يا خصوصي.......................................................................... 77

4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 85

5ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 88

6ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 88

منابع مورد استفاده................................................................................................. 89

فصل چهارم: فوايد اقتصادي آموزش و پرورش................................................................. 91

1ـ مقدمه............................................................................................................... 92

2ـ شناخت و طبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش.................................................. 93

3ـ تحليلي اقتصادي از فوايد خصوصي آموزش و پرورش ................................................... 99

4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 107

5ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 108

6ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 108

منابع مورد استفاده ................................................................................................ 109

فصل پنجم: هزينه هاي آموزش و پرورش....................................................................... 111

1ـ مقدمه............................................................................................................... 112

2ـ هزينه‌هاي صريح خدمات آموزشي........................................................................... 113

3ـ هزينه هاي ضمني توليد خدمات آموزشي................................................................. 124

4ـ رشد فزاينده هزينه هاي آموزش و پرورش.................................................................. 133

5ـ چه كساني بايد هزينه‌هاي آموزشي را بپردازند؟........................................................ 136

6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 141

7ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 143

8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 143

منابع مورد استفاده................................................................................................. 144

فصل ششم: بازده اقتصادي آموزش و پرورش................................................................. 147

1ـ مقدمه............................................................................................................... 148

2ـ بازده خصوصي آموزش.......................................................................................... 149

3ـ بازده اجتماعي آموزش.......................................................................................... 159

4ـ تعديل نرخ بازده ................................................................................................... 161

5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 167

6ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 168

7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 168

منابع مورد استفاده................................................................................................. 169

فصل هفتم: تقاضاي خصوصي براي آموزش عالي.......................................................... 173

1ـ مقدمه .............................................................................................................. 174

2ـ بازار نيروي كار تحصيل كرده.................................................................................... 174

3ـ بازده اقتصادي سرمايه گذاري در آموزش عالي........................................................... 177

4ـ عوامل موثر در تقاضا براي آموزش عالي.................................................................... 183

5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 188

6ـ مفاهيم نو واژه‌هاي كليدي..................................................................................... 189

7ـ سوالاتي براي بحث ............................................................................................. 190

منابع مورد استفاده................................................................................................. 191

فصل هشتم: تقاضاي اجتماعي براي آموزش عالي........................................................ 193

1ـ مقدمه............................................................................................................... 194

2ـ اثر ويژگي‌هاي فردي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش................................................. 196

3ـ اثر عوامل محيطي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش................................................... 200

4ـ اثر عرضه امكانات آموزشي بر تقاضاي اجتماعي......................................................... 201

5ـ اثر شرايط اجتماعي جامعه بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش........................................ 204

6ـ خلاصه فصل ....................................................................................................... 208

7ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 209

8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 209

منابع مورد استفاده................................................................................................. 211

فصل نهم: تامين مالي آموزش................................................................................... 213

1ـ مقدمه............................................................................................................... 214

2ـ آيا خدمات آموزشي به اندازه كافي ارائه مي‌شوند؟..................................................... 215

3ـ آيا خدمات آموزشي ارائه شده از كارآئي لازم برخوردارند؟............................................. 217

4ـ آيا در ارائه خدمات آموزشي عدالت اجتماعي مورد توجه قرار مي‌گيرد؟............................ 220

5ـ تأمين مالي آموزش از طريق مشاركت هاي مردمي.................................................... 225

6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 227

7ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي .................................................................................. 229

8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 229

منابع مورد استفاده................................................................................................. 230

فصل دهم: كيفيت آموزش و پرورش............................................................................. 233

1ـ مقدمه............................................................................................................... 234

2ـ كيفيت دانش آموز................................................................................................ 235

3ـ كيفيت معلم....................................................................................................... 240

4ـ كيفيت امكانات و تجهيزات آموزشي......................................................................... 246

5ـ كيفيت حمايت و پشتيباني نظام اداري..................................................................... 248

6ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 249

7ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 251

8ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 251

منابع مورد استفاده................................................................................................. 252

فصل يازدهم: كارآئي داخلي در آموزش........................................................................ 253

1ـ مقدمه............................................................................................................... 254

2ـ مفهوم كارآئي داخلي در آموزش............................................................................. 255

3ـ تحليل اثر بخشي هزينه‌ها در آموزش....................................................................... 259

4ـ تحليل نهاده ـ ستانده در آموزش.............................................................................. 262

5ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 272

6ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 273

7ـ سوالاتي براي بحث.............................................................................................. 274

منابع مورد استفاده................................................................................................. 274

فصل دوازدهم: آموزش و پرورش و توزيع در آمد............................................................... 277

1ـ مقدمه............................................................................................................... 278

2ـ مفاهيم اساسي در نظريه توزيع در آمد شخصي........................................................ 279

3ـ نظريه‌هاي توزيع در آمد شخصي.............................................................................. 287

4ـ خلاصه فصل........................................................................................................ 300

5ـ مفاهيم نو و واژه‌هاي كليدي................................................................................... 302

6ـ سئوالاتي براي بحث............................................................................................. 302

فهرست منابع و ماخذ............................................................................................... 303

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی اقتصاد

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved