اقتصاد، مطالعه روشهایی است که به کمک آن جامعه و افراد به تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات میپردازند.
اقتصاد یک شیوه تفکر است، مطالعه تخصیص منابع کمیاب در میان استفادههای گوناگون و متعدد، یک تعریف عملی از اقتصاد را ارائه میدهد. این مطالعه نشان میدهد که افراد و جوامع جهت ارضای خواستههای بیپایان با توجه به منابع کمیاب و محدود، ناگزیر به انتخاب در میان گزینههای مختلفاند.
کتاب حاضر که در ده فصل تنظیم شده است به مباحثی با عنوان شیوه تفکر اقتصادی، هزینههای فرصتی و امکانات تولید، نظریههای عرضه و تقاضا، تئوری رفتار مصرفکننده، تئوری تولید، تئوری هزینه، بازار رقابت کامل، انحصار در بازار کالا و رقابت انحصاری میپردازد.
از ویژگیهای متمایز کتاب، نحوه ارائه نمودارهای آن است که بر شفافیت مسائل تأکید میکند. این نمودارها با حساسیت و دقت فراوان، از طریق نرمافزار EXCEL ترمیم شده است.
همچنین، فرمولها و روابط ریاضی مدلهای اقتصاد خرد، هریک بهطور مجزا در کادرهایی تدارک دیده شدهاند.
علاوهبرآنکه در این کتاب طیف مطالب بهگونهای انتخاب شده است که سرفصلهای درس اقتصاد خرد را در مقاطع کارشناسی تمامی رشتههای فنی و مهندسی، علوم انسانی و سایر رشتههای مرتبط پوشش میدهد، بهعنوان یک مرجع اصلی برای درس اقتصاد خرد (1) رشتههای اقتصاد نیز قابل استفاده است.
کتاب «نظریههای اقتصاد خرد» در 408 صفحه و بهقیمت 4 هزار تومان بهچاپ رسیده است.
عنوان................................................................................................................. صفحه
پیشگفتار مولفین.................................................................................................. 9
مقدمه................................................................................................................. 13
فصل اول: شیوه تفکر اقتصادی.................................................................................. 17
مقدمه................................................................................................................. 19
موضوع علم اقتصاد................................................................................................. 20
کمیابی، مسأله اقتصاد........................................................................................... 22
تعریف اقتصاد......................................................................................................... 28
روششناسی اقتصاد.............................................................................................. 31
مخاطرات در راه تفکر اقتصادی................................................................................... 43
اقتصاد خرد و اقتصاد کلان......................................................................................... 48
خلاصه................................................................................................................. 49
سوالات................................................................................................................ 51
فصل دوم: هزینههای فرصتی و امکانات تولید............................................................... 53
مقدمه................................................................................................................. 53
مروری بر مکاتب فکری در اقتصاد................................................................................ 54
هزینههای فرصتی.................................................................................................. 59
هزینههای مبادله................................................................................................... 63
منحنی امکانات تولید.............................................................................................. 64
پنج سوال اساسی علم اقتصاد................................................................................. 71
سیستمهای اقتصادی و پاسخ به سوالات................................................................... 74
خلاصه................................................................................................................. 77
سوالات................................................................................................................ 79
فصل سوم:نظریههای عرضه و تقاضا........................................................................... 83
مقدمه................................................................................................................. 83
عوامل تعیینکننده تقاضا.......................................................................................... 84
جدول یا منحنی تقاضا............................................................................................. 86
تقاضا و مقدار تقاضا................................................................................................ 88
تقاضای بازار.......................................................................................................... 90
عوامل تعیینکننده عرضه......................................................................................... 92
جدول یا منحنی عرضه............................................................................................ 93
عرضه و مقدار عرضه............................................................................................... 95
عرضه بازار............................................................................................................ 96
تعادل در بازار کالا و تعیین قیمت................................................................................ 97
مفاهیم مازاد و کمبود در بازار................................................................................... 98
اعمال کنترل بر قیمتهای بازار.................................................................................. 100
تأثیر انتقال منحنیهای عرضه و تقاضا بر شرایط تعادل................................................... 103
خلاصه................................................................................................................. 105
سوالات................................................................................................................ 107
فصل چهارم: کشش عرضه و تقاضا............................................................................ 111
مقدمه................................................................................................................. 111
مفهوم کشش....................................................................................................... 112
کشش قیمتی تقاضا.............................................................................................. 112
محاسبه کشش به طریق هندسی........................................................................... 117
رابطه بین کشش و شیب........................................................................................ 120
دو حالت حدی....................................................................................................... 121
رابطه بین کشش، دریافتی نهایی و دریافتی کل........................................................... 123
دریافتی نهایی...................................................................................................... 126
عوامل تعیینکننده کشش قیمتی تقاضا..................................................................... 127
کشش قیمتی متقاطع تقاضا................................................................................... 130
کشش درآمدی تقاضا.............................................................................................. 131
کشش قیمتی عرضه.............................................................................................. 132
کاربرد کششهای عرضه و تقاضا............................................................................... 132
مالیات بر فروش..................................................................................................... 132
خلاصه................................................................................................................. 137
سوالات................................................................................................................ 138
ضمیمه یک: اثبات ریاضی واحد بودن کشش قیمتی در نقطه میانی منحنی تقاضا.............. 144
فصل پنجم: تئوری رفتار مصرفکننده........................................................................... 145
مقدمه................................................................................................................. 145
تئوری رجحان کلاسیک............................................................................................ 146
تئوری رجحان نئوکلاسیک........................................................................................ 155
مقایسه تئوریهای رجحان کلاسیک و نئوکلاسیک.......................................................... 173
کاربردهایی از تئوری رفتار مصرفکننده........................................................................ 174
منحنی انگل......................................................................................................... 180
اثرات جانشینی و درآمدی........................................................................................ 182
خلاصه................................................................................................................. 186
سوالات................................................................................................................ 190
ضمیمه شماره 1: بیان ریاضی تعیین شرایط تعادل مصرفکننده....................................... 195
ضمیمه شماره 2: استخراج تابع تقاضا، تابع قیمت – مصرف، تابع درآمد – مصرف و تابع
انگل.................................................................................................................... 196
ضمیمه شماره 3: تعیین اثرات جانشینی و درآمدی....................................................... 201
فصل ششم: تئوری تولید........................................................................................ 203
مقدمه................................................................................................................. 203
رفتار مصرفکننده و رفتار تولیدکننده........................................................................... 204
سوالات اساسی تولیدکننده.................................................................................... 205
نهادههای ثابت و متغیر............................................................................................ 206
کوتاهمدت و بلندمدت.............................................................................................. 207
تابع تولید............................................................................................................. 208
تعیین سطح بهینه عوامل بنگاه................................................................................. 210
تعیین سطح اشتغال نهادههای متغیر (بلندمدت).......................................................... 228
عدم قابلیت جانشینی عوامل تولید........................................................................... 229
قابلیت جانشینی عوامل تولید.................................................................................. 230
حداکثر کردنتولید با فرض ثابت بودن هزینه................................................................... 246
حداقل کردن هزینه با فرض ثابت بودن تولید.................................................................. 248
بازده نسبت به مقیاس........................................................................................... 249
مسیر گسترش...................................................................................................... 251
خلاصه................................................................................................................. 253
سوالات................................................................................................................ 256
ضمیمه یک: استخراج ریاضی رابطه نرخ نهایی جانشینی فنی........................................ 259
ضمیمه دو: تعیین ترکیب بهینه عوامل تولید در بلندمدت به روش جبری............................. 261
فصل هفتم: تئوری هزینه......................................................................................... 263
مقدمه................................................................................................................. 263
هزینههای حسابداری و هزینههای اقتصادی................................................................ 264
هزینههای مستغرق............................................................................................... 265
هزینه اجتماعی..................................................................................................... 266
هزینههای کوتاهمدت............................................................................................... 266
هزینهها در بلندمدت............................................................................................... 281
خلاصه................................................................................................................. 289
فصل هشتم: بازار رقابت کامل.................................................................................. 295
مقدمه................................................................................................................. 295
شرایط بازار رقابت کامل........................................................................................... 296
شرایط بهینه تولید در کوتاهمدت................................................................................ 299
شرایط بهینه تولید در بلندمدت.................................................................................. 310
خلاصه................................................................................................................. 320
سوالات................................................................................................................ 322
فصل نهم: انحصار در بازار کالا................................................................................... 325
مقدمه................................................................................................................. 325
تعریف و دلایل انحصار.............................................................................................. 326
حداکثر سود بنگاه انحصاری (روش نموداری)................................................................ 335
زیان و تعطیلی بنگاه در کوتاهمدت.............................................................................. 338
منحنی عرضه در بازار انحصاری................................................................................. 339
قدرت بازار (قدرت انحصارگر)...................................................................................... 341
تعادل بلندمدت در بازار انحصاری................................................................................ 342
انحصار چندکارخانهای.............................................................................................. 344
تبعیض قیمت......................................................................................................... 347
خلاصه................................................................................................................. 350
سوالات................................................................................................................ 353
فصل دهم: رقابت انحصاری....................................................................................... 357
مقدمه................................................................................................................. 357
ویژگیهای انواع ساختار بازار...................................................................................... 358
روشهای اندازهگیری قدرت بازاری............................................................................... 367
ساختار بازار رقابت انحصاری و ویژگیهای آن.................................................................. 370
رفتار بنگاهها در بازار رقابت انحصاری.......................................................................... 373
بنگاه رقابت انحصاری در کوتاهمدت............................................................................. 375
بنگاه رقابت انحصاری در بلندمدت.............................................................................. 376
تأثیر تبلیغات بر رفتار مصرفکننده............................................................................... 382
ارزیابی عملکرد بازار رقابت انحصاری.......................................................................... 386
خلاصه................................................................................................................. 398
سوالات................................................................................................................ 401
فهرست منابع و مآخذ............................................................................................. 407
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
|