فضای هنری حيدربابايه سلام شهريار
نویسنده:
مهندس فرخ حسامی افشار
مترجم:
-
سال نشر:
1386
صفحه:
69
نوبت چاپ:
1

سلام بر حیدربابا شامل دو قطعه شعر مفصل است که قطعه دوم در واقع تجدید مطلعی از قطعه اول و مکمل و متمم آن به‌شمار می‌رود. هر دو قطعه ازنظر زمینه، موضوع و مطلب از یک سرچشمه که تجدید و تثبیت خاطرات ایام کودکی و تجسم و تصویر زندگانی ساده و شیرین و بی‌پیرایه دامن‌نشینان کوه حیدربابا است سیراب می‌شود، با این تفاوت که نخستین قطعه سلام و پیامی است از دور و خاطراتی است آمیخته با حکایت شب هجران، ولی قطعه دوم گله و درددلی است از نزدیک و گفتگو و پرس‌وجویی میان حیدربابا و فرزند شاعرش است.

مولف درخصوص منظومه حیدربابایه نوشته است: این منظومه را می‌توان به نمایشنامه‌ای تشبیه کرد که به بزرگی جهان تنظیم شده است. این نمایش نخست به دست قادر متعال افتتاح می‌شود، خود شاعر نیز در اجرای آن نقش دارد. کارگردان صحنه خود شاعر است و هنرپیشه‌ها بدون استثنا موجودات و عناصری هستند در طبیعت که کاملاً غیرقابل انعطاف بوده و بازی نقش نمی‌دانند. اینها فقط حرف خودشان را می‌زنند و حرکات خود را انجام می‌دهند.

اشعار در حیدربابا به‌گونه‌ای تنظیم شده که هرکدام دارای پنج مصرع می‌باشد که سه مصرع اول دارای ریتم مشابه بوده و توصیف صحنه و یا ماجرائی است و دو مصرع بعدی ریتم متفاوت داشته و پیامی متناسب با توصیف سه مصرع قبلی می‌دهد.

کتاب «فضای، هنری حیدربابایه سلام» در 69 صفحه و به‌قیمت 1500 تومان دراختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی ادبیات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved