کودکان در گذشتههای ادبی ما، هرگز برای خود ادبیات مکتوبی بهصورت مستقل نداشتهاند، متأسفانه در ایران نهتنها نویسندگان و محققان بلکه مربیان نیز تا سالهای اخیر به کودکی و نوجوانان، بهعنوان یک دوره آموزندگی و نقشپذیری نگریستهاند و هرگز آن را به خودیخود، مورد مطالعه و مشاهده قرار ندادهاند و همیشه آن را مرحلهای در راه رسیدن بزرگسالی دانستهاند، با اینحال یکسره چنان نیست که در ادبیات به روی خردسالان بسته باشد ملتی که مراحل قابل توجهی از مد نیست و فرهنگ را پشتسر گذاشته و در مقاطعی از تاریخ خود هر نسل از نسل گذشته برتر و کمال یافتهتر بوده است نمیتواند به تعلیم و تربیت و پرورش استعدادها و تواناییهای کودکان خود بیتوجه باشد.
کتاب حاضر براساس سرفصلهای دانشگاهی در شش فصل تنظیم شده است و به مباحثی با عناوین مبانی ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات عامیانه، قصه و قصه گویی، شعر کودک، نمایش خلاق و داستان و داستاننویسی میپردازد.
در آغاز هر فصل راهنمای مطالعه و هدفهای کلی و هدفهای رفتاری ذکر شده است و نیز در پایان هر فصل جهت آشنایی دانشجویان و فراگیران با کاربردهای آموزشی نمایش خلاق را بررسی میکند.
مطالعه این اثر، به دانشجویان رشتههای کودکیاری، کارشناسی آموزش ابتدایی و مربیان مهدهای کودک، دبستانها، پیشدبستانها، اولیا و همه علاقهمندان توصیه میشود.
کتاب «ادبیات کودکان و نوجوانان» در 220 صفحه و بهقیمت 3 هزار تومان بهچاپ رسیده است.
پیشگفتار............................................................................................................. 12
فصل 1: مبانی ادبیات کودک و نوجوان........................................................................ 56-15
بخش اول: تعریف ادبیات.......................................................................................... 17
- مقایسه ادبیات کودکان با ادبیات عامیانه.................................................................. 19
بخش دوم: تاریخچه ادبیات کودکان............................................................................ 23
بخش سوم: اهداف ادبیات کودکان............................................................................. 35
الف) هدف کلی ادبیات............................................................................................ 35
ب) هدف ادبیات کودکان........................................................................................... 35
· اهداف اصلی..................................................................................................... 36
- انواع آثار ادبی کودکان.......................................................................................... 38
الف) آثار منظوم..................................................................................................... 39
ب) آثار منثور........................................................................................................ 39
ج) آثار مصور......................................................................................................... 40
بخش چهارم: لزوم شناخت کودک و روشهای ارتباط با او.............................................. 41
- روشهای ارتباط با کودکان..................................................................................... 45
- مشکلات و موانع................................................................................................. 46
بخش پنجم: ویژگیها و کیفیت آثار ویژه کودکان........................................................... 49
الف) ویژگیهای کیفی........................................................................................... 49
ب) ویژگیهای کمی.............................................................................................. 50
· زبان................................................................................................................. 50
· مفهوم.............................................................................................................. 53
· موضوع............................................................................................................. 53
تمرین.................................................................................................................. 56
فصل 2: ادبیات عامیانه........................................................................................... 93-57
بخش اول: درآمد.................................................................................................... 57
- قصههای قدیمی................................................................................................. 61
- قصههای توأم با تکرار........................................................................................... 62
- قصههای منظوم.................................................................................................. 63
· متل........................................................................................................... 65
· مهملسرایی............................................................................................... 67
· چیستان..................................................................................................... 69
بخش دوم: انواع افسانهها...................................................................................... 73
- افسانههای جادویی............................................................................................. 74
- افسانههای حماسی........................................................................................... 75
- افسانههای عشقی............................................................................................ 75
* فصول مشترک افسانههای ملل............................................................................. 76
بخش سوم: سادهنویسی متون............................................................................... 77
- بازنویسی یک قصه.............................................................................................. 78
- یک نمونه خوب (داستان سیاوش).......................................................................... 80
- حکایتی از قابوسنامه.......................................................................................... 80
- بازآفرینی آثار قدیمی............................................................................................ 84
- بازآفرینی داستان آرش......................................................................................... 85
بخش چهارم: اصول نثر خاص کودکان......................................................................... 89
تمرین.................................................................................................................. 93
فصل 3: قصه و قصهگویی......................................................................................... 138-94
بخش اول: ارزش و اهمیت قصه................................................................................ 97
· ارزش تربیتی............................................................................................... 98
· اهمیت آموزشی.......................................................................................... 102
* انواع قصههای کودکان و نوجوانان........................................................................... 103
- ازنظر زمان......................................................................................................... 103
- ازنظر محتوا و پیام................................................................................................ 103
- ازنظر موضوع...................................................................................................... 103
- ازنظر سبک........................................................................................................ 104
بخش دوم: هنر قصهگویی....................................................................................... 105
- فواید قصهگویی................................................................................................... 106
- اساس و پایههای قصهگویی.................................................................................. 107
· مقدمات قصهگویی........................................................................................ 108
· معیارهای انتخاب قصه................................................................................... 109
* نقد و بررسی قصه.............................................................................................. 112
* مناسب بودن یک قصه......................................................................................... 115
· ویژگیهای قصهگو 117
· شرایط قصهگویی 118
· روشهای مختلف قصهگویی............................................................................ 120
بخش سوم: واژهشناسی قصه................................................................................. 129
- فرق داستان کوتاه با رمان..................................................................................... 131
- فرق داستان با افسانه و حکایت............................................................................. 132
- عناصر قصههای ایرانی.......................................................................................... 132
فصل 4: شعر کودک................................................................................................ 170-139
بخش اول: تعریف نظام و شعر.................................................................................. 141
- شعر کودک......................................................................................................... 142
- سابقه شعر کودک............................................................................................... 143
* شعر معاصر کودکان و نوجوانان............................................................................... 145
- شعر آموزشی.................................................................................................... 146
- شعر ناب کودکان................................................................................................. 148
* وزن شعر کودک.................................................................................................. 150
- قافیه در شعر کودک............................................................................................. 154
- اهمیت قافیه...................................................................................................... 155
بخش دوم: ایجاد احساس و خیال در شعر کودک.......................................................... 157
- ارتباط شعر با موسیقی........................................................................................ 158
* مضامین و مفاهیم شعر کودک............................................................................... 159
بخش سوم: ملاکهای ارزشیابی شعر...................................................................... 165
- فایدههای شعر کودکان......................................................................................... 166
- ایجاد علاقه کودکان به شعر................................................................................... 167
- نحوه صحیح خواندن شعر برای کودکان..................................................................... 169
- صنایع بدیعی در شعر کودک................................................................................... 170
- تمرین............................................................................................................... 171
فصل 5: نمایش خلاق............................................................................................. 171
بخش اول: تعریف نمایش خلاق................................................................................ 173
- ارتباط نمایش خلاق با نمایش در اماتیک.................................................................. 176
- ارزشهای بازی در اماتیک..................................................................................... 177
بخش دوم: آمادهسازی کودکان برای نمایش خلاق........................................................ 179
- اجرای نمایش خلاق............................................................................................. 181
بخش سوم: کاربردهای آموزشی نمایش خلاق........................................................... 185
سخن پایانی........................................................................................................ 188
تمرین.................................................................................................................. 192
فصل 6: داستان و داستاننویسی............................................................................. 209-193
- درآمد................................................................................................................ 194
- چگونه داستان بنویسیم؟...................................................................................... 194
- مراحل و عناصر داستان......................................................................................... 195
* شخصیتپردازی.................................................................................................. 201
نامنامه................................................................................................................ 211
فهرست منابع....................................................................................................... 215
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
ادبیات
|