مديريت رفتار گروهي
نویسنده:
علي نصر اصفهاني
مترجم:
سال نشر:
1387
صفحه:
120
نوبت چاپ:
4

در سازمان هاي امروزي، قسمت اعظم كار به طور مستقيم يا غير مستقيم توسط گروههاي مختلف انجام مي شود. مطالعاتي كه در روانشناسي اجتماعي در زمينه چگونگي تشكيل، پويايي و بهبود گروههاي مختلف به عمل آمده، مؤيد آن است كه ارزشها و هنجارهاي گروه ممكن است در رفتار اعضاي آن تأثير به سزايي داشته باشد. از اينرو است كه برخي از صاحبنظران مديريت معتقدند كه براي بهبود كارايي و اثر بخشي سازمان لازم است ساختار سازمان به گونه اي طراحي گردد كه در آن روابط فردي به حداقل تقليل يافته و به جاي آن روابط بين اعضاء در قالب گروههاي كار برقرار شود. در سازمان هر قدر همبستگي و هماهنگي گروههاي كاري بيشتر باشد كارآيي سازمان هم بيشتر خواهد بود. در اكثر سازمان ها بخش زيادي از فعاليت مديران صرف مشاركت در نشست هاي گروهي مي شود، شواهد نشان مي دهد كه امروزه مديران تمايل به افزايش استفاده از تصميم گيري گروهي دارند.

اين مجموعه به سه بخش تقسيم شده است. بخش اول به بيان كلياتي در مورد گروه و ساير مفاهيم مشابه در ارتباط با گروه پرداخته است. در بخش دوم مهارت هاي بين فردي براي اداره گروه مورد بحث قرار گرفته و بخش سوم اين مجموعه به تصميم گيري گروهي و ايجاد خلاقيت در گروه مي پردازد.

كتاب «مديريت رفتار گروهي» در 120 صفحه و به قيمت 1700 تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.

مقدمه

بخش اول: مفاهيم بنيادي گروه

فصل اول: گروه

تعريف گروه....................................................................................................... 9

فرق تيم و گروه.................................................................................................. 10

مفاهيم مرتبط با گروه......................................................................................... 11

انواع گروهها..................................................................................................... 14

مراحل تكامل گروه.............................................................................................. 15

فصل دوم: گروه غيررسمي

علل تشكيل گروههاي غيررسمي......................................................................... 19

مطلوب بودن يا نبودن گروههاي غير رسمي............................................................ 21

فصل سوم: گروه موثر

تاثير گروه بر اثر بخشي فرد و سازمان.................................................................... 23

گروه موثر ........................................................................................................ 20

مدلي از معيارهاي اثر بخشي گروه....................................................................... 24

رهنمودهايي براي ايجاد يك گروه موثر.................................................................... 26

تركيب گروه....................................................................................................... 27

اندازه گروه........................................................................................................ 30

اتلاف وقت اجتماعي........................................................................................... 31

انسجام گروه.................................................................................................... 33

نقشهاي افراد در گروه......................................................................................... 34

مدل تاثير حضور ديگران بر عملكرد فرد.................................................................... 36

بخش دوم: مهارتهاي بين فردي براي اداره گروه

فصل چهارم: ارتباطات

تعريف ارتباطات................................................................................................. 41

طرح دقت......................................................................................................... 42

فرآيند متقاعد كردن ديگران................................................................................... 44

خصوصيات فرستنده پيام..................................................................................... 45

چگونگي ارائه پيام............................................................................................. 46

خصوصيات گيرنده پيام........................................................................................ 50

ايجاد اعتماد در روابط بين فردي............................................................................. 50

چگونگي ايجاد اعتماد......................................................................................... 51

فصل پنجم: مديريت تعارض

تعريف تعارض.................................................................................................... 53

نگرشهاي مختلف نسبت به تعارض....................................................................... 53

تعارض كاركردي و غيركاركردي............................................................................... 54

سطح مطلوب تعارض.......................................................................................... 55

شرايطي كه نياز به ايجاد تعارض دارد..................................................................... 57

چگونگي ايجاد تعارض......................................................................................... 58

چگونگي كاهش تعارض...................................................................................... 58

سبكهاي مديريت تعارض..................................................................................... 58

فصل ششم: انتقاد و انتقاد سازنده در سازمان

انتقاد سازنده و مخرب........................................................................................ 64

پيشنياز انتقاد از ديگران...................................................................................... 65

بايدها و نبايدها انتقاد از ديگران............................................................................ 66

اقدامات لازم بعد از دريافت انتقاد........................................................................... 69

توان پوزش و عذرخواهي..................................................................................... 70

بخش سوم: تصميم گيري گروهي و برقرار جلسات در سازمان

فصل هفتم: تصميم گيري

تعريف تصميم گيري............................................................................................ 73

فرآيند تصميم گيري............................................................................................ 74

اقدامات لازم قبل از حل مساله ............................................................................ 76

تصميمهاي برنامه ريزي شده و نشده..................................................................... 77

مدل كلي تصميم گيري....................................................................................... 78

تصميم گيري گروهي.......................................................................................... 80

مزايا و معايب تصميم گيري گروهي........................................................................ 80

مواقع استفاده از تصميم گيري گروهي................................................................... 81

تغيير ميزان خطرپذيري در گروه.............................................................................. 83

انواع تصميم گيري گروهي................................................................................... 84

تعريف مشورت.................................................................................................. 86

فوايد مشورت................................................................................................... 86

مهارتهاي نياز جهت مشورت موثر......................................................................... 87

فصل هشتم: برقراري جلسات موثر در سازمان

تعريف جلسه.................................................................................................... 90

اركان يك جلسه................................................................................................ 90

وظايف رئيس جلسه قبل از برگزاري جلسه............................................................. 91

وظائف منشي جلسه قبل از برگزاري جلسه........................................................... 94

وظايف اعضاء جلسه قبل از برگزاري جلسه............................................................. 94

وظايف رئيس جلسه در طول برگزاري جلسه........................................................... 95

وظايف منشي جلسه در خلال جلسه................................................................... 97

وظايف اعضاء در حين جلسه................................................................................ 97

وظايف منشي بعد از برگزاري جلسه..................................................................... 97

وظايف اعضاء جلسه بعد از برگزاري جلسه.............................................................. 98

بحث و گفتگو.................................................................................................... 98

رهنمودهايي براي ايجاد بحث و گفتگوي موثر.......................................................... 99

دامهاي بحث و گفتگو.......................................................................................... 100

فصل نهم: همرنگي گروهي وتصميم گيري گروهي

تعريف همرنگي گروهي....................................................................................... 102

دلايل فرد با هنجارهاي گروهي............................................................................. 103

انواع همرنگي................................................................................................... 105

مزايا و معايب همرنگي با گروه.............................................................................. 107

همرنگي در تصميم گيري گروهي.......................................................................... 108

نظر اسلام در مورد همرنگي................................................................................ 112

فصل دهم: خلاقيت و نوآوري

تعريف خلاقيت و نوآوري....................................................................................... 113

ويژگيهاي افراد خلاق........................................................................................... 114

محركهاي خلاقيت نوآوري در سازمان..................................................................... 115

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved