بازار ايراني تجربه اي در مستندسازي بازارهاي ايران
نویسنده:
جهاددانشگاهي پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
287
نوبت چاپ:
1

بازار يكي از مهمترين بخش هاي تشكيل دهنده ساختار شهر ايراني در شهرهاي فرهنگي و تاريخي است. موقعيت ايران در منطقه اي كه محل ارتباط شرق و غرب بوده و تبادل كالاهاي توليدي اين دو پهنه جهاني در آن به وقوع مي پيوسته، شرايط ممتازي براي تجاوز و بازرگانان فراهم نموده تا در يك بازه زماني حدود دو هزار ساله همواره در سرزمين ما نسبت به تبادل كالا مبادرت نمايند و به همين سبب بازار ايراني علاوه بر نقش اقتصادي، واجد اهميت تبادلات فرهنگي ميان ملل شرق و غرب نيز بوده است. بازارها در شهرهاي فرهنگي و تاريخي، علاوه بر تأثير گذاري بر ساختار كلي شهر و شكل گيري محلات، به عنوان يكي از مهمترين عرصه هاي بروز تعاملات رايج در حيات مدني محسوب مي شده است.

در بخش اول كتاب حاضر با عنوان شناخت عمومي بازار در ايران، بسياري از منابع و كتب موجود در زمينه ي بازار ايراني بررسي و مرور گرديد. در اين بخش بازار به عنوان عنصر اصلي استخوانبندي شهر، از جنبه هاي كالبدي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي در انواع گوناگون آن به صورت خلاصه بررسي شده است.

بخش دوم شامل ده فصل مي باشد و هر فصل به يك بازار اختصاص يافته است. در هر فصل سعي شده است با استفاده از متون، عكس ها، تصاوير، كروكي ها و مستندات در دسترس، خصوصيات بازار هر شهر در ارتباط با ساختار اصلي آن ارايه شود.

نقشه هاي ساختاري ارايه شده در اين قسمت، حاصل برداشت هاي گروه تحقيق از اطلاعات گردآوري شده مي باشد كه پس از مقايسه با نقشه هاي قبلي و مشورت با اساتيد و صاحب نظران، تهيه و ترسيم شده است.

كتاب «تجربه اي در مستندسازي بازارهاي ايراني» در 287 صفحه و به قيمت 300 هزار ريال در اختيار دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران قرار دارد.

 

عنوان................................................................................................................صفحه

شناخت عمومي بازار ايران:........................................................................................ 11

بازار تبريز............................................................................................................ 42

بازار زنجان.......................................................................................................... 72

بازار اصفهان........................................................................................................ 90

بازار كرمان.......................................................................................................... 130

بازار سمنان........................................................................................................ 156

بازار بوشهر......................................................................................................... 178

بازار رشت........................................................................................................... 202

بازار لار............................................................................................................... 222

بازار سنندج......................................................................................................... 244

بازار زواره........................................................................................................... 262

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved