مديريت گردشگري پايدار ميراثي براي آينده
نویسنده:
دكتر ديويد. ال. اجل
مترجم:
دكتر حميدرضا جعفري - مهندس عليرضا موسايي - مهندس حسن هويدي
سال نشر:
1388
صفحه:
190
نوبت چاپ:
1

عرصه گردشگري در قرن بيست و يكم، حاوي چالش هاي ژرف و عميق براي همه كساني است كه دست اندر كار صنعت گردشگري هستند. مشتريان و متقاضيان گردشگري در هزاره جديد، براي توليدات گردشگري خود، دائماً خواستار كيفيت بهترند. آنها مكان هاي متفاوت جديد، تنوع بيشتر و انعطاف پذيري بالاتري را در سفرهايشان مي جويند. گردشگران، به طور فراينده اي به محيط زيست پاك، طبيعت گردي، اكوتوريسم يا گردش بوم شناسي، فعاليت هاي پر هيجان و ماجراجويانه و برنامه هاي بيش از پيش فرهنگي، ميراثي، تاريخي، هنري و روستايي، علاقه نشان مي دهند.

اين كتاب به معضلاتي نظير اثرات نامطلوب به محيط زيست و فرو افت فرهنگي پرداخته و پاسخ هاي معقولي را مطرح مي كند كه موجب فدا شدن و تضعيف رشد مثبت اقتصادي نمي شوند. با تشريح منافع در كنار معضلات، نويسنده به شكل صريح بيان مي دارد كه براي پايدار نمودن آنكه فهرست هايي از نمونه هاي مطالعاتي، تحقيقاتي و مطالب تكميلي، ايده ها و توصيه هاي عملي را ارائه داده است.

اين كتاب به بسياري از مسائل عمده گردشگري پايدار، اشاره داشته و چندين نمونه مطالعاتي مربوط به علائق گذشته، حال و آينده در گردشگري پايدار را فراهم كرده است و هدف آن، تعيين يك سري دستور عمل هاي پيشرفته، براي رشد گردشگري است كه در آنها، حفاظت از محيط زيست طبيعي و دست ساخت و حفظ ارزشها و باورهاي جامعه بومي، لحاظ شده باشد. اين كتاب بر برنامه ريزي راهبردي، بعنوان ابزار اصلي مديريت، جهت دستيابي به هدف پايداري گردشگري، در جهاني سرشار از تغييرات، تأكيد دارد و راهنمايي مفيد براي توسعه گران، طراحان عملياتي، آموزش دهندگان، برنامه ريزان، سياستگذاران، سياستمداران، فعالان، مديران، كارآفرينان، سرمايه گذران، پيام رسانان، دانشجويان و شهروندان علاقمند به توليدات با كيفيت گردشگري است. اين كتاب همچنين به آينده مي نگردد و درونمايي را مي بيند كه در آن گردشگري پايدار و سازنده، هدف مهم هزاره جديد است.

كتاب «مديريت گردشگري پايدار ميراثي براي آينده» در 176 صفحه و به قيمت 2500 تومان به چاپ رسيده است.

 

مقدمه......................................................................................................... 9

ياداشت مترجمان...................................................................................... 13

تقدیر و تشکر............................................................................................... 14

 

فصل 1-  گردشگری امروز و فردا

مقدمه........................................................................................................... 15

دنیای گردشگری........................................................................................... 21

ترسیم یک برنامه آموزشي دوره‌ای برای گردشگری پایدار...................................... 23

نگاهی گذرا به فصول کتاب............................................................................. 28

 

فصل 2-  یک رویکرد حکیمانه به گردشگری پایدار

گردشگری پایدار بر آیندة ما حکمفرما خواهد بود.................................................. 31

آنچه را که در گردشگری پایدار جستجو می‌كنيم. 35

پایدار كردن توليدات گردشگری......................................................................... 37

بهترین دستورعمل­ها برای هدایت گردشگری در آینده........................................... 40

 

نمونة مطالعاتی: اکوادور- دنیای شگفت انگیز جزایر گالاپاگوس در اکوادور، شکل ایده‌آلی برای گفتگو در مورد گردشگری پایدار است که مستعد و آماده شده است............................................................................. 45

 

فصل 3-  آیا گردشگری پایدار، از نظر اقتصادی کارآمد است؟

اندیشیدن بر اساس گردشگری پایدار................................................................ 51

جنبة اقتصادی رشد جامعه از طریق گردشگری.................................................... 54

طراحی راهبردی برای گردشگری پایدار.............................................................. 57

بازاریابی توليد گردشگری پایدار....................................................................... 59

نمونة مطالعاتی: میسوری، جایگاه سدار بزرگ، مظهرگردشگری پایدار..................... 65

 

فصل 4-  گردشگری بر پایة طبیعت: طبيعت را دستكاري نكنيد

تاکنون گردشگری در طبیعت، به این اندازه مطلوب نبوده است. ............................. 71

بلی، گردشگری بر محدوده‌های طبیعی اثر می‌گذارد. .......................................... 77

حفاظت از محیط زیست از طریق توسعة گردشگری............................................. 80

نام این شگرد، کیفیت است........................................................................... 83

 

فصل 5- ميراث ما چيست؟

گردشگری میراثی: در آغاز راه. 89

گردشگری میراثی: امروز و فردا........................................................................ 93

تعریف‌ها مناسب هستند............................................................................... 94

مدل‌سازی گردشگری میراثی.......................................................................... 96

نمونة مطالعاتی: به دنبال لینکلن - واندالیا، ایلی نویز، ایجاد پارک جدید لینکلن......... 100

 

فصل 6-  گردشگری از نظر فرهنگی دارای اهمیت است

گردشگری فرهنگی چیست؟........................................................................... 105

مشکلات ما در زمينة فرهنگ چیست؟.............................................................. 108

اجتناب از خطرات و مشکلات........................................................................... 111

اولویتهای کار چیست؟................................................................................... 114

 

فصل 7-  گردشگری در مناطق روستایی

محصولات با ارزش گردشگری.. 119

پویایی صنعت گردشگری................................................................................ 123

مشارکت جامعه، موجب گردشگری موفق می‌شود............................................. 124

 

فصل 8-  راهبردهای گردشگری پایدار

توسعة گردشگری ‌باید راهبردی داشته باشد. .................................................... 129

راهبردهای مشابه برای مناطق روستایی.......................................................... 131

دستور عمل‌های قابل اجرا برای گردشگری پایدار................................................. 134

بهترین دستورعمل‌ها برای گردشگری پایدار 136

 

فصل 9-  مدیریت گردشگری پایدار

یک جابه‌جایی در الگو.................................................................................... 141

شناخت و طرح راهبردي................................................................................. 144

نگذارید شلوغ شود. 148

ادامه كار با مديريت مؤثر است......................................................................... 150

 

فصل 10-  مطالبی بیشتر در مورد آینده

سرمایه‌گذاری، ارزیابی، برنامه‌ریزی، توسعه، بازاریابی و مدیریت.. 153

یک ابتکار جهانی در گردشگری پایدار كه شايد تنها راه چاره باشد. 157

تحقیق و آموزش -  مسیر ما به سوی آینده. 161

 

گردشگری پایدار از راه رسیده و سرزنده و شاداب است ....................................... 165

ملاحظات..................................................................................................... 169

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved