عرصه گردشگري در قرن بيست و يكم، حاوي چالش هاي ژرف و عميق براي همه كساني است كه دست اندر كار صنعت گردشگري هستند. مشتريان و متقاضيان گردشگري در هزاره جديد، براي توليدات گردشگري خود، دائماً خواستار كيفيت بهترند. آنها مكان هاي متفاوت جديد، تنوع بيشتر و انعطاف پذيري بالاتري را در سفرهايشان مي جويند. گردشگران، به طور فراينده اي به محيط زيست پاك، طبيعت گردي، اكوتوريسم يا گردش بوم شناسي، فعاليت هاي پر هيجان و ماجراجويانه و برنامه هاي بيش از پيش فرهنگي، ميراثي، تاريخي، هنري و روستايي، علاقه نشان مي دهند.
اين كتاب به معضلاتي نظير اثرات نامطلوب به محيط زيست و فرو افت فرهنگي پرداخته و پاسخ هاي معقولي را مطرح مي كند كه موجب فدا شدن و تضعيف رشد مثبت اقتصادي نمي شوند. با تشريح منافع در كنار معضلات، نويسنده به شكل صريح بيان مي دارد كه براي پايدار نمودن آنكه فهرست هايي از نمونه هاي مطالعاتي، تحقيقاتي و مطالب تكميلي، ايده ها و توصيه هاي عملي را ارائه داده است.
اين كتاب به بسياري از مسائل عمده گردشگري پايدار، اشاره داشته و چندين نمونه مطالعاتي مربوط به علائق گذشته، حال و آينده در گردشگري پايدار را فراهم كرده است و هدف آن، تعيين يك سري دستور عمل هاي پيشرفته، براي رشد گردشگري است كه در آنها، حفاظت از محيط زيست طبيعي و دست ساخت و حفظ ارزشها و باورهاي جامعه بومي، لحاظ شده باشد. اين كتاب بر برنامه ريزي راهبردي، بعنوان ابزار اصلي مديريت، جهت دستيابي به هدف پايداري گردشگري، در جهاني سرشار از تغييرات، تأكيد دارد و راهنمايي مفيد براي توسعه گران، طراحان عملياتي، آموزش دهندگان، برنامه ريزان، سياستگذاران، سياستمداران، فعالان، مديران، كارآفرينان، سرمايه گذران، پيام رسانان، دانشجويان و شهروندان علاقمند به توليدات با كيفيت گردشگري است. اين كتاب همچنين به آينده مي نگردد و درونمايي را مي بيند كه در آن گردشگري پايدار و سازنده، هدف مهم هزاره جديد است.
كتاب «مديريت گردشگري پايدار ميراثي براي آينده» در 176 صفحه و به قيمت 2500 تومان به چاپ رسيده است.
مقدمه......................................................................................................... 9
ياداشت مترجمان...................................................................................... 13
تقدیر و تشکر............................................................................................... 14
فصل 1- گردشگری امروز و فردا
ترسیم یک برنامه آموزشي دورهای برای گردشگری پایدار......................................
نگاهی گذرا به فصول کتاب.............................................................................
فصل 2- یک رویکرد حکیمانه به گردشگری پایدار
گردشگری پایدار بر آیندة ما حکمفرما خواهد بود..................................................
آنچه را که در گردشگری پایدار جستجو میكنيم
پایدار كردن توليدات گردشگری.........................................................................
بهترین دستورعملها برای هدایت گردشگری در آینده........................................... 40
نمونة مطالعاتی: اکوادور- دنیای شگفت انگیز جزایر گالاپاگوس در اکوادور، شکل ایدهآلی برای گفتگو در مورد گردشگری پایدار است که مستعد و آماده شده است............................................................................. 45
فصل 3- آیا گردشگری پایدار، از نظر اقتصادی کارآمد است؟
اندیشیدن بر اساس گردشگری پایدار................................................................
جنبة اقتصادی رشد جامعه از طریق گردشگری....................................................
طراحی راهبردی برای گردشگری پایدار..............................................................
بازاریابی توليد گردشگری پایدار....................................................................... 59
نمونة مطالعاتی: میسوری، جایگاه سدار بزرگ، مظهرگردشگری پایدار.....................
فصل 4- گردشگری بر پایة طبیعت
تاکنون گردشگری در طبیعت، به این اندازه مطلوب نبوده است. ............................. 71
بلی، گردشگری بر محدودههای طبیعی اثر میگذارد. .......................................... 77
حفاظت از محیط زیست از طریق توسعة گردشگری.............................................
نام این شگرد، کیفیت است...........................................................................
فصل 5- ميراث ما چيست؟
گردشگری میراثی: امروز و فردا........................................................................
تعریفها مناسب هستند...............................................................................
مدلسازی گردشگری میراثی..........................................................................
نمونة مطالعاتی: به دنبال لینکلن - واندالیا، ایلی نویز، ایجاد پارک جدید لینکلن.........
فصل 6- گردشگری از نظر فرهنگی دارای اهمیت است
گردشگری فرهنگی چیست؟...........................................................................
مشکلات ما در زمينة فرهنگ چیست؟..............................................................
اجتناب از خطرات و مشکلات...........................................................................
فصل 7- گردشگری در مناطق روستایی
پویایی صنعت گردشگری................................................................................
مشارکت جامعه، موجب گردشگری موفق میشود.............................................
فصل 8- راهبردهای گردشگری پایدار
توسعة گردشگری باید راهبردی داشته باشد. .................................................... 129
راهبردهای مشابه برای مناطق روستایی..........................................................
دستور عملهای قابل اجرا برای گردشگری پایدار.................................................
بهترین دستورعملها برای گردشگری پایدار
فصل 9- مدیریت گردشگری پایدار
شناخت و طرح راهبردي.................................................................................
ادامه كار با مديريت مؤثر است.........................................................................
فصل 10- مطالبی بیشتر در مورد آینده
سرمایهگذاری، ارزیابی، برنامهریزی، توسعه، بازاریابی و مدیریت
یک ابتکار جهانی در گردشگری پایدار كه شايد تنها راه چاره باشد.
تحقیق و آموزش - مسیر ما به سوی آینده
گردشگری پایدار از راه رسیده و سرزنده و شاداب است ....................................... 165
ملاحظات..................................................................................................... 169
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|