بايسته هاي فعاليت فرهنگي در دانشگاه
نویسنده:
سيد مهدي دلبري
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
104
نوبت چاپ:
1

موضوع وظيفه و رسالت اصلي مراكز آموزشي از جمله مدرسه و دانشگاه از قديم الايام مورد صحبت و گفتگوي انديشمندان تعليم و تربيت بوده است. هر چه زمان به جلو مي رود، پيچيدگي اين موضوع بيشتر مي شود و تا امروز نيز وفاق كاملي صورت نگرفته، تعريف منطقي، مطلوب و قابل قبول و جامعي ارائه شده است. از اين رو مراكز آموزشي وظيفه توليد علم و دانش، انتقال دانش تخصصي از نسلي به نسل ديگر و همچنين تربيت نيروي متخصص و كارشناسان زبده در رشته هاي مختلف از طريق پرورش تفكر خلاق و بالا بردن قوه ي استدلال و نظم بخشي به شيوه هاي تفكر فرد را به عهده دارد.

كتاب حاضر در 5 فصل به مباحث آشنايي اجمالي با ساختار دانشگاه و ارتباطات سازماني، درآمدي به طراح و برنامه ريزي فعاليت هاي كانون ها و انجمن هاي دانشجويي، مديريت هدفمند، تحول گرا و مشاركت محور دانشجويي، قواعد و خط مشي اجرايي فعاليت هاي فرهنگي دانشجويي در دانشگاه و ارزيابي، گزارش نويسي و مستندسازي برنامه ها مي پردازد.

كتاب «بايسته هاي فعاليت فرهنگي در دانشگاه» در 104 صفحه و به قيمت 1500 تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.

مقدمه.........................................................................................................   9

پيش گفتار................................................................................................... 15

 

فصل اول: آشنایی اجمالی با ساختار دانشگاه و ارتباطات سازمانی

معرفی کوتاه دانشگاه و محیط­های دانشگاهی.................................................... 19

مدیریت فرهنگی و بخش­های تابعه در یک نگاه .................................................... 21

ارتباط سازمانی کانون­های فرهنگی، انجمن­های علمی و سایر تشکل‌های دانشجویی 23

 

فصل‌ دوم: درآمدی به طرح و برنامه­ریزی فعالیت­های کانون­ها و انجمن­ها دانشجویی

مبانی، عناصر و مراحل برنامه ریزی فرهنگی........................................................ 27

فرایند ایده­پردازی و تصمیم­سازی فرهنگی........................................................... 30

شيوه‌ها و الگوهای برنامه­ریزی فرهنگی در حوزه‌ی دانشجویی................................ 31

انواع طرح­های فرهنگی و شیوه‌ي طرح­نویسی .................................................... 33

 

فصل سوم: مدیریت هدفمند، تحول­گرا و مشارکت­­ محور دانشجویی

اصول مدیریت فعالیت­های فرهنگیِ دانشجویی.................................................... 37

هدفمندی و بهبود روش­ها در مدیریت و رهبری تیم­های دانشجویی ......................... 39

رسالت و کارکرد فرهنگی و اداری مسؤولین و دبیران کانون­ها و انجمن­ها................... 40

کارگروه‌ها و نقش مشارکتی ‌آنها در برنامه‌ها ...................................................... 42

 

فصل چهارم: قواعد و خط مشی اجرائی فعالیت­های فرهنگی – دانشجویی در دانشگاه

قواعد اجرائی طرح­ها و برنامه­های فرهنگی ........................................................ 45

سیر اداری فعالیت­های فرهنگی و دانشجویی...................................................... 47

تعریف و عناوین فعالیت­های اجرائی دانشجویی.................................................... 51

نگاه راهبردی به فعالیت­های فرهنگی................................................................. 52

 

فصل پنجم: ارزیابی، گزارش­نویسی و مستند­سازی برنامه­ها

نظارت و ارزیابی در برنامه­های فرهنگی.............................................................. 55

بایگانی، طبقه­بندی و آرشیو فرهنگی ............................................................... 56

گزارش­نویسی و انواع مستندسازی................................................................... 58

 

ضميمه 1- گزيده‌اي از آيين‌نامه‌هاي مورد نياز............................................... 61

ضميمه 2- نمونه فرم‌هاي مورد استفاده كانونها و انجمن‌ها.......................... 69

ضميمه 3- مقاله رويكردي جديد به فعاليت‌هاي فرهنگي كانون‌ها.................. 89

 

منابع و ماخذ (کتاب و مقاله)...................................................................... 101

خلاصه بیوگرافی و سوابق........................................................................ 103

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved