طراحي و اجراي برنامه استراتژيك
نویسنده:
جان م. برايسون - فارنوم ك. آلستون
مترجم:
محمدصالح اولياء آفرين اخوان
سال نشر:
1388
صفحه:
112
نوبت چاپ:
1

برنامه ريزي استراتژيك يكي از موضوعاتي است كه علي رغم قدمت نسبي آن همچنان از اهميت زيادي در حوزه هاي علمي و اجرايي برخوردار است. اين بدين علت است كه اصولاً نياز به برنامه ريزي نمي تواند تحت الشعاع پديده هاي جديد قرار گيرد، بلكه با توجه به پيچيدگي شرايط و ضرورت هر چه بيشتر نگاه جامع و آينده نگر ضرورت بيشتري مي يابد. بنابراين اگر تحولاتي در اين زمينه اتفاق افتاده است بيشتر ناظر به استفاده از تكنيك ها يا مدل هاي جديد بوده است.

اين كتاب يك كتاب كاري است كه موضوعات كليدي در طراحي فرآيند برنامه ريزي استراتژيك و فرآيند اجراي متعاقب آن را معرفي مي كند و به دو بخش تقسيم شده است. در بخش اول كليات فرآيند برنامه ريزي استراتژيك، اجرا و منافع حاصل از استفاده آن را ارائه مي كند. فصل مربوط به مفهوم و فرآيند تغيير استراتژيك شامل پنج كار برگ ارزيابي آمادگي مي باشد. بخش دوم شامل ده مرحله كليدي فرآيند برنامه ريزي استراتژيك با جزئيات بيشتر است. در توضيح هر مرحله هدف و دستاوردهاي مطلوب برنامه ريزي ارائه شده و كار برگ هايي براي كمك به فرآيند معرفي مي شوند. در پايان كتاب نيز فهرستي از ضمائم، واژه نامه، منابع و مأخذ گنجانده شده است.

مطالعه اين كتاب به افراد علاقه مند به كاربرد برنامه ريزي استراتژيك در سازمان ها ، شبكه ها يا جوامع، حاميان، فعالان و پشتيبانان مالي فرآيندهاي برنامه ريزي استراتژيك، تيم هاي برنامه ريزي استراتژيك، مشاوران برنامه ريزي استراتژيك و استادان و دانشجويان برنامه ريزي استراتژيك توصيه مي شود.

كتاب «طراحي و اجراي برنامه استراتژيك» در 112 صفحه و به قيمت 1600 تومان به چاپ رسيده است.

 

مقدمه........................................................................................................... 9

تقدیر و تشکر................................................................................................ 11

درباره مولفان................................................................................................ 12

 

بخش اول: کلیات

مقدمه............................................................................................... 13

زمينه و فرآيند تغييراستراتژيك.................................................................. 17

کاربرگ‌هاي ارزيابي آمادگي............................................................... 27

1  قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهديدها....................................... 27

2  موانع برنامه‌ريزي استراتژيك.................................................. 31

3  هزينه‌هاي قابل انتظار برنامه‌ريزي استراتژيك............................. 32

4  فوايد قابل انتظار برنامه‌ريزي استراتژيك.................................... 33

5  آيا بايد فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك را آغاز كنيم؟....................... 34

 

بخش دوم: طراحي و اجراي برنامه‌ريزي استراتژيك:

ده مرحله كليدي.................................................................................. 35

مرحله 1- شروع و كسب توافق در مورد انجام برنامه‌ريزي استراتژيك.. 37

کاربرگ

6  مشخصات برنامه‌ريزي......................................................... 39

مرحله 2- تعيين الزامات سازماني...................................................... 43

کاربرگ­ها

7  گردآوري ابتدايي الزامات....................................................... 44

8   زمينه‌هاي بحث گروهي در مورد الزامات................................. 45

مرحله 3- شناسايي و درك ذي نفعان؛................................................ 46

تهيه و اصلاح ماموريت و ارزش‌ها.............................................................. 46

کاربرگ­ها

9   شناسايي ذي نفعان......................................................... 49

10  تحليل ذي نفعان خارجي.................................................... 50

11  تحليل ذي نفعان داخلی..................................................... 51

12  مشارکت ذی نفعان........................................................... 52

13  بیانیه ماموریت................................................................. 53

14  بيانيه ارزش ها................................................................. 56

مرحله 4- ارزيابي محيطي به منظور شناخت...................................... 58

نقاط قوت و ضعف‌، فرصت‌ها و تهديدها...................................................... 58

کاربرگ­ها

15  قوت‌هاي داخلي............................................................... 60

16  ضعف های داخلی............................................................ 61

17  فرصت های خارجی.......................................................... 62

18  تهدید های خارجی........................................................... 63

مرحله 5- شناسايي و تنظيم موضوعات استراتژيك............................. 64

کاربرگ­ها

19  شناسايي موضوعات استراتژيك كليدي................................. 66

20  فهرست اصلي موضوعات كليدي.......................................... 68

21  بيانيه موضوعات استراتژيك اصلي........................................ 70

22  موضوعات استراتژيك يا عملياتي.......................................... 72

مرحله 6- تدوين استراتژي‌ها براي پرداختن به موضوعات استراتژيك.... 73

کاربرگ­ها

23  پنج سوال كليدی براي شناسايي استراتژي‌ها........................ 76

24  بيانيه استراتژي................................................................ 78

25  چك ليست معيارهای پيشنهادي براي ارزيابي استراتژي‌ها....... 79

26  چك ليست براي مدل برنامه استراتژيك.................................. 80

مرحله 7- بازنگري و پذيرش برنامه استراتژيك..................................... 81

کاربرگ ها

27  فرآيند بازنگري و پذيرش برنامه............................................. 83

28  ارزیابی برنامه.................................................................. 85

مرحله 8- تهيه يك چشم انداز سازماني موثر براي آينده...................... 86

کاربرگ

29  چشم انداز موفقيت.......................................................... 88

مرحله9- تهيه فرايند اجرايي موثر...................................................... 91

کاربرگ ها

30  برنامه ها، خدمات و پروژه هاي موجود: ارزيابي....................... 93

31  برنامه ها، خدمات و پروژه هاي پيشنهادي برنامه استراتژيك: ارزيابي94

32  اولويت بندي برنامه ها، خدمات و پروژه ها.............................. 95

33  برنامه ريزي عملي............................................................ 96

مرحله 10- بازبيني استراتژي ها و فرايند برنامه ريزي استراتژيك......... 98

کاربرگ ها

34  بهبود استراتژي هاي موجود.............................................. 100

35  بهبود فرآيند برنامه ريزي استراتژيك..................................... 101

 

پیوست­ها

منابع............................................................................................... 103

الف: راهنماي طوفان فکري.............................................................. 104

ب: راهنماي استفاده از كارت سفید.................................................. 105

ج: فهرست ملزومات كارگاه برنامه ريزي استراتژيك................................ 106

د: فهرست راه اندازي اتاق كنفرانس.................................................. 107

واژه نامه ضميمه............................................................................. 109

کتاب شناسی.................................................................................. 111

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved