مکاتب تفسيري جلد دوم
نویسنده:
علی اکبر بابايی
مترجم:
سال نشر:
0
صفحه:
0
نوبت چاپ:
1

طرح مكاتب تفسيري در يك مجموعه سه جلدي ارائه شده و عهده‌دار نقد مكاتب و كتب تفسيري است. جلد اول شامل يك مقدمه، بخش اول و فصل اول از بخش دوم است. فصلهاي دوم، سوم و چهارم بخش دوم نيز در كتاب حاضر بررسي شده است.

در فصل دوم، مکتب تفسيري باطني محض و دلائل آن بررسي و ماهيت باطن قرآن و معيار صحت تفسير باطن آن تبيين و شماري از تفاسير باطني محض (حقائق التفسير, التفسير الصوفي للقرآن عند الصادق, عرائس البيان, تفسير القرآن الکريم منسوب به ابن عربي و مرآ\ الانوار ابوالحسن عاملي) ارزيابي و نقد مي‌شود.

در فصل سوم پس از بيان معناي لغوي اجتهاد و تطورات معناي اصطلاحي آن، تعريف جديدي از مکتب تفسيري اجتهادي ارائه و دلائل مخالفان و موافقان آن بررسي شده و به اقسام مختلف اين مکتب اشاره مي‌شود.

در فصل چهارم، مکتب اجتهادي قرآن به قرآن در قالب سه نظريه بررسي مي‌شود و دو تفسير از تفاسير معروف اين مکتب (الميزان في تفسير القرآن و اضواء البيان) با تفصيل ارزيابي شده و قوت و ضعف روش تفسيري آن دو در زمينه‌هاي: قرائتهاي مختلف آيات, تبيين مفردات, توجه به قواعد ادبي, بهره‌گيري از سياق, فضاي نزول آيات, توجه به خصوصيات گوينده و مخاطب, مشخصات خارجي موضوع آيات, معلومات عقلي, آيات ديگر قرآن و روايات مربوط به آيات, رعايت علم يا علمي بودن مستندات تفسير, توجه به اقسام دلالتها و باطن آيات بيان شده است.

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی فلسفه

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved