شناسايی نقاط با ارزش شهری
نویسنده:
دكتر محمد رحيم رهنما غلامرضا عباس زاده - مصطفي امير فخريان - حسين آقاجاني - محمدحسن آبرزاده ابراهيم - مهدي براتي
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
139
نوبت چاپ:
1

شهر مظهر تكامل تمدن بشري است كه نتيجه تبديل ارزش ها يا باورهاي داراي اعتبار هنجاري معنوي و غيرملموس به مادي و ملموس و هويت يافته مي باشد.

بنابراين، شهر به عنوان يك كل و ارزش هاي عيني آن در قالب نقاط، پديده ها يا آثار ميراثي – تاريخي داراي ارزش بين نسلي بوده و بستر قدرتمندي براي توسعه پايدار به ويژه در عصر جهاني شدن و مادي زدايي اقتصاد و غلبه اقتصاد فرهنگي مي باشند. در نتيجه ، شناسايي و حفاظت اين دارايي ها به دليل نگراني هاي ناشي از تخريب آنها به خاطر اقدامات گسترده مداخله در بافت هاي شهري داراي سابقه تاريخي كه ريشه در تفكر مدرنيستي مبتني بر نفي گذشته دارد، از ضروريات هويت بخشي نه تنها نسل امروز بلكه نسل هاي آينده است.

در راستاي هدف فوق مطالب اين كتاب تا حدي، با طرح مفاهيم نظري مربوط به ارزش ها، طبقه بندي آنها و تشريح تئوري هاي مربوط به ارزش ها و چگونگي تبديل آنها به هويت شهري با ارائه شواهدي از شهريهاي مختلف جهان و در نهايت شناسايي نقاط و پديده هاي ارزشمند شهري در كلان شهر مشهد، توانسته است ضرورت حفاظت و نيازهاي عملي مربوط به اهميت پديده هاي با ارزش شهري را در تكامل تمدن بشري برجسته نمايد. اين كتاب مي تواند منبعي مناسب براي استفاده متخصصان و كارشناسان دستگاه هاي اجرايي شهري و دانشجويان رشته هاي برنامه ريزي شهري، جغرافيا، شهرسازي، معماري شهري، مديريت شهري، جامعه شناسي شهري، محيط زيست شهري و اقتصاد شهري باشد

كتاب « شناسايي نقاط با ارزش شهري» در 140 صفحه و به قيمت 28 هزار ريال به چاپ رسيده است.

 

پيشگفتار ........................................................................................................ 9

1- مفهوم ارزش، انواع و سلسله مراتب ارزش ها....................................................... 13

1-1- مقدمه...................................................................................................... 13

1-2- مفهوم ارزش............................................................................................. 13

1-3- طبقه بندي ارزش ها (تئوري ها)...................................................................... 17

1-4- عوامل كسب ارزش ها................................................................................. 24

1-5- سنجش و محاسبه ارزش ها........................................................................ ...24

1-6- ارزش ها و اخلاقيات.................................................................................... 25

1-7- ارزش هاي فيزيكي – كالبدي (عيني – مادي و ملموس – بصري)................................ 26

1-8- گذار از ارزش ها به هويت............................................................................. 33

1-9- نمونه هاي موردي از ايجاد هويت در جوامع جديد عربستان سعودي............................ 35

1-10- تشريح مطالب نمونه هاي موردي..................................................................... 45

1-11- نتيجه گيري............................................................................................. 48

2-  پيشينه و ارزش انواع ارزش هاي شهري.............................................................. 49

2-1- مقدمه...................................................................................................... 49

2-2- پيشينه نظريه پردازي پيرامون ارزش هاي شهري............................................... 50

2-3- روند حفاظت از اشياي محوطه هاي باستاني، ابنيه و بافت هاي تاريخي ايران

در دوره پهلوي................................................................................................... 53

2-4- روند مرمت بافت تاريخي شهرها از سال 1357 تا 1385....................................... 57

2-5- تعريف ارزش هاي فرهنگي........................................................................... 63

2-6- نتيجه گيري.............................................................................................. 83

 

3- شناسايي ارزش هاي شهري در شهر مشهد............................................................. 89

3-1- مقدمه..................................................................................................... 89

3-2- ضرورت انتخاب شهر مشهد به عنوان نمونه مورد مطالعه......................................... 90

3-3- انتخاب حجم نمونه   روش انجام كار................................................................. 103

3-4- نحوه اولويت بندي نقاط با ارزش براساس محورها از نظر پاسخگويان......................... 105

3-5- مقايسه محورهاي مختلف نقاط با ارزش از نظر پاسخگويان...................................... 115

3-6- اولويت بندي نقاط براساس ميزان اهميت هر كدام از محورها................................. 116

3-7- رابطه بين گروه پاسخگو و اهميت هر كدام از محورها.......................................... 118

3-8- نتيجه گيري.............................................................................................. 123

4- جمع بندي و پيشنهادات.................................................................................... 127

4-1- جمع بندي................................................................................................ 127

4-2- پيشنهادها............................................................................................... 132

منابع.............................................................................................................. 135

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
هنر و معماری معماري و شهرسازی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved