امروزه نوآوري به عنوان ضامن بقا و رشد نه تنها در سازمان هاي تجاري و از بعد موفقيت در رقابت و كسب و كار، بلكه در زمينه توسعه و موفقيت شهرها نيز اهميت بسياري يافته است و در نتيجه واژه هايي مانند خلاقيت و نوآوري در حوزه مديريت شهري نيز در قالب مفاهيم شهر خلاق و شهر نوآور بيان شده اند با توجه به پيوند نزديك ميان توسعه شهرها و توسعه اقتصادي و اجتماعي در سطح ملي، لزوم پيوند هر چه بيشتر مديريت شهري با مسائل اقتصادي و اجتماعي ملي باعث شكل گيري مفاهيمي مانند شهر خلاق در حوزه مديريت شهري گرديده است.
در فصل هاي اول تا ششم اين كتاب مفاهيم مرتبط با نوآوري در سطح سازمان مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرند و ابعاد مختلف آن شناسايي مي شوند. علاوه بر اين به موضوع نوآوري در سطح شهرها نيز در فصل هفتم به عنوان يك فصل مجزا پرداخته شده و مكانيزم هاي توسعه نوآوري و دست يابي به يك شهر خلاق توصيف مي شوند. اما در فصل هشتم سعي گرديده است كه با نگاهي كلان تر به موضوع نوآوري نگريسته شده و يكي از مفاهيم كليدي توسعه يافته در ادبيات نوآوري مورد بررسي قرار گيرد. اهميت موضوع نوآوري در توسعه پايدار باعث شده كه اين مفهوم در سطوحي بالاتر از سطح سازماني مورد بررسي قرار گيرد و نياز به طوري كه سياست گزاري كلان در اين حوزه در دهه هاي اخير به عنوان يك موضوع راهبردي مطرح شده است. مفاهيم مختلفي تحت عنوان نظام ملي نوآوري، نظام منطقه اي نوآوري و نظام بخشي نوآوري همگي بر سطوحي كلان تر از تأثيرگذاري نوآوري تأكيد دارند. گرچه همه اين ديدگاه ها در زمره رويكردهاي سيستمي نوآوري قرار مي گيرند ولي مهم ترين ديدگاهي كه در طول اين سالها به عنوان پايه و اساس نگرش يا رويكرد سيستمي مورد توجه قرار گرفته است، رويكرد نظام ملي نوآوري است.
در حال حاضر نوآوري در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در رشته هاي مديريت تكنولوژي، كارآفريني، مديريت بازرگاني، مديريت اجرايي (MBA) و نظاير آنها در دانشگاه ها و مراكز ْآموزشي كشور تدريس و در سطح ملي و بنگاهي به آن پرداخته مي شود. بدون آنكه اصولاً مرجع مدوني براي دانشجويان و يا علاقه منداني كه به دنبال آموختن نوآوري و نحوه ي برخورد و مديريت بر آن وجود داشته باشد.
لذا اين كتاب كوششي براي جواب دادن به گوشه اي از نياز موجود و تدوين ادبيات و مفاهيم علم مديريت نوآوري است.
كتاب « مديريت نوآوري» در 256 صفحه و به قيمت 5 هزار تومان به چاپ رسيده است.
مقدمه............................................................................................................................................... 13
فصل اول......................................................................................................................................... 19
مقدمه................................................................................................................................................. 21
1-1) مفهوم ايده پردازي......................................................................................................................... 22
1-2) مفهوم خلاقیت............................................................................................................................. 24
1-3) مفهوم کارآفرینی........................................................................................................................... 29
1-4) مفهوم نوآوري............................................................................................................................... 30
1-5) انواع نوآوري................................................................................................................................. 35
مراجع.............................................................................................................................................. 45
فصل دوم.......................................................................................................................................... 47
مفاهیم و رویکردهای مدیریت نوآوری ........................................................................................................ 47
مقدمه................................................................................................................................................. 49
2-1) فرصتها و منابع نوآوري.................................................................................................................. 49
2-2) جريانهاي مختلف مؤثر بر فرآيند نوآوريها......................................................................................... 54
2-3) مدلهاي نوآوري............................................................................................................................ 56
2-4) انواع نگرشها به نوآوري.................................................................................................................. 62
2-5) مفهوم مديريت نوآوري.................................................................................................................... 64
شکل(2-2) نمایش ساده فرایند نوآوری..................................................................................................... 66
2-6) فازها يا مراحل اصلي مديريت نوآوري............................................................................................... 68
2-7) تواناييهاي مديريت نوآوري و دستيابي به مزيت رقابتي......................................................................... 74
2-8) چالشهای مدیریت نوآوری.............................................................................................................. 77
مراجع.............................................................................................................................................. 80
فصل سوم......................................................................................................................................... 81
مقدمه................................................................................................................................................. 83
3-1) اهمیت مدیریت فناوري و نوآوری در مدیریت راهبردی........................................................................... 83
3-2) قابليتهاي سازماني و راهبرد نوآوري.................................................................................................. 85
3-3) انواع فناوري، نوآوري و مزیت رقابتی................................................................................................... 88
3-4) رويکردهاي راهبرد نوآوری............................................................................................................... 94
3-5) مدل راهبرد نوآوري پورتر................................................................................................................ 99
مراجع.............................................................................................................................................. 109
فصل چهارم...................................................................................................................................... 111
مقدمه............................................................................................................................................... 113
4-1) رويکردهاي کسب و همکاري تكنولوژيك.......................................................................................... 114
4-2) روشهاي مبتني بر همکاریها........................................................................................................ 117
4-3) روشهاي مبتني بر ادغام و اکتساب.................................................................................................. 128
4-4) برنامهریزی کسب فناوري............................................................................................................... 135
مراجع.............................................................................................................................................. 140
فصل پنجم......................................................................................................................................... 141
مقدمه............................................................................................................................................... 143
5-1 ) اندازه گیری عملکرد نوآوری.......................................................................................................... 143
5-2 ) ماتریس آنسوف.......................................................................................................................... 144
5-3 ) مدل سبد دارایی فناوري.............................................................................................................. 145
5-4 ) طراحی نقشه قابلیتها................................................................................................................. 147
5-5) ماتریس تصمیم.......................................................................................................................... 150
5-6 ) دستيابي به مزیت های راهبردی از طریق نوآوری............................................................................... 152
5-7) بهينه كاوي................................................................................................................................ 154
5-8 ) ابزارهای مدیریت سبد پروژهها....................................................................................................... 159
5-9) پیشبینی فناوري و آيندهنگاري....................................................................................................... 167
5-10) فنون آینده نگاری...................................................................................................................... 171
مراجع.............................................................................................................................................. 173
فصل ششم........................................................................................................................................ 175
مقدمه............................................................................................................................................... 177
6-1) مفهوم حقوق دارائیهای فکری ، مزايا و معايب آن................................................................................ 178
6-2) تاریخچه حقوق داراییهای فکری در جهان........................................................................................ 179
6-3) تقسیم بندی داراییها.................................................................................................................... 180
6-4) انواع دارائیهای فکری.................................................................................................................. 180
6-5) حفاظت از داراییهای فکری............................................................................................................ 182
6-6) تعاریف و مفاهیم......................................................................................................................... 182
6-7) چرخه داراییهای فکری از ایجاد تا بازار............................................................................................ 192
مراجع.............................................................................................................................................. 193
فصل هفتم.................................................................................................................................... 195
مقدمه............................................................................................................................................... 197
7-1) تغییر در فضای اقتصادی و اجتماعی و شکلگیری مفهوم شهر خلاق......................................................... 198
7-2) مفهوم و ابعاد شهر خلاق............................................................................................................... 206
7-3) رویکردهای توسعه شهر خلاق........................................................................................................ 212
7-4) مشخصهها و محرکهای شهر خلاق در اقتصاد دانشبنیان........................................................................ 215
7-5) جمعبندی................................................................................................................................. 219
مراجع.............................................................................................................................................. 220
فصل هشتم........................................................................................................................................ 221
مقدمه............................................................................................................................................... 223
8-1) مفهوم نظام ملي نوآوري................................................................................................................ 224
8-2) كاركردها و فعاليتهاي نظام ملي نوآوري........................................................................................... 227
8-3) عناصر و اجزاء نظام ملي نوآوري...................................................................................................... 228
8-4) نگاشت نهادي............................................................................................................................. 232
8-5) سیاست نوآوری.......................................................................................................................... 234
8-6) انواع سیاستهای نوآوری.............................................................................................................. 235
8-7) تحليلي بر نظام ملي نوآوري ايران.................................................................................................... 236
مراجع.............................................................................................................................................. 244
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|