درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه
نویسنده:
علی دارابی
مترجم:
سال نشر:
1390
صفحه:
470
نوبت چاپ:
1

مقدمه ناشر/ 5

پیشگفتار/ 7

بهره اول: درآمد بر جامعه شناسی ارتباطات/ 27

بخش اول: نظریه های ارتباطات و روابط بین الملل/ 29

فصل اول: نظری های ارتباطات/ 31

الف) تعریف و چیستی ارتباط و ارتباطات/ 31

ب) انواع ارتباط اجتماعی/ 34

ج) مدل های ارتباط/ 36

د) هدف ارتباط/ 44

ن) مفهوم شناسی و کارکرد ارتباطات/ 46

فصل دوم: نظریه های روابط بین الملل/ 91

الف) تعریف و چیستی روابط بین الملل/ 91

ب) نظریه های روابط بین الملل/ 117

بخش دوم: انقلاب ارتباطات و روابط شمال و جنوب/ 151

فصل دوم: ارزیابی فرآیند شکل گیری عصر ارتباطات/ 155

الف) نقش تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی در شکل گیری عصر ارتباطات/ 155

ب) جایگاه جوامع اطلاعاتی در عصر ارتباطات/ 158

ج) ویژگی های جامعه اطلاعاتی/ 161

فصل دوم: تأثیر انقلاب ارتباطات بر شکاف شمال و جنوب/ 165

الف) ارزیابی شکاف شمال و جنوب مبتنی بر گسترش شبکه مخابرات/ 166

ب) ارزیابی شکاف دیجیتال مبتنی بر دستیابی به اینترنت/ 172

ج) جنوب و تلاش برای کاهش شکاف دیجیتال مبتنی بر دستیابی به اینترنت با شمال/ 181

فهرست منابع/ 183

بهره دوم: درآمدی بر جامعه شناسی فرهنگ/ 185

بخش سوم: نظریه های فرهنگ، ارتباطات و جهانی شدن/ 187

فصل اول: چیستی، ماهیت و نظریه های فرهنگ/ 191

الف) مفهوم و ماهیت فرهنگ/ 191

ب) نظریه های فرهنگ/ 197

فصل دوم: ارتباطات میاان فرهنگی/ 225

الف) نگاهی مفهومی- تاریخی به ارتباطات میان فرهنگی/ 225

ب) ماهیت ارتباطات میان فرهنگی/ 232

ج) انواع ارتباطات فرهنگی) 233

د) ارتباطات میان فرهنگی و روابط بین الملل/ 238

فصل سوم: جهانی شدن فرهنگ و واکنش های فرهنگی/ 241

الف) تعریف جهانی شدن/ 241

ب) واکنش های فرهنگی در برابر جهانی شدن/ 249

فهرست منابع/ 256

بخش چهارم: امپریالیسم فرهنگی و جنگ نرم/ 259

فصل اول: امپریالیسم فرهنگی/ 263

الف) ترمینولوژی مفهوم و ماهیت تاریخی امپریالیسم/ 263

ب) انواع امپریالیسم/ 270

ج) نظریه های مطروحه در حوزه امپریالیسم فرهنگی/ 272

د) مقوله های امپریالیسم فرهنگی/ 279

فصل دوم: جنگ نرم/ 289

الف) تعریف جنگ نرم/ 289

ب) پیشینه تاریخی جنگ نرم/ 291

ج) ویژگی های جنگ نرم/ 292

د) ابزارهای جنگ نرم/ 293

فهرست منابع/ 310

بهره سوم: درامدی بر جامعه شناسی رسانه/ 313

بخش پنجم: دیپلماسی رسانه ای/ 315

فصل اول: ماهیت و چیستی دیپلماسی رسانه ای/ 319

الف) چیستی دیپلماسی/ 319

ب) ماهیت و کارکرد دیپلماسی عمومی/ 322

ج) دیپلماسی رسانه ای/ 329

فصل دوم: دیپلماسی رسانه ای و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران/ 337

الف) دیپلماسی رسانه ای غرب و برنامه هسته ایران/ 342

ب) دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی و بنرامه هسته ای/ 346

ج) آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی در حوزه هسته ای/ 347

د) راهکارهای پیشنهادی برای دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی بطور کلی و در حوزه هسته ای بطور خاص/ 348

فهرست منابع/ 350

بخش ششم: دین و رسانه/ 353

فصل اول: تعریف مفاهیم/ 359

الف) تعریف دین/ 359

ب) رسانه/ 361

ج) رسانه دینی/ 361

د) شاخصه های رسانه دینی در جمهوری اسلامی ایران/ 362

فصل دوم: رویکردهای مطروحه در باب تعامل دین و رسانه در غرب/ 365

الف) رویکرد تضادگرا/ 365

ب) رویکرد ذات گرا یا ابزار انگارانه/ 366

ج) رویکرد نوذات گرائی/ 366

د) رویکرد کارکردگرایی/ 367

و) رویکرد فرهنگ گرا/ 367

ی) رویکرد نمادگرایی/ 368

فصل سوم: رویکردها و دیدیگاه های مطروحه در بابا دین و رسانه در ج.ا.ایران/ 369

الف) دیدگاه انتقادی/ 369

ب) دیدیگاه تبیینی/ 370

ج) دیدیگاه ارشادی/ 371

د) دیدیگاه تعاملی/ 372

فصل چهارم: رسانه ملی و دین در حوزه عمل/ 385

الف) عدم توجه و ضعف در حوزه تئوری و نظریه پردازی در باب تعامل دین و رسانه مصرف کننده بودن نظریه های فربی/ 385

ب) ابهام در ارزش های دینی و اخلاقی و فقدان تعریفی واحد از آنها/ 386

ج) مشکلات و معضلات اداری و اجرایی/ 388

فصل پنجم: انتظارات، ملاحظات و وظایف رسانه ملی در تعامل دین و رسانه/ 389

الف) ملاحظات رسانه ملی در طرح مباحث دینی/ 389

ب) وظایف دست اندرکاران رسانه ملی نسبت به طرح دین در رسانه/ 390

فهرست منابع/ 391

بخش هفتم: رسانه ملی و سواد رسانه ای/ 393

فصل اول: ماهیت و چیستی، تاریخچه و ویژگی های سواد رسانه ای/ 397

الف) ماهیت و چیستی سواد رسانه ای/ 397

ب) تاریخچه سواد رسانه ای/ 398

ج) ویژگی های اصلی سواد رسانه ای/ 400

فصل دوم: اصول سواد رسانه ای/ 403

فصل سوم: آموزش سواد رسانه ای/ 405

الف) فرایندهای شناختی موجود در آموزش سواد رسانه ای/ 405

ب) ضرورت های آموزش سواد رسانه ای/ 405

ج) مراحل کسب سواد رسانه ای/ 406

د) توانایی های مرتبط با سواد رسانه ای/ 408

فصل چهارم: سواد رسانه ای در ایران/ 409

الف) آموزش سواد رسانه ای/ 409

ب) راهکارها و پیشنهادها/ 410

فهرست منابع/ 412

بخش هشتم: تاریخچه و تحول کمی و کیفی رسانه ملی در ایران/ 413

فصل اول: رادیو/ 415

الف) مقدمه ای بر پیدایش رادیو از 1860 میلادی تا 1910 م.

ب) رادی و جنگ جهانی اول/ 417

ج) ایستگاه های فرستنده رادیویی/ 418

د) تأثیر رادیو بر جنگ جهانی دوم و پس از آن/ 419

و) ویژگی های رادیو در مقایسه با دیگر رسانه ها/ 420

ه) تاریخچه ورود و گسترش رادیو در ایران/ 420

فصل دوم: تلویزیون/ 429

الف) تاریخچه تلویزیون/ 429

ب) تلویزیون در ایران/ 432

فصل سوم: صدا و سیما در جمهوری اسلامی ایران/ 445

الف) جایگاه صدا و سیمای در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ 445

ب) ساختار تشکیلاتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران/ 446

ج) دفاتر خارج از کشور و نمایندگی ها/ 447

د) مؤسسات و شرکت های وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران/ 448

فهرست منابع/ 451

فهرست منابع/ 451

الف) فارسی/ 451

انگلیسی/ 467

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved