ناشنوایی (ابعاد آموزشی- روانی و اجتماعی)
نویسنده:
سالار فرامرزی- محمدرضا مرادی- مهران مهبد
مترجم:
سال نشر:
1391
صفحه:
296
نوبت چاپ:
1

این کتاب از جمله کتاب هایی است که به صورت جامع، ناشنوایی را مورد مداخله و بررسی قرار داده است و نیز از موجبات اینکه این کتاب توسط مترجمان ترجمه شده است محورها و موضوعاتی بوده است که سرتاسر کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب دارای 12 فصل می باشد و هر فصل به طور ویژه زمینه ای خاص از ناشنوایی را مطرح و بررسی کرده است. از تفاوت های این کتاب با سایر کتاب های موجود که تاکنون در این زمینه ترجمه و یا تألیف شده اند، این است که اکثر کتاب های موجود عمدتاً بر روی زمینه ی آسیب شناختی ناشنوایی از نظر ابعاد فیزیولوژیک و جسمی و نیز آموزش این افراد پرداخته اند، در حالی که در این کتاب ابعاد و جنبه هایی از ناشنوایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که لایه ی پنهان و ناپیدای تأثیر ناشنوایی را بر شخصیت ویژگی های اجتماعی مورد ملاحظه قرار داده است.

این کتاب نه تنها می تواند برای متخصصین و معلمان و مربیان مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می تواند برای والدین و سایر افراد جامعه نیز مفید باشد از طرفی نیاز به یک منبع درسی با ارزش برای درس روانشناسی تدریس به کودکان ناشنوا در مقطع کارشناسی روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص (کودکان استثنائی) و نیز برای سایر دانشجویان مرتبط در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد، از ضرورت های ترجمه این کتاب بوده است.

کتاب ناشنوایی (ابعاد آموزشی، روانی و اجتماعی) در 394صفحه و تیراژ 1000 نسخه با قیمت 11000 توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسیده است. 

فصل اول: خود در حال ظهور: یک فرآیند همیشگی

رویکردهای روانشناسی/ 17

رویکردهای جامعه شناسی/ 22

رشد شخصیت/ 24

ساخت حس هویت/ 27

رویکردهای ناشنوایی/ 32

جامعه ی ناشنوایان/ 39

ایجاد هویت ناشنوا، یک فرایند همیشگی/ 46

تأثیر محیط مدرسه بر هویت ناشنوا/ 59

عوامل موثر بر خودشناسی/ 61

 

فصل دوم: پویایی خانواده و ناشنوایی

تنوع در ساختارهای خانواده/ 65

تنوع خانواده/ 69

تغییر پذیری اقتصادی و واحد خانواده/ 78

استقلال پروری دز خانواده/ 86

 

فصل سوم: شناخت زبان اجتماعی و ناشنوایی

زبان شناسی: مطالعه طبیعت و ساختار زبان/ 93

حوزه ادبی زبان/ 103

حیطه ادبیات و ناشنوایی/ 114

 

فصل چهارم: قلمرو آموزشی: ارتقای رشد آموزشی، اجتماعی و توسعه

ویژگی مناسب اجتماعی سن مدرسه/ 124

کلاس هایی که رقابت اجتماعی را ارتقاء می بخشد/ 124

مترجمان آموزشی، ایجاد حلقه های ارتباطی/ 138

 

فصل پنجم: رفتارها و تمایلات جنسی ناشنوایان

تعاریف معاصر درباره رفتارهای جنسی/ 145

کسب دانش جنسی: منابع اطلاعاتی/ 150

برنامه های آموزشی مسائل جنسی و سلامت مدارس اقامتی/ 157

طراحی و بنرامه های قابل فهم در مورد آموزش روابط جنسی به دانش آموزان ناشنوا/ 167

 

فصل ششم: رشد اجتماعی و ناشنوایی

نظریه شناختی- اجتماعی/ 173

کارکرد بازی/ 186

گسترش دوستی ها/ 189

 

فصل هفتم: شناخت شخصیت سالم

نظریه های شخصیت سالم/ 195

شخصیت سالم و ناشنوایی/ 204

کاربرد نظریه ها: نگاهی به ناشنوایی و رشد شخصیت سالم/ 209

 

فصل هشتم: ارزیابی روانشناختی افرا ناشنوا

اصول آزمون های روانشناسی/ 218

مرور و مراحل ارزیابی/ 223

ارزیابی نوزاد و کودک/ 230

ارزیابی کودکان و نوجوانان ناشنوا و سخت شنوا در مدرسه/ 240

ارزیابی بزرگسالان/ 252

سنجش بهداشت روانی و جمعیت ناشنوا/ 257

 

فصل نهم: روش های مشاوره و درمان

متخصصی سلامت روان/ 264

مشاوره در محیط مدرسه/ 279

روش ها، نظریه ها و راهبردهای مشاروه/ 280

کاربرد خانواده درمانی برای افراد ناشنوا/ 295

کاربرد تحلیل تبادلی/ 299

 

فصل دهم: بیماری روانی و ناشنوایی

تعریف رفتار ناهنجار/ 305

اختلالات خلقی/ 311

شروع بیماری روانی در بین افراد ناشنوا/ 320

تفسیر نتایج آزمون بررسی وضعیت روانی/ 325

 

فصل یازدهم: ماهیت چند وجهی بد رفتاری: عوامل موثر/ 328

اختلالات تغذیه ای در افراد ناشنوا و کم شنوا/ 339

میزان موفقیت در روش های درمانی/ 348

 

فصل دوازدهم: موسسات بهداشت روانی اجتماعی؛ فراهم کردن خدمات برای افراد ناشنوا

شرح مختصر تاریخی/ 350

موسسات بهداشت روانی جامعه مدار و افراد ناشنوا/ 356

سیستم های ارائه خدمات بهداشت روانی/ 364

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved