این کتاب از جمله کتاب هایی است که به صورت جامع، ناشنوایی را مورد مداخله و بررسی قرار داده است و نیز از موجبات اینکه این کتاب توسط مترجمان ترجمه شده است محورها و موضوعاتی بوده است که سرتاسر کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
این کتاب دارای 12 فصل می باشد و هر فصل به طور ویژه زمینه ای خاص از ناشنوایی را مطرح و بررسی کرده است. از تفاوت های این کتاب با سایر کتاب های موجود که تاکنون در این زمینه ترجمه و یا تألیف شده اند، این است که اکثر کتاب های موجود عمدتاً بر روی زمینه ی آسیب شناختی ناشنوایی از نظر ابعاد فیزیولوژیک و جسمی و نیز آموزش این افراد پرداخته اند، در حالی که در این کتاب ابعاد و جنبه هایی از ناشنوایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که لایه ی پنهان و ناپیدای تأثیر ناشنوایی را بر شخصیت ویژگی های اجتماعی مورد ملاحظه قرار داده است.
این کتاب نه تنها می تواند برای متخصصین و معلمان و مربیان مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می تواند برای والدین و سایر افراد جامعه نیز مفید باشد از طرفی نیاز به یک منبع درسی با ارزش برای درس روانشناسی تدریس به کودکان ناشنوا در مقطع کارشناسی روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص (کودکان استثنائی) و نیز برای سایر دانشجویان مرتبط در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد، از ضرورت های ترجمه این کتاب بوده است.
کتاب ناشنوایی (ابعاد آموزشی، روانی و اجتماعی) در 394صفحه و تیراژ 1000 نسخه با قیمت 11000 توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسیده است.
فصل اول: خود در حال ظهور: یک فرآیند همیشگی
رویکردهای روانشناسی/ 17
رویکردهای جامعه شناسی/ 22
رشد شخصیت/ 24
ساخت حس هویت/ 27
رویکردهای ناشنوایی/ 32
جامعه ی ناشنوایان/ 39
ایجاد هویت ناشنوا، یک فرایند همیشگی/ 46
تأثیر محیط مدرسه بر هویت ناشنوا/ 59
عوامل موثر بر خودشناسی/ 61
فصل دوم: پویایی خانواده و ناشنوایی
تنوع در ساختارهای خانواده/ 65
تنوع خانواده/ 69
تغییر پذیری اقتصادی و واحد خانواده/ 78
استقلال پروری دز خانواده/ 86
فصل سوم: شناخت زبان اجتماعی و ناشنوایی
زبان شناسی: مطالعه طبیعت و ساختار زبان/ 93
حوزه ادبی زبان/ 103
حیطه ادبیات و ناشنوایی/ 114
فصل چهارم: قلمرو آموزشی: ارتقای رشد آموزشی، اجتماعی و توسعه
ویژگی مناسب اجتماعی سن مدرسه/ 124
کلاس هایی که رقابت اجتماعی را ارتقاء می بخشد/ 124
مترجمان آموزشی، ایجاد حلقه های ارتباطی/ 138
فصل پنجم: رفتارها و تمایلات جنسی ناشنوایان
تعاریف معاصر درباره رفتارهای جنسی/ 145
کسب دانش جنسی: منابع اطلاعاتی/ 150
برنامه های آموزشی مسائل جنسی و سلامت مدارس اقامتی/ 157
طراحی و بنرامه های قابل فهم در مورد آموزش روابط جنسی به دانش آموزان ناشنوا/ 167
فصل ششم: رشد اجتماعی و ناشنوایی
نظریه شناختی- اجتماعی/ 173
کارکرد بازی/ 186
گسترش دوستی ها/ 189
فصل هفتم: شناخت شخصیت سالم
نظریه های شخصیت سالم/ 195
شخصیت سالم و ناشنوایی/ 204
کاربرد نظریه ها: نگاهی به ناشنوایی و رشد شخصیت سالم/ 209
فصل هشتم: ارزیابی روانشناختی افرا ناشنوا
اصول آزمون های روانشناسی/ 218
مرور و مراحل ارزیابی/ 223
ارزیابی نوزاد و کودک/ 230
ارزیابی کودکان و نوجوانان ناشنوا و سخت شنوا در مدرسه/ 240
ارزیابی بزرگسالان/ 252
سنجش بهداشت روانی و جمعیت ناشنوا/ 257
فصل نهم: روش های مشاوره و درمان
متخصصی سلامت روان/ 264
مشاوره در محیط مدرسه/ 279
روش ها، نظریه ها و راهبردهای مشاروه/ 280
کاربرد خانواده درمانی برای افراد ناشنوا/ 295
کاربرد تحلیل تبادلی/ 299
فصل دهم: بیماری روانی و ناشنوایی
تعریف رفتار ناهنجار/ 305
اختلالات خلقی/ 311
شروع بیماری روانی در بین افراد ناشنوا/ 320
تفسیر نتایج آزمون بررسی وضعیت روانی/ 325
فصل یازدهم: ماهیت چند وجهی بد رفتاری: عوامل موثر/ 328
اختلالات تغذیه ای در افراد ناشنوا و کم شنوا/ 339
میزان موفقیت در روش های درمانی/ 348
فصل دوازدهم: موسسات بهداشت روانی اجتماعی؛ فراهم کردن خدمات برای افراد ناشنوا
شرح مختصر تاریخی/ 350
موسسات بهداشت روانی جامعه مدار و افراد ناشنوا/ 356
سیستم های ارائه خدمات بهداشت روانی/ 364
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|