در دنیایی که از یک سو با افزایش فزاینده جمعیت و روند رو به رشد تقاضاها و انتظارات جمعیت مزبور و از سوی دیگر باکاهش منابع طبیعی اصلی و زیربناییِ اقتصادی مواجه است، درجهانی که اثرات تغییرات آب و هوایی از بدترین پیشبینیها هم فراتر رفته است، و در نظامی که امنیت اجتماعی به همان اندازه که بر ارتشها اتکا دارد بر منابع انرژی، آب و غذا متکی است، ما باید بیاموزیم که چگونه خود و سازمانهای خود را به درستی مدیریت کنیم به نحوی که روند فعلی تخریب را مهار کرده و با اعمال مدیریت سبز، دنیایی که درآن زندگی میکنیم را روز به روز غنیتر و ایمنتر نماییم.
مدیریت سبز مدیریتی است که داناییها و اندوختههای علمی را با مهارتهای تجربی بیامیزد و به گونهای عمل کند که:قانونمندیهای طبیعت را در بطن سازمان خود از هر دو بعد ساختاری و رفتاری لحاظ کند و عملکرد خود را با قواعد و مقررات محیطی سازگار نماید؛ برای کاهش اثرات منفی فعالیتها و اقدامات سازمان خود از سیستمهای حفاظت محیطی استفاده کند؛درجهت تولید و ارائه کالاها و خدمات سالمتر، پاکتر، بیخطرتر و با کیفیتتر بکوشد؛میزان ضایعات و پسماند کالاها و خدمات خود را به حداقل ممکن کاهش دهد و در جهت تولید پسماند صفر پیش برود؛نتایج کارها و اقداماتش، علاوه بر این که موجب تداوم بقای خود و سازمانش شود، به ادامه فعالیت اکوسیستمهای طبیعی نیز مدد رساند؛ علاوه بر گزارشهای مالی، گزارش مسئولیت اجتماعی و محیطی خود را به طور شفاف و منظم انتشار دهد؛با پیش بینی، تشخیص و پاسخگویی به انتظارات جامعه هدف، ضمن کسب اطلاع از روشهای پیشرفتهای که در سایر سازمانها به کار گرفته میشود، کالاها و خدمات بهتر، سالمتر و بیخطرتر تولید کند و برای سازمان خود درآمدزایی نماید.
قبل از این که قوانین و مقررات او را وادار به کاهش ریسک اقداماتش برای انسانها و سایر موجودات زنده و به طور کلی اکوسیستمها نمایند، خود به این مهم بیندیشد و فعالیتهای زیر مجموعهاش را در جهت ارتقای کیفیت زیستی کارکنان، مشتریان و محیط زیست، هدایت نماید.
این کتاب در هفت فصل با موضوعات : مدیریت سبز چیست؟، استراتژی سبز، طراحی سبز، کارایی اکولوژیکی، کاهش ردپای محیطی، مدیریت پسماند و مسئولیت شهروندان در مدیریت سبز ؛ و نیز به همراه یک پیوست که شامل نمونه هایی از مدیریت سبز در جهان است، سعی در شرح و بسط موضوع مدیریت سبز رادارد.
کتاب مدیریت سبز 158 صفحه دارد و تیراژ آن 1000 نسخه است که با قیمت 5900 تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
1.2. طبیعت به عنوان سرمایهای ارزشمند115
1.7. جایگاه طبیعت در فرهنگ بومی ما30
2.3. سلسله مراتب هرم استراتژی40
3.4. طراحی با رویکرد از گهوراه تا گهواره (C2C)58
3.6. ملاحظات مهم در طراحی سبز63
فصل چهارم: کارایی اکولوژیکی 69
4.6. چگونه میتوان کارایی اکولوژیکی را افزایش داد؟76
5.5. مزایا و محدودیتهای تحلیل ردپای اکولوژیکی90
6.4. روشهای جمع آوری پسماند102
6.5. بازیافت105
6.10. منابع113
فصل هفتم: مسئولیت شهروندان در مدیریت سبز115
7.1. مقدمه117
7.3. ویژگیهای یک شهروند هوشمند و فعال119
7.7. منابع130
پیوست131
منابع153
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|