راهنمای گام به گام درمان شناختی رفتاری فوبی اجتماعی
نویسنده:
مجید محمود علیلو- صمد حمیدی- امیر شیروانی
مترجم:
سال نشر:
1391
صفحه:
135
نوبت چاپ:
1

 

فوبی اجتماعی اختلالی است که معمولاً در سنین نوجوانی و جوانی در محدوده سنی بین 15 تا 25 سالگی دیده می شود. پس می توان انتظار داشت که این اختلال در بین دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان شایع باشد. بررسی ها نشان می دهد که 40 درصد از دانشجویان از فوبی اجتماعی رنج می برند. یکی از مطالعات همه گیرشناسی انجام شده بر روی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران نیز نشان می دهد که بیش از 24 درصد از دانشجویان مبتلا به فوبی اجتماعی می باشند. از طرفی رفتار درمانی شناختی، رویکرد جدیدی در درمان های روانشناختی به شمار می آید. با این همه در مدت کوتاهی، توانسته علاقه زیادی را در متخصصان بالینی، به خود معطوف سازد.

این کتاب برای درمانگرانی تألیف شده است که تجاربی در زمینه درمان بالینی بیماران دارند و هدف آن کمک به این دسته از خوانندگان است تا بتوانند درمان شناختی- رفتاری را در کار بالینی خود آغاز کنند. اگر چه مطالب علمی بسیاری در کارایی این رویکرد وجود دارد، اما کتاب راهنمایی، که بتواند اب توضیحات کافی خود،درمانگران را در کارهای بالینی روزمره یاری رساند، بسیار اندک است. هدف از تدوین این کتاب، فراهم آوردن راهنمای جامع و یکپارچه درباره کاربرد رفتار درمانی- شناختی برای فوبی اجتماعی است.  

 

دیباچه/ 11

پیشگفتار/ 13

 

فصل اول: توصیف فوبی اجتماعی/ 15

سبب شناسی و مدل های تبیینی برای فوبی اجتماعی/ 18

شراطی همبود/ 24

سیر فوبی اجتماعی/ 27

 

فصل دوم: ارزیابی و تشخیص/ 29

مصاحبه بالینی/ 29

راهبردهای ارزیابی شناختی/ 31

ارزیابی عملکرد و مشکلات اجتماعی/ 36

ترس از مورد توجه قرار گرفتن/ 43

 

فصل سوم: درمان گام به گام/ 47

مقدمه/ 47

جلسه اول/ 49

جلسه دوم و سوم/ 59

جلسه چهارم و پنجم/ 73

جلسه ششم و هفتم/ 84

جلسه هشتم/ 95

جلسه نهم/ 101

جلسه دهم/ 115

 

منابع/ 133

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved