طراحان ارتباطات بازاريابي در همه كسب و كارهايي كه نوعي محصول يا خدمت، توليد و عرضه مي كنند بايد با مفهوم، كاربرد، ظرفيت، امتيازات و محدوديتهاي هر يك از ابزارهاي ترويجي، كه تبليغات فقط يكي از آنهاست، دقيقاً آشنا باشند و سهمي در خور براي هر يك از آنها در نظر بگيرند. عناصر تشكيل دهنده آميخته ترويج از يك سو بايد سهمي شايسته در كل ارتباطات بازاريابي شركت يا سازمان داشته باشند و از ديگر سو هماهنگ، هم آواز، و همخوان با يكديگر عمل كنند. اين رويكرد، همان «ارتباطات بازاريابي يكپارچه» است كه در دوران حاضر از جايگاه، اهميت و حساسيت والايي برخوردار شده است.
اين كتاب، تقريباً همه مفاهيم پايه در موضوع ترويج، به ويژه تبليغات و بخش عمده اي از موضوعات و مباحث وابسته به آن را پوشش مي دهد.
فصل اول كتاب، يك تحليل كلي از مفهوم، برخي كاربردها، و سيري در تاريخچه و مراحل تكوين حوزه تبليغات ارائه مي دهد و ذهنيت مناسبي در خواننده براي ورود به مبحث گسترده بازاريابي، و سپس فعاليتهاي ترويجي، و بالاخره تبليغات، فراهم مي سازد.
از آنجا كه فعاليتهاي ترويجي ، از جمله تبليغات، ماهيت ارتباطي دارند، فصل دوم به ترسيم چهره نسبتاً كاملي از فرايند ارتباط، عناصر تشكيل دهنده آن، و كاربرد اين فرايند در حوزه تبليغات و ديگر فعاليت هاي ترويجي، واختصاص يافته است.
با چنين زمينه اي، امكان بررسي آميخته بازاريابي و در پي آن آميخته ترويج پديد مي آيد كه محور اصلي فصل سوم را تشكيل مي دهد. پنج بازيگر اصلي دنياي تبليغات، در همين فصل معرفي شده اند.
طراحي يك برنامه ارتباطي اثربخش، همراه با معرفي و تشريح دو الگوي رايج در زمينه آمادگي خريدار و مباحثي درباره محتوا، ساختار، قالب، و منبع پيام، موضوعات فصل چهارم را تشكيل مي دهند.
روش هاي مختلف تعيين بودجه فعاليت هاي ترويجي وتوصيف ويژگي هاي هر يك از اين فعاليت ها در فصل پنجم و انواع طبقه بندي هاي تبليغات در فصل ششم مطرح شده اند. موضوع اصلي فصل هفتم كتاب، گامهاي اصلي و موازين طراحي و توليد انواع آگهي اثر بخش براي انواع مختلف رسانه هاست.
فصل هاي هشتم و نهم به ترتيب به دفتر تبليغات و مشاغل دنياي تبليغات اختصاص يافته و در فصل دهم نيز نگاهي گذرا به تحولات شگرف در عرصه بازاريابي و تبليغات و چشم انداز آينده آن شده است.
در فصل پاياني كتاب نيز رابطه بين تبليغات، اخلاق و قانون بررسي شده و اشارات كوتاهي به حقوق مخاطبان و مسئوليت هاي دست اندركاران تبليغات شده است.
كتاب «اصول و فنون تبليغات» در 175 صفحه و به قيمت 35 هزار ريال در اختيار شركت كنندگان در دوره هاي آموزشي تخصصي روابط عمومي، فراگيران دوره هاي آموزشي مديران و كاركنان دولت و دست اندركاران فعاليت هاي تبليغاتي، فروش، بازاريابي و دانشجويان رشته علوم ارتباطات اجتماعي قرار دارد.
فصل یکم: نگاهی به مفهوم، و تاریخچه تبلیغات/ 17
مقدمه/ 19
تاریخچه تبلیغات در جهان/ 21
تاریخچه تبلیغات در ایران/ 35
نیاز، خواسته، و تقاضا در دایره تبلیغات/ 37
کالاها و خدمات/ 39
فصل دوم: کاربرد فرایند ارتباط در بازاریابی و تبلیغات/ 41
نگاهی به فرایند ارتباط/ 43
عناصر نهگانه فرایند ارتباط/ 44
کارکرد فرایند ارتباط در تبلیغات/ 46
فصل سوم: آمیخته های بازاریابی و ترویج/ 51
توسعه آمیخته بازاریابی/ 53
آمیخته ترویج/ 55
پنج بازیگر اصلی در عرصه تبلیغات/ 58
هدف های تبلیغات/
فصل چهارم: مراحل طراحی ارتباط موثر در بازاریابی و تبلیغات/ 65
شناسایی مخاطبان هدف/ 67
تعیین هدف های ارتباط/ 67
طراحی پیام/ 73
انتخاب رسانه ها/ 78
جمع آوری پسخوردها/ 80
فصل پنجم: بودجه، ترکیب و طبیعت آمیخته ترویج/ 83
تنظیم بودجه ترویج/ 85
تنظیم و هماهنگ کردن آمیخته ترویج/ 88
طبیعت هر یک از ابزارهای ترویج/ 89
عوامل مؤثر در تنظیم آمیخته ترویج/ 93
فصل ششم: انواع طبقه بندی های تبلیغات/ 99
تبلیغات بالای خطی و پایین خطی/ 101
انواع تبلیغات بر حسب نوع رسانه/ 102
انواع تبلیغات بر حسب پوشش جغرافیایی/ 102
انواع تبلیغات بر حسب هدف/ 102
انواع تبلیغات بر حسب رویکرد به سود/ 102
طبقه بندی عمومی تبلیغات/ 102
فصل هفتم: تولید آگهی، گام های اصلی/ 107
تبلیغات از نگاهی دیگر/ 109
برنامه تبلیغاتی/ 110
مشخصات یک آگهی برجسته و اثربخش/ 126
اصول نگارش آگهی اثربخش چاپی/ 127
شعار تبلیغاتی/ 130
فصل هشتم: سازماندهی برای تبلیغات/ 135
مفهوم و جایگاه دفتر تبلیغاتی/ 137
فرایند انتخاب دفتر تبلیغاتی/ 140
دفاتر تبلیغاتی چگونه، مشتری می یایند/ 143
فصل نهم: شغل ها و مسئولیت ها در دنیای تبلیغات/ 145
پنج مسیر شغلی/ 147
مشاغل مهم تبلیغات/ 147
فصل دهم: چهره در حال دگرگونی ارتباطات بازاریابی/ 155
فراسوی تبلیغاتی سنتی/ 157
ارمغان قرن بیست و یکم/ 160
ارتباطات بازاریابی یکپارچه/ 162
فصل یازدهم: ارتباطات بازاریابی و مسئولیت اجتماعی/ 167
دامی بر سر راه مخاطبان/ 169
تبلیغات، اخلاق و قانون/ 171
کتابنامه/ 175
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|