تکنیک های چاپ در شیمی نساجی
نویسنده:
حسین نجفی کوتئانی
مترجم:
سال نشر:
1392
صفحه:
193
نوبت چاپ:
2

قدمت قدیمی‌ترین تصویر روی استخوان، سنگ و دیوار غارها به ده‌هزار یا پانزده‌هزار سال قبل برمی‌گردد. سومری‌ها 1200 سال قبل میلاد مسیح ایجاد طرح را آغاز کردند و در 600 یا 900 سال پیش از میلاد چاپ استنسیل در ژاپن و چین انجام شد.

انتخاب غلظت‌دهنده در چاپ بستگی بسیار زیادی به انتخاب نوع رنگ مصرفی روی پارچه دارد و معمولاً دارای ویسکوزیته ثابتی نبوده و برای روش‌های چاپ و نوع رنگ ویسکوزیته غلظت‌دهنده‌ها با همدیگر متفاوت می‌باشد. در صنعت چاپ به‌دلیل‌اینکه عملیات به‌صورت موضعه‌ای روی پارچه انجام می‌گیرد، بنابراین نقش ایجاد شده روی پارچه بایستی دارای مرز مشخصی بوده و درهم‌رفتگی رنگ یا نقش روی پارچه ایجاد نشود که این امر فقط توسط غلظت مشخص و استاندارد یک غلظت‌دهنده ایجاد می‌شود.

رنگ‌های مستقیم به‌دلیل عدم برقراری پیوندهای شیمیایی قوی با کالای سلولزی معمولاً تمامی آنها دارای ثبات شستشوئی پائینی هستند و برای پارچه‌هایی که کم شسته شده و یا انتظار چندانی از ثبات شستشوئی از آنها نمی‌رود، به‌کار برده می‌شود برای بالا بردن ثبات شستشوئی رنگ‌های مستقیم می‌توان از موادی که باعث افزایش ثبات شستشویی می شوند مانند تثبیت‌کننده‌های چاپ استفاده نمود پیوندهای شیمیایی رنگ‌های مستقیم با کالای سلولزی معمولاً توسط پیوندهای واندرواسی و هیدروژنی برقرار شده که این پیوندها از ضعیف‌ترین نوع پیوندهای شیمیایی بوده و به‌همین دلیل ثبات شستشوی پائینی دارند.

فصل هفتم این کتاب به مبحث چاپ کالای مصنوعی اختصاص دارد و دراین بخش درخصوص پارچه‌های پلی‌استر نوشته شده است: این پارچه‌ها به‌دلیل تمایل جذبی خیلی کمی که دارند بایستی از عملیات مقدماتی قبل از چاپ خوبی برخوردار باشند. از اینرو بایستی پارچه پلی‌استر را در دمای c 85-80 در محیط

PH = 8.5-9  به‌همراه سود به مدت 30 – 45 دقیقه به‌همراه gr/I 2-1 صابون شستشو داد تا لکه‌های روغنی و آهاری که در سطح الیاف پلی‌استر درهنگام تولید اضافه شده‌اند کاملاً خارج شود.

نویسنده کتاب درباره چاپ پیگمنت روی کلیه الیاف‌ها می‌نویسند: پیگمنت‌ها ذرات رنگی هستند که قابل حل در آب نبوده و قابلیت نفوذ در پارچه را ندارند و جهت نگهداری روی پارچه از موادهای واسطه که معمولاً از ترکیبات اکریلاتها بوده و به‌نام بنیدر معروف هستند، صورت می‌گیرد. این عمل را می‌توانیم برای چاپ روی هرنوع لیف یا مخلوطی از الیاف‌های گوناگون انجام دهیم.

کتاب حاضر در سیزده فصل تنظیم شده است که در فصل‌های اول مقدمه و شابلون‌زنی، ماشین‌آلات چاپ، غلظت‌دهنده‌های چاپ، مقدمات قبل از چاپ، چاپ الیاف سلولزیک و چاپ الیاف حیوانی را مطرح می‌کند و در فصل‌های پایانی بر مباحث چاپ کالای مصنوعی، چاپ پیگمنت روی کلیه الیاف، چاپ برداشت، چاپ مقاوم، تکنیک‌های چاپ، چاپ با رنگ‌های حساس و چاپ جوهرافشان می‌پردازد.

کتاب «تکنیک‌های چاپ در شیمی نساجی» در 192 صفحه به همراه واژه‌های مخصوص چاپ و منابع باقیمت 25 هزار ریال منتشر شده است.

 

پیشگفتار

سپاس

فصل اول: مقدمه و شابلون زنی

انواع توری ها/3

فصل دوم: ماشین آلات چاپ

ماشین چاپ غلتکی/27

انواع ماشینهای چاپ غلتکی/29

فصل سوم: غلظت دهنده های چاپ

تقسیم بندی غلظت دهنده های مناسب چاپ /40

فصل چهارم: مقدمات قبل از چاپ

آهارگیری در ماشین ژیگر (پنبه و مخلوط با الیاف دیگر)/51

فصل پنجم: چاپ الیفا سلولزیک

چاپ کالای سلولزیک با رنگهای مستقیم/65

فصل ششم: چاپ الیاف حیوانی

پشم/81

فصل هفتم: چاپ کالای مصنوعی

پلی استر/89

فصل هشتم: چاپ پیگمنت روی کلیه الیاف

مقدمه/105

چاپ پیگمنت روی پارچه با غلظت دهنده مصنوعی/107

فصل نهم: چاپ برداشت

نسخه چاپ برداشت/118

فصل دهم: چاپ مقاوم

نسخه چاپ: (سفید)/133

فصل یازدهم: تکنیک های چاپ

چاپ سوخت/141

فصل دوازدهم: چاپ با رنگهای حساس (ترموکرومیک)

مقدمه/155

ترکیبات شیمیایی رنگهای ترموکرومیک/158

فصل سیزدهم: چاپ جوهر افشان

مقدمه و تاریخچه/173

انواع تکنولوژی جوهر افشان/174

واژه های مخصوص چاپ/190

منابع/191

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسی شيمي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved