مددکاری اجتماعی در مراکز مشاوره دانشجویی (معرفی اجمالی)
نویسنده:
رقیه خسروی- مسعود ظفره- کاظم قجاوند- عصمت یاری- اشرف مهمان نواز
مترجم:
سال نشر:
1391
صفحه:
34
نوبت چاپ:
1

مددکاری اجتماعی از حرفه هایی است که در تهسیل فرایند درمان و حل مشکلات افراد و جوامع نقش مهم و غیر قابل انکاری دارد. بسیاری از متخصصین حرفه های باورانه با نام و حرفه مددکاری اجتماعی آشما بوده و به نوعی با آن ارتباط دارند. ده ها مؤسسه و سازمان دولتی و غیر دولتی مبنای فعالیت خود را بر اساس خدمات حرفه ای این حوزه علمی قرار داده اند.

در مراکز مشاوره دانشجویی، مددکاری اجتماعی با فعالیت هر سه سطح فردی، گروهی و جامعه می تواند به عنوان عضوی مؤثر از تیم درمان، به همه نیازهای گروه مخاطب پاسخگو باشد. تأکید ویژه توانایی این حرفه در برنامه ریزی و اجرای طرح پیشگیری اولیه، مداخلات درمانی در سطح خانوادگی و جامعه ای و قابلیت محول نمودن نقش های تخصصی به مددکاران در همه مأموریت های تعریف شده به مراکز مشاوره دانشجویی، می تواند تحقق اهداف کلان اصلی و فرعی مراکز مشاوره دانشجویی را تهسیل نماید.

امروزه مسیر اعتلای هر یک از علوم تخصصی تر شدن و حرفه ای شدن را در پی دارد. لذا ضروری است که با نگاهی علمی و تأملی بیشتر به بررسی نقش و جایگاه هر یک از علوم دخیل در حزوه سلامت روان پرداخته شود. برای دستیابی به این مهم تمرکز در این متن بر مددکاری اجتماعی قرار دارد که به عنوان یک ضرورت به یادآوری نقش و جایگاه تخصصی آن در مراکز مشاوره دانشجویی می پردازد.

این نوشته یک اثر علمی محض نبوده و تلاشی است در جهت معرفی اجمالی حرفه مددکاری اجتماعی و اقداماتی که می تواند توسط مددکاران اجتماعی صورت گیرد. 

پیشگفتار/ 7

مقدمه/ 8

فصل اول: مددکاری اجتماعی چیست؟/ 9

مفاهیم اساسی/ 10

روش های مددکاری اجتماعی/ 12

استراتژی های اساسی مددکاری اجتماعی/ 17

 

فصل دوم: مددکاری اجتماعی در مراکز مشاوره دانشجویی/ 21

مددکاری فردی/ 21

مددکاری گروهی/ 23

مددکاری جامعه ای/ 26

 

نتیجه گیری/ 30

 

سخن آخر/ 33

 

منابع/ 34

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved