کتاب حاضر به سه بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول با عنوان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، و شامل دو فصلِ 1- مدیریت و مدیریت آموزشی، و 2- برنامه ریزی آموزشی می باشد. از مزیت هایِ این بخش، پرداختن به اکثر نظریات، دیدگاه ها و منابع موجود در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است؛ به عبارت دیگر، این فصل را می توان حاصل جمعِ منابع موجود (به ویژه منابع داخلی) در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانست. بخش دوم و سوم به مباحث و اجزایی از مدیریت و برنامه ریزی، خصوصاً مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می پردازد که تاکنون کمتر به شکل تفصیلی در مورد آن ها بحث شده است؛ این مباحث در بخش دوم، اثربخشی و اثربخشی آموزشی، و ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی، و در بخش سوم، بهره وری و بهره وری در سازمان ها میباشد. بر این اساس، کتاب حاضر به همه ی علاقه مندانِ عرصه ی علم و دانش، مخصوصاً اندیشمندان، فرهنگیان و دانشجویانِ رشته هایِ مدیریت، برنامه ریزی، و علوم تربیتی توصیه می شود و مؤلفان امیدوارند که متفکران مذکور با انتقادها و راهنمایی هایِ خود به بهبودِ بیش از پیش این اثر علمی مساعدت نمایند.
پیشگفتار/11
بخش اول: مدیریت و برنامهریزی آموزشی/13
فصل اول: مدیریت، و مدیریت آموزشی/15
تعاريف مديريت/15
وظايف مديريت/16
برنامه ريزي/17
مراحل برنامه ريزي/17
انواع برنامهها/18
سازماندهي/18
مراحل سازماندهي/19
هدايت و رهبري/19
كنترل و نظارت/21
اصول مديريت/22
انواع مديريت/22
تعاريف مديريت آموزشي/23
اهداف مديريت آموزشي/24
وظايف و مسؤوليتهاي مديران آموزشي/25
مديريت به عنوان علم و مديريت به عنوان هنر/26
مهارتهاي سه گانه مديران/27
ارزش نسبي مهارتها/29
فصل دوم: برنامهریزی آموزشی/31
برنامه ريزي/31
برنامه ريزي آموزشي/31
اصول برنامه ريزي آموزشي/32
فرآيند برنامه ريزي آموزشي/34
برنامهريزي آموزشي در آموزههای دین اسلام/35
بخش دوم: آموزش، اثربخشی، و ارزشیابی/37
فصل اول: آموزش و آموزش کارکنان/39
مقدمه/39
مفهوم آموزش/40
مراحل مختلف فرايند آموزش/43
مفهوم و فواید آموزش كاركنان/44
اهمیت آموزش كاركنان/46
تمايز آموزش كاركنان از آموزش و پرورش عمومي/47
فصل دوم: اثربخشی و اثربخشی آموزشی/49
مفهوم اثربخشی/49
کارایی و اثربخشی/49
عناصر اثربخشی/50
عوامل تعیین کنندهی اثربخشی/51
هفت نیروی اثربخشی/53
ویژگیهای ضروری سازمانهای اثربخش/55
مشخصات تیمها و گروههای اثربخش/57
نشانههای غیراثربخش بودن/57
مدلها و رویکردهای مختلف اثربخشی/59
اثربخشي آموزشي/63
فصل سوم: ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی/67
مفهوم ارزشیابی/67
اهمیت ارزشیابی/70
اهداف ارزشيابي آموزشي/71
ارزشيابي اثربخشی/72
الگوهاي ارزشيابيِ اثربخشیِ آموزش/73
بخش سوم: بهرهوری/85
فصل اول: بهرهوری/87
تعاريف بهره وري/87
اهميت بهره وري/90
ديدگاههاي بهره وري/92
فصل دوم: بهرهوری در سازمان/95
راهبردهايِ (استراتژیهایِ) بهبود بهره وري یک سازمان/95
علل كاهش بهره وري یک سازمان/96
عوامل كليدي در بهره وري كاركنان/97
عوامل مؤثر بر افزايش بهره وري سازمان/97
شيوههاي افزايش بهره وري یک سازمان آموزشی/100
علل كاهش بهره وري نيروي انساني در یک سازمان آموزشی/102
منابع/105
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|