مدیریت و برنامه ریزی آموزشی (آموزش، اثربخشی، ارزشیابی و بهره وری)
نویسنده:
دکتر سید رضا بلاغت- دکتر علی حیدرزادگان- دکتر عبدالحسین عباسیان- علیرضا عباسی
مترجم:
سال نشر:
1392
صفحه:
112
نوبت چاپ:
1

کتاب حاضر به سه بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول با عنوان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، و شامل دو فصلِ 1- مدیریت و مدیریت آموزشی، و 2- برنامه ریزی آموزشی می باشد. از مزیت هایِ این بخش، پرداختن به اکثر نظریات، دیدگاه ها و منابع موجود در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است؛ به عبارت دیگر، این فصل را می توان حاصل جمعِ منابع موجود (به ویژه منابع داخلی) در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانست. بخش دوم و سوم به مباحث و اجزایی از مدیریت و برنامه ریزی، خصوصاً مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می پردازد که تاکنون کمتر به شکل تفصیلی در مورد آن ها بحث شده است؛ این مباحث در بخش دوم، اثربخشی و اثربخشی آموزشی، و ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی، و در بخش سوم، بهره وری و بهره وری در سازمان ها می‌باشد. بر این اساس، کتاب حاضر به همه ی علاقه مندانِ عرصه ی علم و دانش، مخصوصاً اندیشمندان، فرهنگیان و دانشجویانِ رشته هایِ مدیریت، برنامه ریزی، و علوم تربیتی توصیه می شود و مؤلفان امیدوارند که متفکران مذکور با انتقادها و راهنمایی هایِ خود به بهبودِ بیش از پیش این اثر علمی مساعدت نمایند.

 

پیشگفتار/11

بخش اول: مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی/13

فصل اول: مدیریت، و مدیریت آموزشی/15

تعاريف مديريت/15

وظايف مديريت/16

برنامه ريزي/17

مراحل برنامه ريزي/17

انواع برنامه‌ها/18

سازماندهي/18

مراحل سازماندهي/19

هدايت و رهبري/19

كنترل و نظارت/21

اصول مديريت/22

انواع مديريت/22

تعاريف مديريت آموزشي/23

اهداف مديريت آموزشي/24

وظايف و مسؤوليت‌هاي مديران آموزشي/25

مديريت به عنوان علم و مديريت به عنوان هنر/26

مهارت‌هاي سه گانه مديران/27

ارزش نسبي مهارتها/29

 

فصل دوم: برنامه‌ریزی آموزشی/31

برنامه ريزي/31

برنامه ريزي آموزشي/31

اصول برنامه ريزي آموزشي/32

فرآيند برنامه ريزي آموزشي/34

برنامهريزي آموزشي در آموزه‌های دین اسلام/35

 

بخش دوم: آموزش، اثربخشی، و ارزشیابی/37

فصل اول: آموزش و آموزش کارکنان/39

مقدمه/39

مفهوم آموزش/40

مراحل مختلف فرايند آموزش/43

مفهوم و فواید آموزش كاركنان/44

اهمیت آموزش كاركنان/46

تمايز آموزش كاركنان از  آموزش و پرورش  عمومي/47

 

فصل دوم: اثربخشی و اثربخشی آموزشی/49

مفهوم اثربخشی/49

کارایی و اثربخشی/49

عناصر اثربخشی/50

عوامل تعیین کننده‌ی اثربخشی/51

هفت نیروی اثربخشی/53

ویژگی‌های ضروری سازمان‌های اثربخش/55

مشخصات تیم‌ها و گروه‌های اثربخش/57

نشانه‌های غیراثربخش بودن/57

مدل‌ها و رویکردهای مختلف اثربخشی/59

اثربخشي آموزشي/63

 

فصل سوم: ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی/67

مفهوم ارزشیابی/67

اهمیت ارزشیابی/70

اهداف ارزشيابي آموزشي/71

ارزشيابي اثربخشی/72

الگوهاي ارزشيابيِ اثربخشیِ آموزش/73

 

بخش سوم: بهره‌وری/85

فصل اول: بهرهوری/87

تعاريف بهره وري/87

اهميت بهره وري/90

ديدگاه‌هاي بهره وري/92

 

فصل دوم: بهرهوری در سازمان/95

راهبردهايِ (استراتژیهایِ) بهبود بهره وري یک سازمان/95

علل كاهش بهره وري یک سازمان/96

عوامل كليدي در بهره وري كاركنان/97

عوامل مؤثر بر افزايش بهره وري سازمان/97

شيوه‌هاي افزايش بهره وري یک سازمان آموزشی/100

علل كاهش بهره وري نيروي انساني در یک سازمان آموزشی/102

 

منابع/105

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved