کتاب «یادگیری سازمانی درنظام آموزش عالی» تالیف دکتر عنایت عباسی و دکترسید یوسف حجازی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، گذشت زمان همراه با تغییر و تحولات آن، باعث شده است که در سازمان ها و موسسات مختلف توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت، مهمتر از گذشته جلوه گرشود .
امروزه دانشگاه ها باید در راستای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، در اهداف خود تجدید نظر کنند تا به موقعیت های بیشتر و بهتری نایل شوند. در سال های اخیر منابع زیادی در زمینه یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده در قالب مقالات، کتب به رشته تحریر در آمده است ولی درزمینه دانشگاه یادگیرنده این منابع محدود به مقالات و برخی طرح های پژوهشی است وهمین امر سبب شده تا مولفین ضرورت تالیف کتاب «یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی» یا همان «دانشگاه یادگیرنده» را احساس نمایند.
کتاب حاضر در 6 فصل تالیف شده است. فصل اول با عنوان یادگیری، زمینه ای را برای ورود به مباحث اصلی کتاب در سایر فصل ها فراهم می کند. فصل دوم با عنوان یادگیری سازمانی سه مبحث اصلی را شامل می شود. سطوح،انواع و فرایند یادگیری سازمانی و در نهایت در پایان این فصل نایادگیری سازمانی به عنوان پیش شرط یادگیری سازمانی بررسی شده است. در فصل سوم با عنوان سازمان یادگیرنده تلاش شده است تا با بررسی مدل های مختلف سازمان یادگیرنده، مولفه های مهمتر این مدل ها استخراج شود.
در فصل چهارم با عنوان دانشگاه یادگیرنده ویژگی های یک دانشگاه یادگیرنده، تجارت جهانی در زمینه دانشگاه هایی که به سازمان یاد گیرنده تبدیل شده اند، مدل های موجود در زمینه دانشگاه یادگیرنده و مولفه های یک دانشگاه یادگیرنده مورد بررسی قرارگرفته اند. فصل پنجم به بررسی مولفه های مهمتر دانشگاه یاد گیرنده با عنوان رهبری و مدیریت آموزشی می پردازد و در فصل پایانی ویژگی های نظام آموزش عالی کشاورزی که می خواهد به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود در قالب یک دانشگاه یادگیرنده بررسی شده است .
کتاب «یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی» تالیف دکتر عنایت عباسی استادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر سید یوسف حجازی استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران در 292 صفحه و شمارگان هزار نسخه و به قیمت 14 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار کتاب شده است.
پیشگفتار/12
فصل اول: یادگیری/15
مقدمه/15
مفهوم يادگيري/15
رابطه بین یادگیری و تغییر/16
انواع يادگيري/17
رهیافتهای یادگیری/21
ویژگیهای رهیافت عمقی یادگیری/22
ویژگیهای رهیافت سطحی یادگیری/22
یادگیری قدیم و جدید/23
رهیافتهای تدریس/25
قلمروهای یادگیری/26
سازمان یادگیرنده/27
اجتماع یادگیرنده/27
جامعه یادگیرنده/28
خلاصه/35
فصل دوم: یادگیری سازمانی/37
مقدمه/37
تاریخچه یادگیری سازمانی/38
مفهوم پردازی یادگیری سازمانی/39
سطوح یادگیری در سازمان/46
یادگیری انفرادی/47
یادگیری تیمی یا گروهی/49
یادگیری سازمانی/51
یادگیری بین سازمانی/51
یادگیری اجتماعی/52
تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/57
سیکل یادگیری سانچز در تبدیل یادگیری انفرادی به گروهی/57
چارچوب یادگیری کروسان و همکاران در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/59
فرایند یادگیری گومز و همکاران در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/62
رویکرد جامعه شناسانه ساهنی و پرندلی در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/62
مدل تلفیقی یادگیری کیم در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/63
موانع تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/66
انواع یادگیری سازمانی/67
طبقه بندي آرگريس و شون از يادگيري سازمانی/68
طبقهبندی کیم از یادگیری سازمانی/73
طبقه بندی فلود و رام از یادگیری سازمانی/73
تقسیم بندی فیلد از یادگیری سازمانی/74
تقسيم بندي فايول و لايلز از يادگيري سازماني/76
تقسيم بندي سايلا از يادگيري سازمانی/77
تقسيم بندي ماركوارت از يادگيري سازمانی/78
تقسيمبندي سنگه از يادگيري سازماني/79
فرآيند يادگيري سازماني/80
فرایند یادگیری سازمانی دیکسون/80
فرآیند یادگیری سازمانی لام/82
چرخه یادگیری سازمانی شوانت/83
مارپیچ یادگیری- دانش- ارزش در سازمانها/89
فعالیتها و ظرفیتهای یادگیری/89
اندازهگیری یادگیری سازمانی/92
رویکردهای فنی و اجتماعی در یادگیری سازمانی/93
نایادگیری سازمانی/94
خلاصه/100
فصل سوم: سازمان يادگيرنده/102
مقدمه/102
آیا سازمانها قادر به یادگیری هستند؟/103
تاريخچه سازمان يادگيرنده/104
ضرورت تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده/107
مفهوم پردازي سازمان ياد گيرنده/108
رويكرد تفكر سيستمها/109
رويكرد يادگيري/110
رويكرد راهبردی/110
رويكرد تركيبي/111
سازمان یادگیرنده جامع/113
اصطلاحات نظریه پردازان در تعاریف سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی/113
از سازمانهای بروکراتیک به سازمانهای یادگیرنده/114
مدلهاي سازمان يادگيرنده/116
مدل پيتر سنگه/116
رابطه بین اصول سنگه و سطوح یادگیری سازمانی/118
مدل پدلر/118
مدل گاروين/119
مدل گاه/119
مدل واتكينز و مارسيك/120
مدل ماركوارت/123
مدل دفت/123
مدل لوتهانز/124
مدل بلكمن/125
مدل شبكه اي جيمز/125
مدل ویک و لئون/126
ایجاد یک سازمان یادگیرنده/132
تفاوت يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده/136
مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده/138
موانع يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده/141
خلاصه/152
فصل چهارم: دانشگاه يادگيرنده/154
مقدمه/154
تاریخچه دانشگاه یادگیرنده/156
مفهوم دانشگاه یادگیرنده/158
چالشهاي پیش روی دانشگاهها/158
يادگيري سازماني در دانشگاه/161
ویژگیهای یک دانشگاه یادگیرنده/164
حرکت از سازمانهای تدریس محور به سازمانهای یادگیری محور/169
سطوح ماکرو، مزو و میکرو در یک دانشگاه یادگیرنده/171
تجارب جهانی دانشگاههای یادگیرنده/172
ویتنام/172
انگلستان/172
دانمارک/174
نروژ (نقش دانشگاه در ایجاد مدارس یادگیرنده)/176
آمریکا/178
ایران/180
مدلهای دانشگاه یادگیرنده/180
مدل باودن و مارتن/181
آرمان مشترک/182
توسعه قابلیتهای شخصی/183
مدلهای ذهنی/183
یادگیری تیمی/183
تفکر سیستمی/184
مدل مارتين/185
مدل دانشگاه پاسخگوي تيرني/186
مدل فرمری/186
مدل ويل كاكسون/187
مدل هويدا/188
مدلهامپتون اسمیت/189
مدل دیوید ریس/193
مدل پورت فلت/196
مؤلفههای دانشگاه یادگیرنده/197
مؤلفههای زمینهای دانشگاه یادگیرنده/197
آرمان (چشمانداز) مشترک/199
تفكر سيستمي/200
فرهنگ سازمانی یادگیرنده/200
سطوح فرهنگ سازمانی/204
ویژگیهای فرهنگ یادگیرنده/206
ساختار سازماني منعطف/207
ساختار باز و بسته در دانشگاهها/209
توسعه قابليتهاي شخصي و حرفهای اعضاء/209
واحد توسعه دانشگاهی/211
رهبري تحول آفرین/212
مؤلفه فرآیندی دانشگاه یادگیرنده/214
یادگیری سازمانی آموزشی/214
مؤلفه عملکردی دانشگاه یادگیرنده/216
ایجاد دانشگاه یادگیرنده/216
موانع تحقق دانشگاه يادگيرنده/219
خلاصه/223
فصل پنجم : رهبری و مدیریت آموزشی در دانشگاه یادگیرنده/226
مقدمه/226
نقشهای رهبری در سازمانهای دانش محور/227
انواع مدیران در سازمان/230
مدیران دانش ترس/230
مدیران دانش پرست/230
مدیران یادگیرنده/231
تفاوت رهبری و مدیریت در یک سازمان یادگیرنده/231
رهبری آموزشی و ایجاد آرمان مشترک/234
رهبری آموزشی و تفکر سیستمی/236
رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی/237
ویژگیهای رهبری در ایجاد فرهنگ یادگیرنده/238
سه نوع فرهنگ مدیریتی در دانشگاه/239
رهبری آموزشی و ساختار سازمانی/239
رهبری آموزشی و توسعه قابلیتهای شخصی و حرفه ای/240
رهبری تحولآفرین و تسهیل یادگیری سازمانی در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی/242
چالشهای رهبران دانشگاهی در دوران انتقال دانشگاه به سازمان یادگیرنده/247
چک لیست مایرز- بریگز در مورد رهبری/248
خلاصه/249
فصل ششم :دانشگاه كشاورزي يادگيرنده/250
مقدمه/250
نیروهای محرک تغییر و چالشهای آموزش عالی کشاورزی/251
دانشگاه سنتی کشاورزی/253
دانشگاه یکپارچه کشاورزی/254
دانشگاه کشاورزی یادگیرنده/255
تجارب دانشگاهی/256
رشته بوم شناسی کشاورزی دانشگاه علوم طبیعی نروژ/256
دانشکده کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاههاوکزبری/259
آزمون الگوی دانشگاه یادگیرنده (مطالعهای در دانشکدههای کشاورزی ایران)/259
آرمان مشترک/261
تفکر سیستمی/261
فرهنگ دانشگاهی یادگیرنده/262
ساختار سازمانی منعطف/262
توسعه قابلیتهای شخصی و حرفهای/263
رهبری تحولآفرین/263
یادگیری سازمانی آموزشی/264
عملکرد دانشگاه کشاورزی یادگیرنده/264
خلاصه/268
منابع/270
الف- منابع فارسي/270
ب- منابع لاتين/273
واژه نامه انگلیسی به فارسی/284
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|