یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی (دانشگاه یادگیرنده)
نویسنده:
دکتر عنایت عباسی- دکتر سید یوسف حجازی
مترجم:
-
سال نشر:
1392
صفحه:
292
نوبت چاپ:
1

کتاب «یادگیری سازمانی درنظام آموزش عالی» تالیف دکتر عنایت عباسی و دکترسید یوسف حجازی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، گذشت زمان همراه با تغییر و تحولات آن، باعث شده است که در سازمان ها و موسسات مختلف توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت، مهمتر از گذشته جلوه گرشود .

امروزه دانشگاه ها باید در راستای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، در اهداف خود تجدید نظر کنند تا به موقعیت های بیشتر و بهتری نایل شوند. در سال های اخیر منابع زیادی در زمینه یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده در قالب مقالات، کتب به رشته تحریر در آمده است ولی درزمینه دانشگاه یادگیرنده این منابع محدود به مقالات و برخی طرح های پژوهشی است وهمین امر سبب شده تا مولفین ضرورت تالیف کتاب «یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی» یا همان «دانشگاه یادگیرنده» را احساس نمایند.

کتاب حاضر در 6 فصل تالیف شده است. فصل اول با عنوان یادگیری، زمینه ای را برای ورود به مباحث اصلی کتاب در سایر فصل ها فراهم می کند. فصل دوم با عنوان یادگیری سازمانی سه مبحث اصلی را شامل می شود. سطوح،انواع و فرایند یادگیری سازمانی و در نهایت در پایان این فصل نایادگیری سازمانی به عنوان پیش شرط یادگیری سازمانی بررسی شده است. در فصل سوم با عنوان سازمان یادگیرنده تلاش شده است تا با بررسی مدل های مختلف سازمان یادگیرنده، مولفه های مهمتر این مدل ها استخراج شود.

در فصل چهارم با عنوان دانشگاه یادگیرنده ویژگی های یک دانشگاه یادگیرنده، تجارت جهانی در زمینه دانشگاه هایی که به سازمان یاد گیرنده تبدیل شده اند، مدل های موجود در زمینه دانشگاه یادگیرنده و مولفه های یک دانشگاه یادگیرنده مورد بررسی قرارگرفته اند. فصل پنجم به بررسی مولفه های مهمتر دانشگاه یاد گیرنده با عنوان رهبری و مدیریت آموزشی می پردازد و در فصل پایانی ویژگی های نظام آموزش عالی کشاورزی که می خواهد به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود در قالب یک دانشگاه یادگیرنده بررسی شده است .

کتاب «یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی» تالیف دکتر عنایت عباسی استادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر سید یوسف حجازی استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران در 292 صفحه و شمارگان هزار نسخه و به قیمت 14 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار کتاب شده است.

 

 

 

پیشگفتار/12

 

فصل اول: یادگیری/15

مقدمه/15

مفهوم يادگيري/15

رابطه بین یادگیری و تغییر/16

انواع يادگيري/17

رهیافت‌های یادگیری/21

ویژگی‌های رهیافت عمقی یادگیری/22

ویژگی‌های رهیافت سطحی یادگیری/22

یادگیری قدیم و جدید/23

رهیافت‌های تدریس/25

قلمروهای یادگیری/26

سازمان یادگیرنده/27

اجتماع یادگیرنده/27

جامعه یادگیرنده/28

خلاصه/35

 

فصل دوم: یادگیری سازمانی/37

مقدمه/37

تاریخچه یادگیری سازمانی/38

مفهوم پردازی یادگیری سازمانی/39

سطوح یادگیری در سازمان/46

یادگیری انفرادی/47

یادگیری تیمی یا گروهی/49

یادگیری سازمانی/51

یادگیری بین سازمانی/51

یادگیری اجتماعی/52

تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/57

سیکل یادگیری سانچز در تبدیل یادگیری انفرادی به گروهی/57

چارچوب یادگیری کروسان و همکاران در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/59

فرایند یادگیری گومز و همکاران در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/62

رویکرد جامعه شناسانه ساهنی و پرندلی در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/62

مدل تلفیقی یادگیری کیم در تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/63

موانع تبدیل یادگیری انفرادی به سازمانی/66

انواع یادگیری سازمانی/67

طبقه بندي آرگريس و شون از يادگيري سازمانی/68

طبقه‌بندی کیم از یادگیری سازمانی/73

طبقه بندی فلود و رام از یادگیری سازمانی/73

تقسیم بندی فیلد از یادگیری سازمانی/74

تقسيم بندي فايول و لايلز از يادگيري سازماني/76

تقسيم بندي سايلا از يادگيري سازمانی/77

تقسيم بندي ماركوارت از يادگيري سازمانی/78

تقسيم‌بندي سنگه از يادگيري سازماني/79

فرآيند يادگيري سازماني/80

فرایند یادگیری سازمانی دیکسون/80

فرآیند یادگیری سازمانی لام/82

چرخه یادگیری سازمانی شوانت/83

مارپیچ یادگیری- دانش- ارزش در سازمان‌ها/89

فعالیت‌ها و ظرفیت‌های یادگیری/89

اندازه‌گیری یادگیری سازمانی/92

رویکردهای فنی و اجتماعی در یادگیری سازمانی/93

نایادگیری سازمانی/94

خلاصه/100

 

فصل سوم: سازمان يادگيرنده/102

مقدمه/102

آیا سازمان‌ها قادر به یادگیری هستند؟/103

تاريخچه سازمان يادگيرنده/104

ضرورت تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده/107

مفهوم پردازي سازمان ياد گيرنده/108

رويكرد تفكر سيستم‌ها/109

رويكرد يادگيري/110

رويكرد راهبردی/110

رويكرد تركيبي/111

سازمان یادگیرنده جامع/113

اصطلاحات نظریه پردازان در تعاریف سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی/113

از سازمان‌های بروکراتیک به سازمان‌های یادگیرنده/114

مدل‌هاي سازمان يادگيرنده/116

مدل پيتر سنگه/116

رابطه بین اصول سنگه و سطوح یادگیری سازمانی/118

مدل پدلر/118

مدل گاروين/119

مدل گاه/119

مدل واتكينز و مارسيك/120

مدل ماركوارت/123

مدل دفت/123

مدل لوتهانز/124

مدل بلكمن/125

مدل شبكه اي جيمز/125

مدل ویک و لئون/126

ایجاد یک سازمان یادگیرنده/132

تفاوت يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده/136

مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده/138

موانع يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده/141

خلاصه/152

 

فصل چهارم: دانشگاه يادگيرنده/154

مقدمه/154

تاریخچه دانشگاه یادگیرنده/156

مفهوم دانشگاه یادگیرنده/158

چالش‌هاي پیش روی دانشگاه‌ها/158

يادگيري سازماني در دانشگاه/161

ویژگی‌های یک دانشگاه یادگیرنده/164

حرکت از سازمان‌های تدریس محور به سازمان‌های یادگیری محور/169

سطوح ماکرو، مزو و میکرو در یک دانشگاه یادگیرنده/171

تجارب جهانی دانشگاه‌های یادگیرنده/172

ویتنام/172

انگلستان/172

دانمارک/174

نروژ (نقش دانشگاه در ایجاد مدارس یادگیرنده)/176

آمریکا/178

ایران/180

مدل‌های دانشگاه یادگیرنده/180

مدل باودن و مارتن/181

آرمان مشترک/182

توسعه قابلیت‌های شخصی/183

مدل‌های ذهنی/183

یادگیری تیمی/183

تفکر سیستمی/184

مدل مارتين/185

مدل دانشگاه پاسخگوي تيرني/186

مدل فرمری/186

مدل ويل كاكسون/187

مدل هويدا/188

مدل‌هامپتون اسمیت/189

مدل دیوید ریس/193

مدل پورت فلت/196

مؤلفه‌های دانشگاه یادگیرنده/197

مؤلفه‌های زمینه‌ای دانشگاه یادگیرنده/197

آرمان (چشم‌انداز) مشترک/199

تفكر سيستمي/200

فرهنگ سازمانی یادگیرنده/200

سطوح فرهنگ سازمانی/204

ویژگی‌های فرهنگ یادگیرنده/206

ساختار سازماني منعطف/207

ساختار باز و بسته در دانشگاه‌ها/209

توسعه قابليت‌هاي شخصي و حرفه‌ای اعضاء/209

واحد توسعه دانشگاهی/211

رهبري تحول آفرین/212

مؤلفه فرآیندی دانشگاه یادگیرنده/214

یادگیری سازمانی آموزشی/214

مؤلفه عملکردی دانشگاه یادگیرنده/216

ایجاد دانشگاه یادگیرنده/216

موانع تحقق دانشگاه يادگيرنده/219

خلاصه/223

 

فصل پنجم : رهبری و مدیریت آموزشی در دانشگاه یادگیرنده/226

مقدمه/226

نقش‌های رهبری در سازمان‌های دانش محور/227

انواع مدیران در سازمان/230

مدیران دانش ترس/230

مدیران دانش پرست/230

مدیران یادگیرنده/231

تفاوت رهبری و مدیریت در یک سازمان یادگیرنده/231

رهبری آموزشی و ایجاد آرمان مشترک/234

رهبری آموزشی و تفکر سیستمی/236

رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی/237

ویژگی‌های رهبری در ایجاد فرهنگ یادگیرنده/238

سه نوع فرهنگ مدیریتی در دانشگاه/239

رهبری آموزشی و ساختار سازمانی/239

رهبری آموزشی و توسعه قابلیت‌های شخصی و حرفه ای/240

رهبری تحول‌آفرین و تسهیل یادگیری سازمانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی/242

چالش‌های رهبران دانشگاهی در دوران انتقال دانشگاه به سازمان یادگیرنده/247

چک لیست مایرز- بریگز در مورد رهبری/248

خلاصه/249

 

فصل ششم :دانشگاه كشاورزي يادگيرنده/250

مقدمه/250

نیروهای محرک تغییر و چالش‌های آموزش عالی کشاورزی/251

دانشگاه سنتی کشاورزی/253

دانشگاه یکپارچه کشاورزی/254

دانشگاه کشاورزی یادگیرنده/255

تجارب دانشگاهی/256

رشته بوم شناسی کشاورزی دانشگاه علوم طبیعی نروژ/256

دانشکده کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه‌هاوکزبری/259

آزمون الگوی دانشگاه یادگیرنده (مطالعه‌ای در دانشکده‌های کشاورزی ایران)/259

آرمان مشترک/261

تفکر سیستمی/261

فرهنگ دانشگاهی یادگیرنده/262

ساختار سازمانی منعطف/262

توسعه قابلیت‌های شخصی و حرفه‌ای/263

رهبری تحول‌آفرین/263

یادگیری سازمانی آموزشی/264

عملکرد دانشگاه کشاورزی یادگیرنده/264

خلاصه/268

 

منابع/270

الف- منابع فارسي/270

ب- منابع لاتين/273

 

واژه نامه انگلیسی به فارسی/284

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved