نگارش در اطراف جهان : راهنمایی بین فرهنگی
نویسنده:
ماتیو مک کول
مترجم:
نسیم قنبری
سال نشر:
1394
صفحه:
160
نوبت چاپ:
1

 

مخاطب کتاب حاضر، نویسندگان در اطراف و اکناف جهان هستند. بی تردید باید تصدیق کرد که اگر چه کتاب حاضر از منظر نگاه آمریکایی به رشته تحریر درآمده، اما نگرش فرهنگ‌های مختلف در آن تعبیه گردیده تا بدین طریق راهنمایی روشن و قابل دسترس فراهم آید. انگیزه اصلی تألیف کتاب حاضر، نیاز موجود در جهت کمک به نویسندگان بود تا در کشورها و فرهنگ‌های مختلف و نیز ما بین آنها به شیوه مؤثری بنویسند. در بیشتر موارد، افراد می پندارند که نگارش کم و بیش در اطراف جهان یکسان است. از منظر این استدلال، تفاوت عمده مربوط به زبان است که با ترجمه مؤثر و کارآمد حل می شود. این تصور نه تنها ناخوشایند بلکه نادرست نیز می باشد. در وافع فرهنگ‌ها از آنجا که اهداف متفاوتی را دنیال مکنند، با شیوه‌های متفاوتی نیز می نویسند. بسیاری از این عوامل را می توان در ارزش‌ها و باورهای عمیق فرهنگی جستجو کرد.
کتاب حاضر، فرایند جامع نگارش از احساس و زبان تامنطق و تهییج و نیز سبک و زیبایی رادر برمی گیرد. خواندن و استفاده مفید از کتاب حاضر به نویسندگانی توصیه می شود که زمان اندکی برای هدر دادن و انگیره قوی ای برای نگارش دارند. کتابهای فراوانی در مورد اجزای نگارش خوب وجود دارد. با این وجود، متأسفانه باید گفت که بیشتر اینگونه منابع ابزارهایی را تنها برای آن دسته از نویسندگان که درک غیر مستقیمی از فرهنگی که در آن می نویسند دارند، ارایه می دهند. کتاب پیش رو از آن جهت که فرض می کند نویسندگان، تصورات قرهنگی در مورد جهان با خود به همراه دارند، متفاوت می نماید.
در کتاب حاضر مثالها ساده شده، تفاوتهای مهم برجسته شده اند و تفاوتهای جزئی به حداقل رسیده اند تا بدین شکل پیچیدگیهای نگارش بین فرهنگی با زبانی ساده و عملی ارائه گردد. خوانندگانی که نیازهای فوری دارند، می بایست نخست به فصل چهار که توصیفات تطبیقی ، تحلیل های مقابله ای و پیشنهادات رادر بر دارد، مراجعه کنند خلاصه مختصری از آنچه در فصول مختلف کتاب آمده است ، در زیر می آید:
فصل نخست، تعریفی عملی از فرهنگ شامل ارایه استدلال، کاربرد مراجع، انسجام کلی متن، پیوستگی جملات و سبک را ارایه می کند.
فصل دوم ، ابعاد عمیق فرهنگ را بررسی می کند. موضوعات مطرح شده در این فصل شامل عدم قطعیت، روابط اجتماعی ، استراتژی ارتباطی، کاربست اصول و قوانین و دیدگاه مرتبط با زمان می باشد.
فصل سوم، زبان، ابزار اصلی تبادل اطلاعات می باشد و فرهنگ، تأثیر عمیقی بر کارایی آن دارد. دیدگاه، روشنی ، رسمیت و احساس همگی در ارتباط با نگارش بین فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرند.
فصل چهارم فرهنگ ها، تصورات متفاوتی را در فرایند نگارش وارد می کنند و همگی آنها در اهداف و مقاصد نویسندگان تأثیر می گذارند.این فصل به بررسی ساخت مقاله، اصول اولیه، موضوعات مرتبط به شکل و سبک می پردازد.
فصل پنجم، موضوعات مرتبط به مسولیت را بررسی کرده و آنها را به مغالطه های منطقی و موضوعات گسترده تر اخلاقی اخلاقی مرتبط می سازد.
فصل ششم، اصول راهنمای جهت ارزیابی استراتژیهای نگارشی خواننده مقصد ارایه می دهد.
 

 

-‌ اصول اساسی نگارش بین فرهنگی / 17
2-‌ عمیق ترین ابعاد فرهنگ /35
3-‌ زبان و فرهنگ / 63
4-‌ نگارش در اطراف جهان / 79
5-‌ اخلاقیات نگارش بین فرهنگی / 123
6-‌ جعبه ابزار بین فرهنگی / 145
واژه نامه / 155
کتابنامه / 159
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی ادبیات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved