اصول علم اقتصاد 1 (اقتصاد خرد)
نویسنده:
سمیرا متقی - سعیده کامرانپور
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
136
نوبت چاپ:
1

 

 
امروزه اقتصاد خرد به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل‌های نظری و عملی، نقش مهمی را در برنامه ریزی‌ها، شناخت رفتار تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، بازار و در نهایت تصمیم گیری‌های مدیریتی و تجاری ایفا می نماید.
گستره حضور اقتصاد خرد از امرار معاش فرد تا بررسی منابع و امکانات تولید و همچنین تقاضای مصرف کنندگان و نیز مکانیزم قیمتها و شرایط مختلف رقابت در بازار و ... را در بر می گیرد.
مطالب در این کتاب به گونه‌ای متفاوت با سایر کتب موجود، بیان شده است. در این نگاشته سعی شده است با زبانی ساده و قابل درک، مطالب مربوط به حوزه‌ی اقتصاد خرد برای دانشجویانی که زمینه ی اصلی مطالعه آنان اقتصاد نیست و تنها به منظور فهم کلی از مطالب اقتصاد خرد، به مطالعه آنان می پردازند، تآلیف شود.
سرفصل‌هایی که در این کتاب بحث شده است به ترتیب شامل ماهیت علم اقتصاد، مسائل اساسی علم اقتصاد، نظریه رفتار مصرف کننده، کشش، عرضه، تعادل، تولید، هزینه و درآمد، ساختار بازار و قیمت گذاری و در نهایت بهره‌وری توزیع است. در فصل اول به تعریف علم اقتصاد، تقسیم بندی علم اقتصاد، رابطه علم اقتصاد و سایر علوم و مفاهیم اساسی علم اقتصاد می پردازیم. فصل دوم در مورد مسائل اساسی علم اقتصاد و نظام‌های اقتصادی حال حاضر بحث می کند. فصل سوم در مورد مفهوم مطلوبیت، بی تفاوتی و خط بودجه مصرف کننده است. به منحنی تقاضا، عرضه و کشش در فصل چهارم پرداخته می شود. در فصل پنجم به مفهوم تعادل عرضه و تقاضا می پردازیم. در ادامه و در فصل ششم، شروع به بحث در مورد تولید، عوامل تولید، تابع تولید، منحنی تولید یکسان و انواع مقیاس‌های تولید می‌کنیم. فصل هفتم در مورد انواع هزینه و درآمد بحث می کند. انواع طبقه بندی بازار و چگونگی کسب سود در دوره‌های مختلف زمانی در فصل هشتم بحث می شود و در نهایت در فصل آخر، در مورد بهره‌وری نهایی توزیع، نظریه عمومی توزیع وانتقادات وارد شده به این نظریه بحث می شود.
 

 

عنوان                                                                                                    صفحه
پیشگفتار............................................................................................. 11
فصل اول: ماهیت علم اقتصاد..................................................................... 13
مقدمه................................................................................................. 13
1-1- اقتصاد به عنوان یک علم.................................................................. 14
1-2- تعریف علم اقتصاد........................................................................... 15
1-3- بخش‌های اصلی علم اقتصاد............................................................. 17
1-4- تقسیم بندی علم اقتصاد................................................................. 17
1-4-1- اقتصاد اثباتی و هنجاری............................................................ 17
1-4-2- اقتصاد خرد و کلان.................................................................... 18
1-4-3- نقش زمان در تحلیلهای اقتصادی................................................ 19
1-4-3-1- مفاهیم ایستا و پویا.......................................................... 19
1-4-3-2- مفاهیم انباره و روانه......................................................... 19
1-5- روشهای تجزیه و تحلیل اقتصادی........................................................ 19
1-6- ارتباط اقتصاد و سایر علوم................................................................ 20
1-6-1- اقتصاد و جامعه شناسی........................................................... 20
1-6-2- اقتصاد و سیاست.................................................................... 21
1-6-3- اقتصاد و تاریخ.......................................................................... 21
1-6-4- اقتصاد و اخلاق........................................................................ 22
1-6-5- اقتصاد و فقه........................................................................... 22
1-6-6- اقتصاد و روانشناسی................................................................ 22
1-6-7- اقتصاد و آمار و ریاضی............................................................... 23
1-7- مفاهیم اساسی علم اقتصاد............................................................ 23
1-7-1- ثروت..................................................................................... 23
1-7-1-1- ویژگی‌های ثروت............................................................... 23
1-7-1-2- طبقه بندی ثروت.............................................................. 24
1-7-2- کالاها.................................................................................... 24
1-7-3- درآمد..................................................................................... 24
1-7-4- ارزش.................................................................................... 25
1-7-5- قیمت.................................................................................... 26
1-7-6- بازار...................................................................................... 26
1-7-6-1- طبقه بندی بازار............................................................... 26
فصل دوم: مسائل اساسی علم اقتصاد...................................................... 27
مقدمه................................................................................................. 27
2-1- نظام‌های اقتصادی.......................................................................... 27
2-1-1- اقتصاد سنتی......................................................................... 28
2 -1-2- اقتصاد سرمایهداری................................................................. 28
2-1-2-1- مزایا و محاسن اقتصاد سرمایه‌داری...................................... 29
2-1-2-2- معایب اقتصاد سرمایه‌داری.................................................. 29
2 -1-3- اقتصاد سوسیالیستی............................................................. 30
2-1-3-1- مزایا و محاسن اقتصاد سوسیالیستی.................................. 31
2-1-3-2- معایب اقتصاد سوسیالیستی.............................................. 32
2-1-4- اقتصاد مختلط.......................................................................... 32
2-1-4-1- مزایای اقتصاد مختلط......................................................... 33
2-1-4-2- معایب اقتصاد مختلط......................................................... 33
2-2- هزینه فرصت.................................................................................. 34
2-3- منحنی امکانات تولید...................................................................... 34
فصل سوم: نظریه رفتار مصرف کننده.......................................................... 37
مقدمه................................................................................................. 37
3-1- ویژگی‌های خواسته‌ها..................................................................... 38
3-2- طبقه‌بندی خواسته‌ها..................................................................... 39
3-3- مفهوم مطلوبیت (روش مارشال)........................................................ 40
3-3-1- مفهوم مطلوبیت...................................................................... 40
3-3-1-1- مطلوبیت کل.................................................................... 40
3-3-1-2- مطلوبیت نهایی................................................................ 40
3-3-1-2-1- قانون مطلوبیت نهایی نزولی........................................ 41
3-3-1-2-1-1- فروض قانون مطلوبیت نهایی نزولی........................ 41
3-3-1-2-1-2- اهمیت قانون مطلوبیت نهایی نزولی (DMU)............ 43
3-3-1-2-1-3- انتقادها به قانون مطلوبیت نهایی نزولی................. 43
3-4- قانون برابری مطلوبیت نهایی............................................................. 44
3-5- مازاد مصرف کننده........................................................................... 49
3-5-1- اهمیت مازاد مصرف کننده.......................................................... 51
3-6- روش منحنی بی تفاوتی.................................................................. 52
3-6-1- جدول بی تفاوتی..................................................................... 52
3-6-2- منحنی بی تفاوتی.................................................................. 53
3-6-3- نقشه بیتفاوتی..................................................................... 54
3-6-4- تعادل مصرف کننده بر اساس تحلیل‌های منحنی بی تفاوتی............. 56
3-6-5- خط بودجه مصرف کننده............................................................ 56
فصل چهارم: تقاضا، عرضه، کشش............................................................. 59
4-1- تقاضا........................................................................................... 59
4-1-1- قانون تقاضا............................................................................ 60
4-1-2- جدول تقاضا............................................................................ 60
4-1-3- منحنی تقاضا.......................................................................... 61
4-1-4- استثناهای قانون تقاضا............................................................. 62
4-1-5- تغییرات در تقاضا و تغییرات در مقدار تقاضا..................................... 63
4-1-5-1- عوامل تعیین کننده تقاضا................................................... 64
4-1-6- کشش تقاضا.......................................................................... 65
4-1-6-1- اندازه گیری کشش قیمتی تقاضا......................................... 66
4-1-6-2- عوامل تعیین کننده کشش تقاضا......................................... 70
4-1-6-3- اهمیت کشش تقاضا......................................................... 70
4-2- عرضه........................................................................................... 71
4-2-1- جدول عرضه............................................................................ 71
4-2-2- منحنی عرضه......................................................................... 72
4-2-3- تغییرات در عرضه و تغییرات در مقدار عرضه.................................... 72
4-2-4- عوامل تعیین کننده عرضه.......................................................... 73
4-2-5- کشش عرضه.......................................................................... 74
4-2-5-1- عوامل تعیین کننده کشش عرضه......................................... 74
فصل پنجم: تعادل....................................................................................... 75
5-1- تعادل............................................................................................ 75
5-2- تغییر در عرضه و تقاضا..................................................................... 77
5-2-1- تغییر در تقاضا......................................................................... 77
5-2-2- تغییر در عرضه......................................................................... 78
فصل ششم: تولید..................................................................................... 81
6-1- تولید بر اساس مطلوبیت.................................................................. 81
6-1-1- مالکیت مطلوبیت..................................................................... 82
6-2- عوامل تولید................................................................................... 82
6-2-1- انواع عوامل تولید..................................................................... 82
6-2-2- زمین (طبیعت)........................................................................ 82
6-2-3- نیروی کار............................................................................... 83
6-2-3-1- تقسیم کار...................................................................... 84
6-2-4- سرمایه................................................................................. 85
6-2-4-1- ویژگیهای سرمایه.............................................................. 86
6-2-5- سازماندهی یا کارآفرینی........................................................... 86
6-2-5-1- عملکردهای یک کارآفرین.................................................... 86
6-3- تابع تولید...................................................................................... 87
6-3-1- انواع تابع تولید........................................................................ 88
6-3-1-1- تابع تولید کوتاهمدت – قانون نسبتهای متغیر......................... 88
6-3-1-2- تابع تولید بلندمدت – بازدهی نسبت به مقیاس..................... 91
6-3-1-3- تفاوت بین تابع تولید کوتاه‌مدت و بلندمدت............................. 93
6-4- منحنیهای تولید یکسان................................................................... 94
6-4-1- نقشه تولید یکسان................................................................. 95
6-4-2- خط هزینه یکسان (همسان)..................................................... 96
6-4-3- تعادل تولیدکننده...................................................................... 97
6-4-4- تولید در مقیاس بزرگ – انواع صرفه‌ها.......................................... 99
6-4-4-1- صرفه‌های مقیاس............................................................. 99
6-4-4-2- عدم صرفه‌های مقیاس.................................................... 101
فصل هفتم: هزینه و درآمد....................................................................... 103
7-1- هزینه......................................................................................... 103
7-2- تابع هزینه................................................................................... 103
7-3- مفاهیم هزینه و طبقه بندیهای آن.................................................... 103
7-3-1- هزینه اسمی (پولی)، هزینه واقعی، هزینه فرصت از دست رفته..... 103
7-3-2- هزینه حسابداری و هزینه اقتصادی............................................ 104
7-3-3- هزینه خصوصی و هزینه اجتماعی............................................. 104
7-3-4- هزینه ثابت، هزینه متغیر و هزینه کل......................................... 105
7-3-4-1- سایر منحنی‌های هزینه................................................... 106
7-4- درآمد.......................................................................................... 110
7-4-1- انواع درآمد............................................................................ 111
7-5- سود.......................................................................................... 113
فصل هشتم: ساختار بازار و قیمت گذاری.................................................. 115
8-1- مفاهیم و معانی بازار..................................................................... 115
8-2- طبقه بندی بازار............................................................................ 115
8-2-1- طبقه بندی بازار بر اساس ناحیه............................................... 115
8-2-2- طبقه بندی بازار برحسب زمان................................................. 116
8-2-3- طبقهبندی بازار براساس رقابت................................................. 116
8-2-3-1- رقابت کامل.................................................................... 117
8-2-3-1-1- درآمد در بازار رقابت کامل........................................... 118
8-2-3-1-2- حداکثر کردن سود در کوتاه مدت تحت تأثیر شرایط رقابت کامل 119
8-2-3-1-3- تعادل و سود در بلند مدت تحت تأثیر شرایط رقابت کامل... 120
8-2-3-1-4- مزایای رقابت کامل................................................... 121
8-2-3-2- انحصار کامل................................................................... 122
8-2-3-2-1- علل انحصار............................................................. 122
8-2-3-2-2- تعیین حداکثر سود در شرایط انحصار کامل..................... 123
8-2-3-2-3- مزایا ومعایب انحصار کامل.......................................... 124
8-2-3-2-4- روشهای کنترل انحصار............................................... 125
8-2-3-2-5- تبعیض قیمت........................................................... 125
8-2-3-2-6- مقایسه رقابت کامل و انحصار کامل............................. 126
8-2-3-3- رقابت انحصاری............................................................... 126
8-2-3-3-1- تعیین حداکثر سود تحت رقابت انحصاری....................... 128
8-2-3-3-2- مضرات رقابت انحصاری.............................................. 129
8-2-3-4- انحصار چند جانبه........................................................... 130
فصل نهم: بهره‌وری نهایی توزیع................................................................ 131
9-1- بهره‌وری نهایی توزیع..................................................................... 131
9-2- بهره‌وری نهایی توزیع در بازار رقابت کامل........................................... 131
9-3- فروض نظریه عمومی توزیع.............................................................. 133
9-3-1- انتقاد از نظریه عمومی توزیع.................................................... 133
منابع..................................................................................................... 135
 

 

 
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی اقتصاد

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved