عنوان صفحه
پیشگفتار............................................................................................. 11
فصل اول: ماهیت علم اقتصاد..................................................................... 13
مقدمه................................................................................................. 13
1-1- اقتصاد به عنوان یک علم.................................................................. 14
1-2- تعریف علم اقتصاد........................................................................... 15
1-3- بخشهای اصلی علم اقتصاد............................................................. 17
1-4- تقسیم بندی علم اقتصاد................................................................. 17
1-4-1- اقتصاد اثباتی و هنجاری............................................................ 17
1-4-2- اقتصاد خرد و کلان.................................................................... 18
1-4-3- نقش زمان در تحلیلهای اقتصادی................................................ 19
1-4-3-1- مفاهیم ایستا و پویا.......................................................... 19
1-4-3-2- مفاهیم انباره و روانه......................................................... 19
1-5- روشهای تجزیه و تحلیل اقتصادی........................................................ 19
1-6- ارتباط اقتصاد و سایر علوم................................................................ 20
1-6-1- اقتصاد و جامعه شناسی........................................................... 20
1-6-2- اقتصاد و سیاست.................................................................... 21
1-6-3- اقتصاد و تاریخ.......................................................................... 21
1-6-4- اقتصاد و اخلاق........................................................................ 22
1-6-5- اقتصاد و فقه........................................................................... 22
1-6-6- اقتصاد و روانشناسی................................................................ 22
1-6-7- اقتصاد و آمار و ریاضی............................................................... 23
1-7- مفاهیم اساسی علم اقتصاد............................................................ 23
1-7-1- ثروت..................................................................................... 23
1-7-1-1- ویژگیهای ثروت............................................................... 23
1-7-1-2- طبقه بندی ثروت.............................................................. 24
1-7-2- کالاها.................................................................................... 24
1-7-3- درآمد..................................................................................... 24
1-7-4- ارزش.................................................................................... 25
1-7-5- قیمت.................................................................................... 26
1-7-6- بازار...................................................................................... 26
1-7-6-1- طبقه بندی بازار............................................................... 26
فصل دوم: مسائل اساسی علم اقتصاد...................................................... 27
مقدمه................................................................................................. 27
2-1- نظامهای اقتصادی.......................................................................... 27
2-1-1- اقتصاد سنتی......................................................................... 28
2 -1-2- اقتصاد سرمایهداری................................................................. 28
2-1-2-1- مزایا و محاسن اقتصاد سرمایهداری...................................... 29
2-1-2-2- معایب اقتصاد سرمایهداری.................................................. 29
2 -1-3- اقتصاد سوسیالیستی............................................................. 30
2-1-3-1- مزایا و محاسن اقتصاد سوسیالیستی.................................. 31
2-1-3-2- معایب اقتصاد سوسیالیستی.............................................. 32
2-1-4- اقتصاد مختلط.......................................................................... 32
2-1-4-1- مزایای اقتصاد مختلط......................................................... 33
2-1-4-2- معایب اقتصاد مختلط......................................................... 33
2-2- هزینه فرصت.................................................................................. 34
2-3- منحنی امکانات تولید...................................................................... 34
فصل سوم: نظریه رفتار مصرف کننده.......................................................... 37
مقدمه................................................................................................. 37
3-1- ویژگیهای خواستهها..................................................................... 38
3-2- طبقهبندی خواستهها..................................................................... 39
3-3- مفهوم مطلوبیت (روش مارشال)........................................................ 40
3-3-1- مفهوم مطلوبیت...................................................................... 40
3-3-1-1- مطلوبیت کل.................................................................... 40
3-3-1-2- مطلوبیت نهایی................................................................ 40
3-3-1-2-1- قانون مطلوبیت نهایی نزولی........................................ 41
3-3-1-2-1-1- فروض قانون مطلوبیت نهایی نزولی........................ 41
3-3-1-2-1-2- اهمیت قانون مطلوبیت نهایی نزولی (DMU)............ 43
3-3-1-2-1-3- انتقادها به قانون مطلوبیت نهایی نزولی................. 43
3-4- قانون برابری مطلوبیت نهایی............................................................. 44
3-5- مازاد مصرف کننده........................................................................... 49
3-5-1- اهمیت مازاد مصرف کننده.......................................................... 51
3-6- روش منحنی بی تفاوتی.................................................................. 52
3-6-1- جدول بی تفاوتی..................................................................... 52
3-6-2- منحنی بی تفاوتی.................................................................. 53
3-6-3- نقشه بیتفاوتی..................................................................... 54
3-6-4- تعادل مصرف کننده بر اساس تحلیلهای منحنی بی تفاوتی............. 56
3-6-5- خط بودجه مصرف کننده............................................................ 56
فصل چهارم: تقاضا، عرضه، کشش............................................................. 59
4-1- تقاضا........................................................................................... 59
4-1-1- قانون تقاضا............................................................................ 60
4-1-2- جدول تقاضا............................................................................ 60
4-1-3- منحنی تقاضا.......................................................................... 61
4-1-4- استثناهای قانون تقاضا............................................................. 62
4-1-5- تغییرات در تقاضا و تغییرات در مقدار تقاضا..................................... 63
4-1-5-1- عوامل تعیین کننده تقاضا................................................... 64
4-1-6- کشش تقاضا.......................................................................... 65
4-1-6-1- اندازه گیری کشش قیمتی تقاضا......................................... 66
4-1-6-2- عوامل تعیین کننده کشش تقاضا......................................... 70
4-1-6-3- اهمیت کشش تقاضا......................................................... 70
4-2- عرضه........................................................................................... 71
4-2-1- جدول عرضه............................................................................ 71
4-2-2- منحنی عرضه......................................................................... 72
4-2-3- تغییرات در عرضه و تغییرات در مقدار عرضه.................................... 72
4-2-4- عوامل تعیین کننده عرضه.......................................................... 73
4-2-5- کشش عرضه.......................................................................... 74
4-2-5-1- عوامل تعیین کننده کشش عرضه......................................... 74
فصل پنجم: تعادل....................................................................................... 75
5-1- تعادل............................................................................................ 75
5-2- تغییر در عرضه و تقاضا..................................................................... 77
5-2-1- تغییر در تقاضا......................................................................... 77
5-2-2- تغییر در عرضه......................................................................... 78
فصل ششم: تولید..................................................................................... 81
6-1- تولید بر اساس مطلوبیت.................................................................. 81
6-1-1- مالکیت مطلوبیت..................................................................... 82
6-2- عوامل تولید................................................................................... 82
6-2-1- انواع عوامل تولید..................................................................... 82
6-2-2- زمین (طبیعت)........................................................................ 82
6-2-3- نیروی کار............................................................................... 83
6-2-3-1- تقسیم کار...................................................................... 84
6-2-4- سرمایه................................................................................. 85
6-2-4-1- ویژگیهای سرمایه.............................................................. 86
6-2-5- سازماندهی یا کارآفرینی........................................................... 86
6-2-5-1- عملکردهای یک کارآفرین.................................................... 86
6-3- تابع تولید...................................................................................... 87
6-3-1- انواع تابع تولید........................................................................ 88
6-3-1-1- تابع تولید کوتاهمدت – قانون نسبتهای متغیر......................... 88
6-3-1-2- تابع تولید بلندمدت – بازدهی نسبت به مقیاس..................... 91
6-3-1-3- تفاوت بین تابع تولید کوتاهمدت و بلندمدت............................. 93
6-4- منحنیهای تولید یکسان................................................................... 94
6-4-1- نقشه تولید یکسان................................................................. 95
6-4-2- خط هزینه یکسان (همسان)..................................................... 96
6-4-3- تعادل تولیدکننده...................................................................... 97
6-4-4- تولید در مقیاس بزرگ – انواع صرفهها.......................................... 99
6-4-4-1- صرفههای مقیاس............................................................. 99
6-4-4-2- عدم صرفههای مقیاس.................................................... 101
فصل هفتم: هزینه و درآمد....................................................................... 103
7-1- هزینه......................................................................................... 103
7-2- تابع هزینه................................................................................... 103
7-3- مفاهیم هزینه و طبقه بندیهای آن.................................................... 103
7-3-1- هزینه اسمی (پولی)، هزینه واقعی، هزینه فرصت از دست رفته..... 103
7-3-2- هزینه حسابداری و هزینه اقتصادی............................................ 104
7-3-3- هزینه خصوصی و هزینه اجتماعی............................................. 104
7-3-4- هزینه ثابت، هزینه متغیر و هزینه کل......................................... 105
7-3-4-1- سایر منحنیهای هزینه................................................... 106
7-4- درآمد.......................................................................................... 110
7-4-1- انواع درآمد............................................................................ 111
7-5- سود.......................................................................................... 113
فصل هشتم: ساختار بازار و قیمت گذاری.................................................. 115
8-1- مفاهیم و معانی بازار..................................................................... 115
8-2- طبقه بندی بازار............................................................................ 115
8-2-1- طبقه بندی بازار بر اساس ناحیه............................................... 115
8-2-2- طبقه بندی بازار برحسب زمان................................................. 116
8-2-3- طبقهبندی بازار براساس رقابت................................................. 116
8-2-3-1- رقابت کامل.................................................................... 117
8-2-3-1-1- درآمد در بازار رقابت کامل........................................... 118
8-2-3-1-2- حداکثر کردن سود در کوتاه مدت تحت تأثیر شرایط رقابت کامل 119
8-2-3-1-3- تعادل و سود در بلند مدت تحت تأثیر شرایط رقابت کامل... 120
8-2-3-1-4- مزایای رقابت کامل................................................... 121
8-2-3-2- انحصار کامل................................................................... 122
8-2-3-2-1- علل انحصار............................................................. 122
8-2-3-2-2- تعیین حداکثر سود در شرایط انحصار کامل..................... 123
8-2-3-2-3- مزایا ومعایب انحصار کامل.......................................... 124
8-2-3-2-4- روشهای کنترل انحصار............................................... 125
8-2-3-2-5- تبعیض قیمت........................................................... 125
8-2-3-2-6- مقایسه رقابت کامل و انحصار کامل............................. 126
8-2-3-3- رقابت انحصاری............................................................... 126
8-2-3-3-1- تعیین حداکثر سود تحت رقابت انحصاری....................... 128
8-2-3-3-2- مضرات رقابت انحصاری.............................................. 129
8-2-3-4- انحصار چند جانبه........................................................... 130
فصل نهم: بهرهوری نهایی توزیع................................................................ 131
9-1- بهرهوری نهایی توزیع..................................................................... 131
9-2- بهرهوری نهایی توزیع در بازار رقابت کامل........................................... 131
9-3- فروض نظریه عمومی توزیع.............................................................. 133
9-3-1- انتقاد از نظریه عمومی توزیع.................................................... 133
منابع..................................................................................................... 135