مدیریت بحران طوفان ماسه در ایران (راهنمای عملیاتی در شبکه حمل و نقل جاده ای)
نویسنده:
دکتر حسین کلانتری - دکتر محمد میره ای - مهندس مصطفی عسکری - دکتر علی اکبر حیدری
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
208
نوبت چاپ:
1

سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی خویش از جمله ده كشورسانحه خیز جهان به شمار می‌آید و همواره بر اثر بروز سوانحی چون سیل، زلزله، طوفان،خشکسالی و غیره، خسارات جانی و مالی قابل توجهی به كشور وارد آمده است. از همین جهت است كه امروزه راه‌های كاهش اثرات سوانح طبیعی در كشور مورد توجه قرار گرفته است و تلاش می‌شود تا همگام با تجربه‌هاي جهانی در این حوزه، شاخص ایمنی و آمادگی در برابر سوانح طبیعی ارتقاء یابد. همانگونه كه اشاره شد بحران‌هاي متعددی در ایران بروز نموده است ولی متاسفانه در ایران، دو نوع بحران زلزله و سیل بیش از سایر بحران ها مورد توجه قرار گرفته و از بحران‌ها‌ي مهمی نظیر طوفان غفلت شده است. این مساله در حالی اتفاق می افتد كه طی سال‌ها‌ي گذشته بحران طوفان بالاخص طوفان ماسه در ایران تشدید شده و بیش از 70 درصد از مناطق جغرافیایی ایران به دلیل بروز این حادثه با خطرات زیادي مواجه می‌باشند.بدون شک از مهم ترین اثرات و خطرات ناشی از بروز طوفان ماسه را باید در مناطق خشک و در حوزه شبکه حمل و نقل دانست. با توجه به حدت و شدت اثرگذاري بحران طوفان ماسه در حوزه حمل و نقل از یکسو ومناطق خشک از دیگر سو، اداره كل راه و شهرساز ي استان یزد با درک این موضوع، پشتیبانی از فعالیت‌هاي علمی در این حوزه را یکی از رسالت‌ها‌ي خود می‌داند و بر این اساس با حمایت از چاپ و انتشار كتاب مدیریت بحران طوفان ماسه (راهنما‌ي عملیاتی درشبکه حمل و نقل جاده‌اي) سعی نموده كه در راستا‌ي ماموریت‌ها‌ي علمی و سازمانی خویش گام بردارد.

از مهم ترین وجوه این كتاب، توجه به مباحث علمی بحران طوفان ماسه از یکسو و همچنین ارایه دستورالعمل‌هاي فنی و اجرایی مقابله با آن به ویژه در حوزه حمل و نقل جاده‌ا‌ي ازدیگر سو می‌باشد كه تاكنون در هیچیک از منابع داخلی و خارجی ارایه نشده است.

سر فصل هایی که در این کتاب بحث شده است به ترتیب شامل1- کلیات 2- طبقه بندی بحران 3- تجارب مدیریت بحران 4- توزیع فضایی بحران طوفان ماسه در ایران 5-برنامه عملیاتی مدیریت بحران طوفان ماسه 6- آموزش و نحوه اجرای مانور می‌باشد.

پیشگفتار / 13

مقدمه / 17

فصل اول:  کلیات / 19

فصل دوم:  طبقه بندی بحران / 35

فصل سوم: تجارب مدیریت بحران / 51

فصل چهارم: توزیع فضایی بحران طوفان ماسه در ایران / 83

فصل پنجم: برنامه عملیاتی مدیریت بحران طوفان ماسه / 109

فصل ششم:  آموزش و نحوه اجرای مانور / 143

فصل هفتم:  نظارت بر اجرای مانور / 183

منابع و مأخذ / 187

پیوست ها / 189

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved