مدیریت استراتژیک
نویسنده:
بهناز خدایاری - فرانک خدایاری
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
252
نوبت چاپ:
1

این کتاب تحت عنوان مدیریت استراتژیک ابتدا به تشریح ماهیت، تاریخچه و سیر تکامل مدیریت استراتژیک پرداخته و بیان می‌دارد این علم دارای ماهیتی میان رشته‌ای بوده و از علوم مختلفی نظیر اقتصاد، تئوری سازمانی، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و بازاریابی بهره می‌گیرد. برخی از محققان استراتژی را هنر و برخی آن را علم دانسته‌اند، برخی دیگر  ترکیبی از هنر و علم را مناسب‌تر دانسته اند.  فرایند مدیریت استراتژیک با مدل های مختلف در طول تکاملش مطرح شده است. با اشاره به این مدل ها در کتاب مباحث مختلف مراحل تدوین ، اجرای و ارزیابی و کنترل به صورت اجزاء وابسته و پیوسته به یکدیگر بیان شده است. در این راستا ماموریت سازمانی، اهداف و سطوح مختلف استراتژی مطرح شده، تحلیل محیط سازمانی و سلسله مراتب و اولویت بندی اهداف، برای اتخاذ استراتژی‌ها به منظور استفاده از فرصت و ابزارهایی برای کمک به انتخاب استراتژی مانند ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی (ماتریس سوات)، تحلیل منحنی عمر محصول (پی. ال. سی.) ، ماتریس (بازار/ محصول) آنسوف، تحلیل پرتفولیو (بی. سی. جی.)، تحلیل تاثیر استراتژی بازار بر سود آوری (پیمز)، تحلیل بارکسدل و هریس (منحنی عمر محصول /ماتریس گروه مشاوران بوستون)، ماتریس تعیین جهت سیاست گذاری‌ها (دی.پی.ام) ، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (اسپیس) ،  ماتریس رشد بازار/ موقعیت رقابتی، ماتریس آرتور دی لیتل (ای.دی.ال.) ، مراحل چرخه عمر صنعت/موقعیت رقابتی توضیح داده شده. در این کتاب انواع استراتژی ها به الاخص استراتژی های رشد که برای سازمان ها ضروری است از دیدگاه های مختلف بیان شده و مسائلی که برای تدوین، اجرا و ارزیابی مطرح هستند مانند داشتن تناسب، انسجام، امکان اجرا، قابلیت پذیرش و تسهیل در تغییر و نوآوری برای انتخاب طرح های استراتژیک، و رویکردهای شامل رویکرد نظریه احتمالی، رویکرد تئوری عمومی و استفاده از ویژگی‌های توصیفی مطرح گردیده است. در مرحله اجرا و ارزیابی دو روش بسیار متداول مدل هفت اس مک کینزی و کارت امتیازی متوازن شرح داده شده است.

 

 

فصل اول: سیر تحول مدیریت استراتژیک/11
فصل دوم: تحلیل عوامل خارجی / 43
فصل سوم: تحلیل عوامل داخلی سازمان / 61
فصل چهارم: استراتژی و انواع آن / 131
فصل پنجم: ابزارهای کلیدی تعیین استراتژی / 183
فصل ششم: انتخاب استراتژی / 203
فصل هفتم:  اجرا و ارزیابی استراتژی / 217
فصل هشتم:  مدیریت استراتژیک و مسئولیت اجتماعی / 241
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی اقتصاد

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved