رویکردی کاربردی به پیاده سازی نظام ساماندهی (5S)، در محیط کار
نویسنده:
فرشاد محبی - شهرام مولوی بیستونی
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
160
نوبت چاپ:
1

 مجموعه حاضر در سه فصل تنظیم شده است. که سرفصل‌های آن شامل «کلیات»، «گام‌ها و اصول نظام 5S» و پیاده‌سازی نظام 5S» می‌باشد. نظم، ترتیب و ایمنی از مهم‌ترین پارامترهای دستیابی به موفقیت در سازمان‌هاست. نقش نظم و ترتیب به گونه‌ای است که در تمامی مدل‌ها و استانداردهای مدیریتی و تعالی سازمانی، مد نظر قرار گرفته است. بدین منظور و با توجه به منافع ایجاد انضباط و نظم، سازمان‌های سرآمد، اقدامات جدی و مؤثری در این رابطه به انجام رسانیده‌اند.

این موارد، به عنوان یک مدل آراستگی، 5S نامگذاری‌شده است. برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های کاری، باید در ابتدا زمینه و شرایط لازم برای دستیابی به آن را فراهم اورد.

این روش در ایجاد محیطی سازمان یافته، مرتب و پاکیزه، استاندارد و سامان یافته تأکید دارد. در عین حال با توجه به تأکید این تکنیک بر مفاهیم بسیار ساده و ابتدایی، درک آن بسیار آسان است ولی برای اجرای مؤثر آن همکاری و مشارکت احاد کارکنان را می‌طلبد.

در سال 1980 برای اولین بار 5S د کشور ژاپن معرفی شد. علت معروف شدن سیستم 5S در ژاپن به این علت است که چنانچه هر یک از معیارها با همان تلفظ ژاپنی اما به حروف لاتین نوشته شود، کلماتی است که با S شروع می‌شوند. در معیارهای صنعت غرب رعایت چنین اصولی را که تنها در برخی رشته‌های تولیدی ضرورت پیدا می‌کند                               House Keeping یا خانه‌داری صنعتی می‌گویند. با توجه به همه‌جانبه نگری، این نظام مورد توجه اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ قرار گرفته است .

کتابی که پیش رو دارید، حاصل تخصص و تجربه نویسندگان این کتاب، در طول پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف نظام ساماندهی (5s) می‌باشد. از سویی، با توجه به اینکه در فضای کنونی، جای کتاب‌هایی با رویکرد کاربردی و نگرشی آسان در زمنیه اجرای نظام 5S، خالی بوده و تقریباً، اکثر آثار منتشر شده تنها به جنبه‌های مفهومی نظام 5S پرداخته‌اند. لذا مؤلفین این کتاب را بر آن داشت تا به تدوین تجربیات و دانش خود در قالب کتابی کاربردی در این زمینه بپردازند. همچنین لازم به ذکر است عامل دیگری که کتاب حاضر را از دیگر کتاب‌های این حوزه متمایز می‌سازد، بهره‌گیری از الگوهای مختلف به کار گرفته شده در نمونه‌های موفق از اجرای نظام 5S در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف می‌باشد.

 

نخستین چاپ از کتاب «رویکردی کاربردی به پیاده سازی نظام ساماندهی(5S)،در محیط کار» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 160 صفحه، به بهای 7 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.

 فصل اول: کلیات/7

مقدمه/8

تعریف نظمو تأثیر آن بر کنترل امور شخصی/ 8

برخورداری از نظم منطقی در امور / 8

وجدان کاری / 9

تاثیر نظم بر افزایش کارایی / 9

ضرورت ایجادنظم/ 9

کسب مهارت منظم بودن/ 9

تاریخچه نظام 5s / 10

مفهوم 5s و اهداف آن / 12

لزوم پیاده سازی نظام 5s در سازمان‌ها / 21

محیط کار ، در غیاب نظام 5s / 25

محیط کار با حضور نظام 5s / 25

نظام 5s، سنگ بنای سیستم های مدیریت کیفیت / 26

نتایج مورد انتظار از پیاده سازی نظام 5s در سازمان‌ها / 26

نظام 5s، ابزاری در جهت نمایش توانمندی های یک شرکت / 28

تفاوت مسئولیت های مدیریت و کارکنان / 28

در اجرایی 5s هیچ راه میانبری وجود ندارد / 29

فصل دوم: گام‌ها و اصول نظام 5s / 31

اصل اول: دسته بندی / 32

اصل دوم: ساماندهی / 47

اصل سوم: پاکیزه سازی / 89

اصل چهارم: استاندارد سازی / 94

اصل پنجم: پایدار سازی / 103

فصل سوم:  پیاده سازی نظام 5s / 115

مثال اجرایی از پیاده سازی نظام 5s در محیط کار / 116

5s در دفتر کار / 138

کلیدهای موفقیت در پیاده سازی نظام 5s / 148

موانع و مشکلات اجرای نظام 5s / 154

جمع بندی / 154

فهرست منابع و مأخذ / 155

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved