مبانی نوآوری تکنولوژیک
نویسنده:
فاطمه نوری
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
168
نوبت چاپ:
1

 نوآوری همه جا هست، هر آنچه که در جهان پیرامون ما توسط بشر خلق شده، ردپای نوآوری در آن را می توان دنبال کرد. اینگونه است که نوونتی عصر حاضر را با عبارت شیفتگی و تلاش برای نوآوری" تعریف می کند (نوونتی، 2008 ). برای آنکه به این سوال که چرا نوآوری چنین محوریتی در جامعه بشری یافته پاسخ دهیم، بایستی بدانیم که نوآوری دقیقا از کجا آمده است؟ درست است که مفهوم نوآوری در قرن بیستم مورد توجه چشمگیری واقع شده اما، این واقعیت غیر قابل انکار است که نوآوری همواره وجود داشته است. در حرکت به نیمه دوم قرن بیستم، یک بار دیگر انواع و محل نوآوری‌ها همراه با سلطه طلبی اقتصادی و صنعتی جابجا شده است. از دهه 1950 شرکت های ژاپنی چالشی را با اروپا و آمریکای شمالی به ویژه از طریق نوآوری جامع در سیستم های تولید شناخته شده به عنوان تولید ناب، رویکردهای جدید به مدیریت کار و نیز توسعه اشکال خلاقانه مبادلات بین شرکت ها به خصوص در سیستم هایی چون تولید به هنگام آغاز کردند (فروین، 1992 ). برای رشد نوآوری ، سازمان ها باید محیطی که خلاقیت را پرورش می‌دهد ایجاد کرده؛ از طریق گرد هم آوردن استعدادهای گروههای افراد که در همکاری نزدیک با هم کار می کنند و تبادل دانش، ایده‌ها و شکل دادن به مسیر آینده را فراهم آورند.خلاقیت بخشی حیاتی از معادله نوآوری است. خلاقیت نیاز به تفکر هر دو نیمکره مغز را دارد، نیمکره راست مغز تخیل، هنر و شهود و نیمکره چپ مغز منطق و برنامه ریزی در این فرایند را شکل می‌دهد، لذا در بررسی فرایند نوآوری همواره خلاقیت به عنوان زیربنایی برای نوآوری مورد توجه و بررسی قرار می گیرد. از آنجا که در عرصه تحقیقات،امروزه مدل ها بازنمایی ساده ی واقعیات هستند، بدین ترتیب مدل های نواوری بسته به اهدافشان، سعی در بازنمایی مفهوم، فرایند و دیگر موضوعات مرتبط با نوآوری دارند. تنوع در میان مدل های نوآوری از یک سو در نتیجه عدم اتفاق نظر برآنچه که به عنوان یک فرایند برای نوآوری در نظر گرفته می شود، و از سوی دیگر به دلیل اهداف توسعه این مدل ها است. تجزیه و تحلیل تعدادی از ویژگی ها در هنگام بحث در مورد مدل های مختلف، برای درک بهتر تفاوت ها و شباهت ها جالب توجه است. پس از درک مفاهیم خلاقیت و نوآوری با بررسی اینکه چه بازیگرانی در فرآیندنوآوری دخیل هستند؛ چگونه رهبران افرادخلاق را اداره می کنند؛ می توانیم به این واقعیت که فرآیند نوآوری همیشه با نتایج مثبت همراه نیست و ممکن است با موانعی روبرو شود و یا ریسک های زیادی به همراه داشته باشد، دست بیابیم. شرکت هایی که نوآور هستند اقداماتی را انجام می دهند که شرکت های دیگر یا در مورد آن فکر نکرده اند و یا هنوز به آن جامه عمل نپوشانده اند. اما براستی ویژگی های کلیدی شرکت های نوآور چیست؟ شرکت های موفق، در حالی که ممکن است از نظر محصولات و خدمات ارائه دهنده متفاوت باشند، اما اغلب ویژگی های مشترکی دارند که به موفقیت آنها کمک کرده است.

 

 پيشگفتار/ 7

فصل اول: تاريخچه نوآوري / 9

فصل دوم: مفاهيم و تعاريف نوآوري ./ 23

فصل سوم: مفهوم خلاقيت؛ زيربنايي براي نوآوري / 51

فصل چهارم: مروري بر نسل هاي نوآوري /71

فصل پنجم: مروري بر مدل هاي ارائه شده در زمينه نوآوري ./ 91

فصل ششم: فرآيند نوآوري و چرخه عمر محصول/ 139

فصل هفتم: ويژگي هاي سازمان هاي نوآور/ 159

منابع/167

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی اقتصاد

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved