شکوفایی شهری
نویسنده:
دکتر سعید ملکی - مسعود مدانلو جویباری
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
248
نوبت چاپ:
1

 شهرها محلی هستند که بشر رضایت خود را از نیازها و کالاهای ضروری بدست می‌آورد. مفهوم شکوفایی؛ موفقیت، سلامت، پیشرفت و خوب زیستن را توصیف می‌کند.

شکوفایی همان‌طور که توسط اتحادیه‌ی اسکان بشر سازمان ملل متحد تعریف شده است یک بنای اجتماعی است که فعالیت‌های بشر را جامه‌ی عمل و وضعیت‌های قابل مشاهده در شهر را جایی که بصورت بزرگ یا حتی کوچک استقرار یافته، به طور مکرر می‌سنجد.

به طور کلی شهر شکوفا، شهری است که تولید و اقتصاد، زیربنا و زیر ساخت،کیفیت زندگی ، در بردارنده‌ی سرمایه‌ی اجتماعی، تساوی و توزیع دوباره‌ی سودها و پایداری محیطی را تأمین کند.

شکوفایی به صورت توسعه متوازن می‌باشد که یک ویژگی قاطع در پنج دسته‌ی اصلی عملکردهای شهری قرار گرفته است. هیچ یک از ابعاد نباید روی دیگری چیره شود و همه باید مساوی روی مسیر شکوفایی هدایت شود.

شاخص شکوفایی شهری مسئله‌ای چند وجهی و با اهمیت های مختلف است، در واقع تمامی موضوعات مورد توجه و مرتبط برای بررسی و نیل به توسعه‌ی پایدار دارای مراتب و پیچیدگی‌هایی است. درک این پیچیدگی‌ها، پارامترهای دسترسی، ارزش‌گذاری و اندازه‌گیری دارای اهمیت است. این معضل مهمی است که همواره مورد توجه جامعه‌ی بشری بوده است. بررسی‌ها و تجربیات بیشتر، آموزه‌های جدیدی در برداشته که برای رسیدن به موفقیت‌های مورد نظر ما را یاری می‌دهند.

این کتاب در قالب سه بخش و ده فصل تهیه و تنظیم شده است. بخش اول؛ شکوفایی و تحلیل روند شهری که در این بخش به مفاهیم شکوفایی شهری و شهر و روند‌های منطقه‌ای پرداخته است. در بخش دوم؛ به سودمندی و شکوفایی شهرها، زیرساخت های شهری، کیفیت زندگی و تساوی حقوق و شکوفایی شهرها و پایداری محیطی و شکوفایی شهرها در شهرهای مختلف جهان مورد بحث قرار گرفته است.در نهایت در بخش سوم، سیاست‌های شکوفایی شهرها مورد مطالعه قرار گرفته است. هم چنین در این بخش از مزیت تطبیقی به شکوفایی شهری و نوآوری برای پشتیبانی گذار و تحول به شهر قرن 21 پرداخته شده است.

 پیشگفتار/9

بخش اول: شکوفایی و تحلیل روند شهری/11

فصل اول: مفهوم سازی شکوفایی شهری/13

فصل دوم:شهر و روندهای منطقه‌ای/25

بخش دوم: شکوفایی شهرها/31

فصل اول: سودمندی و شکوفایی شهرها/33

فصل دوم: زیر ساخت شهری: اساس شکوفایی/47

فصل سوم: کیفیت زندگی و شکوفایی شهری/61

فصل چهارم: تساوی حقوق و شکوفایی شهرها/83

فصل پنجم: پایداری محیطی و شکوفایی شهرها/101

بخش سوم: سیاست‌ها برای شهرهای شکوفا/143

فصل اول: از مزیت تطبیقی به شکوفایی شهری/145

فصل دوم: نوآوری برای پشتیبانی گذار و تحول به شهر قرن 21/161

منابع/187

شاخص آماری/203

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved