گزارش نهایی طرح تدوین الگوی مدیریتی مبتنی بر روش های تصمیم گیری نوین در خصوص اولویت بندی بازسازی قنات های استان خراسان جنوبی
نویسنده:
حسین خزیمه نژاد
مترجم:
سال نشر:
1395
صفحه:
100
نوبت چاپ:
1

 استحصال از آب‌های زیرزمینی با استفاده از قنات به همان صورتی که درگذشته ابداع‌شده، با کم‌ترین تغییرات به‌صورت سنتی طی سالیان متمادی مورد استفاده قرارگرفته است. همگام با پیشرفت فناوری، هیچ‌گونه تحول اساسی در بازسازی قنات‌ها صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، هرساله از محل اعتبارات دولتی، مبالغ قابل‌توجهی در راستای احیاء و مرمت قنات‌ها هزینه می‌شود، ولی به علت عدم اطلاعات کافی در این خصوص، قنات‌هایی موردبازسازی و مرمت قرارگرفته‌اند که در اولویت بازسازی نبوده‌اند. در این پژوهش با ارائه یک الگوی مدیریتی بر اساس روش‌های نوین تصمیم‌گیری به بازسازی قنات‌ها از دو دیدگاه مدیریتی و فنی پرداخته ‌شده است. در هر دیدگاه، 10 قنات در گروه دشتی و 10 قنات در گروه کوهستانی با استفاده از دو روش سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از نرم‌افزار Expert Choice و روش تحلیل شبکه‌ای (ANP) با استفاده از نرم‌افزار Super Decisions اولویت‌بندی شد. شاخص‌های استفاده‌شده برای قنات‌ها شامل دبی، طول، عمق، کیفیت شیمیایی، بارندگی، فاصله از مسیر آبراهه، جمعیت و سطح زیر کشت بود. در این پژوهش، روش علمی، برای اولویت‌بندی بازسازی قنات‌ها معرفی شد. همچنین، با روش مورد استفاده در این پژوهش، قنات‌هایی در اولویت بازسازی قرار می‌گیرد که با هزینه تخصیص‌یافته می‌توانند به آبدهی مطلوب برسد.

در این پژوهش، با استفاده از دو روش AHP و ANP، شاخص‌های استفاده¬شده وزن¬دهی و سپس گزینه¬¬های موجود با توجه به مشخصات خود و بر اساس امتیاز شاخص¬ها اولویت¬بندی شد. در روش AHP، قنات بشرویه در گروه قنات‌های دشتی از دو دیدگاه مدیریتی و فنی به ترتیب با وزن 17/0 و 163/0 در اولویت بازسازی قرار گرفت و در گروه قنات‌های کوهستانی، قنات درمیان در هر دو دیدگاه مدیریتی و فنی با وزن 265/0 و 219/0 در اولویت بازسازی قرار گرفت. همچنین، در روش ANP نیز، قنات بشرویه در گروه قنات‌های دشتی از دو دیدگاه مدیریتی و فنی به ترتیب با وزن 159/0 و 164/0 و در گروه قنات‌های کوهستانی، قنات درمیان در هر دو دیدگاه مدیریتی و فنی با وزن 247/0 و 202/0 در اولویت بازسازی قرار گرفت.

 

 این کتاب توسط حسین خزیمه نژاد تدوین و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با قیمت60000ریال به چاپ رسیده است.

 فصل اول: کلیات

فصل دوم: مرور منابع

فصل سوم: مواد و روش ها

فصل چهارم: نتایج و بحث

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved